عمومی

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند اتوبوس، خط مترو و تاکسی وجود ندارد! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! افزایش قیمت داره ولی سرویس نه! این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید.

به گزارش اخبار ما ایران وی نوشت: ترافیک سنگین این روزها در تهران تخلفات جدیدی در حوزه تاکسی را به همراه داشته است. برخی از رانندگان تاکسی با خودداری از جابجایی مسافران به بهانه ترافیک سنگین، به ویژه در ساعات اوج مسافرت که منجر به افزایش چند برابری کرایه ها شده است، به راه های جدیدی برای فرار از قانون روی آورده اند. به عنوان مثال قیمت خطی که اکنون در روزهای عادی و با مصوبه شورای شهر تهران ۱۲ هزار تومان است، برای مسافرانی که ساعت ها در ترمینال مذکور منتظر تاکسی می مانند، تا ۴۰ هزار تومان قیمت دارد. زیرا رانندگان تاکسی با تغییر جایگاه خود در پایانه های تاکسی، عملاً مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبور به پذیرش تاکسی با قیمت های گزاف باشند. این نرخ ها در فرآیندی داده می شود که رانندگان تاکسی در خارج از ایستگاه تعیین می کنند. به این ترتیب که چند متر بالاتر و دور از دید مدیر خط و مسافران عادی در مکانی از پیش تعیین شده منتظر می مانند و مسافران عادی که این ترفند را بلد هستند در گروه های چهار نفره و دست به دست هم سوار تاکسی می شوند. در این میان مسافرانی که از این روش اطلاعی ندارند باید ساعت ها منتظر تاکسی در همان خط بمانند و منتظر تاکسی های خیالی باشند که هرگز نمی آیند. البته برخی از آنها باید به تاکسی های خیابانی یا حتی تاکسی های آنلاین بسنده کنند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده است. وی با بیان اینکه این اتفاق روز چهارشنبه در ایستگاه سید خندان رخ داد، می‌گوید: «روز چهارشنبه بعدازظهر حوالی ساعت 3 یک صف طولانی برای مسیر پانک بود. تقریبا یک ساعت و نیم تاخیر داشتم، نه تاکسی بود و نه ون و در نهایت از سر ناچاری به صف مسافران پیوستم و در این مدت چند نفر خارج از خط تاکسی سوار شدند. چون مدیر خطی برای شکایت و اعتراض وجود نداشت و اگر اصرار می کردیم که بمانیم تا راننده تاکسی خطی پیدا شود، هم وقت و هم سلامتی را از دست می دادیم! زیرا برخی از مسافران نیز به دلیل سردی هوا و ایستادن طولانی مدت مریض شدند.

او می گوید در این شرایط مسافران قیمت بلیت را بین خود تقسیم می کنند، اگرچه مثلاً به جای 12 هزار تومان باید 40 هزار تومان بپردازند، اما باز هم از قیمت 160 هزار تومان به صرفه تر است. شخص!

یکی دیگر از مسافران از خطوط «اریجاشهر» به «میدان آزادی» گلایه دارد. وی به مشکل تاکسی ها نیز اشاره می کند و می گوید: ماجرای تاکسی ها از روزهای بارندگی به روزهای عادی کشیده شده است و این کاهش قیمت در مقایسه با هزینه های نجومی تاکسی های اینترنتی مقرون به صرفه تر است، زیرا حداقل معطلی چندگانه وجود ندارد. ساعت ها. وی البته به انتقاد از مسافران نیز می پردازد و می گوید: ما خودمان این روش را پایه گذاری کردیم و رانندگان تاکسی به جای اینکه ساعت ها در ترافیک بمانند و قیمت خودروهایشان مستهلک شود، این پیشنهاد ناعادلانه را پذیرفتند. چون در نهایت به نفع هر دوی ما خواهد بود!»

خستگی از ترافیک در ساعات شلوغی

البته این داستان از سوی بسیاری از رانندگان تاکسی رد می شود. آنها معتقدند که داستان نباید یک طرفه و به نفع مسافران نوشته شود. چون از راه بندان چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو ضربه سختی خوردند تا جایی که در روزهای خاص فقط ۲ تا ۳ خط از ساعت ۴ صبح به بعد تردد می کنند. آقای روزبهانی با بیان اینکه ترافیک در ساعات اوج مصرف به شدت طاقت فرسا است، می گوید: برخی از رانندگان از ساعت 4 به بعد کاملاً گیر می کنند، چون خطی که می روند برنمی گردد تا اینکه راننده حتی 50 هزار تومان درآمد داشته باشد. ، همین تاکسی های اینترنتی متر در ثانیه می گذارند و هیچ کس شکایت نمی کند. برای سود بیشتر گزینه «عجله دارم» را هم قرار دادند. بسیاری از این رانندگان به جای پرداخت کرایه اتوبوس و گرفتن هزینه های مشابه فقط برای یکی دو خیابان به شمال شهر می روند. به همین دلیل تعداد زیادی تاکسی اینترنتی وجود دارد که گاهی برای چند خیابان 70 هزار تومان می گیرند و هیچکس شکایت نمی کند! برخی مسافران نیز از قیمت تاکسی گلایه دارند و تاکسی های گشت و گذار را برای خود مقرون به صرفه می دانند.

مسافر می گوید: کاهش کرایه تاکسی بی دلیل نیست. بسیاری از مردم ون خریدند اما آنها را به عنوان وسیله نقلیه سرمایه گذاری در گاراژ خود پارک کردند.

یکی دیگر از مسافران با اشاره به مسیر یوسف آباد به ونک می گوید: قیمت از مبدأ تا مقصد 8 هزار تومان است اما در این ترافیک ارزشی ندارد که راننده تمام مسیر را تا انتها برود. بنابراین مسافر را در میدان کلانتری رها می کند و همان 8 هزار تومان را می گیرد.» اگر می خواهید تمام راه را بروید یا برعکس، باید آن را پوشش دهید. قیمت بلیط 4 سرنشین 32 هزار تومان تمام می شود. شما 70 هزار تومان.به همین دلیل نه در مقصد و نه در مبدا خبری از تاکسی نیست و خط مسافران برای مقایسه قیمت ها به دنبال تاکسی آنلاین می گردند!برخی از مسافران بارها به رئیس خط شکایت کرده اند و زنگ زد 137. نشد، اوضاع بدتر شد.

برخی می گویند راننده ها با رئیس تبانی می کنند و مبلغی را به عنوان غرامت سکوت به آنها می پردازند! سوالی که هنوز تایید نشده است. مسیر وانکو به شهرها کمتر از این مسیر نیست و ون های فرسوده با قیمت هایی مشابه تاکسی های معمولی به بلای جان مسافران تبدیل شده اند. مسافران می گویند اتوبوس، خط مترو و تاکسی وجود ندارد! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! افزایش قیمت داره ولی سرویس نه! این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید. مسافری از ورامین به تهران به صف های طولانی اشاره می کند که حتی ساعات کم پیک را نیز غیرقابل تحمل می کند. تاکسی وجود دارد، اما آنقدر محدود است که با تعداد مسافران ورودی مترو شهرری همخوانی ندارد. مسیر حدود یک ساعت طول می کشد، حدود دو تا سه ساعت طول می کشد تا تاکسی منتظر بمانید وگرنه قیمت آن به جای 15 هزار تومان (تعرفه مصوب تاکسی) 150 هزار تومان است که برای تاکسی اینترنتی غیر ممکن است! اینجا هم اتوبوس، ون و مترو نیست!

ریشه مشکل در بخش اتوبوسرانی

اما اصغر قائمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران به «ایران» می گوید که این اتفاق قابل قبول نیست و شرکت های تاکسیرانی که نام اصلی آنها نظارت و مدیریت است، باید وظایف نظارتی خود را انجام دهند و اگر این کار را انجام ندهند، ما باید به وظایف نظارتی خود عمل کنند. باید به عنوان شورا وارد این موضوع شود. !

وی معتقد است: «تاکسی در شبکه ترافیک نوعی حمل‌ونقل عمومی نیست، اما به دلیل نبود اتوبوس و مترو ناگزیر به آن نقش عمومی داده‌ایم در حالی که خصوصی است».

قائمی می گوید: ریشه این مشکلات شبکه حمل و نقل عمومی است. وقتی در تهران باید 9000 اتوبوس وجود داشته باشد و ما حدود 2400 اتوبوس داریم و بیش از 6000 اتوبوس مفقود شده یا باید 2000 ماشین دیگر به شبکه مترو اضافه کنیم، تأثیرات خود را در تاکسی ها و این ترافیک خسته کننده و متراکم در تهران نشان می دهد. او می گوید. مردم مجبورند با ماشین شخصی بروند، چون عمومی در دسترس نیست! من شخصا با این مشکل مواجه شدم که برای مسیر میدان مادر در بلوار میرداماد به بهارستان 200 هزار تومان گرفتند که بی انصافی بود! جلسات متعددی با مسئولان حمل و نقل عمومی داشتیم و شهرداری قول داد این وضعیت را برطرف کند. حدود 150 اتوبوس به ناوگان اضافه شده و 180 دستگاه دیگر نیز باید تا پایان سال اضافه شود. اگر شبکه حمل و نقل عمومی هر سه ماه یکبار تقویت شود، تعرفه ها تعدیل می شود. البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند. بارها درباره کسب درآمد از طریق تبلیغات صحبت کرده ایم اما به دلیل عدم هماهنگی زیر مجموعه هایی که در شهرداری گنجانده شده است، تاکنون این اتفاق نیفتاده است».

با این توصیف، این روایت ناشی از مشکل نیست! سر این کلاف گیج کننده به چند نقطه ختم می شود که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر با تخلفات آنها برخورد شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که راه حل دیگری برای درآمدزایی و فرار از هزینه های ترافیکی بالای تهران پیدا نکنند!»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا