فرهنگی

درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی شبکه سه از پخش جام جهانی

مهسا بهادری: سایت بین اسپورت چند روز پیش خبری مبنی بر یک اتفاق جالب در بازی ایران و انگلیس منتشر کرد. خبر این بود که این مسابقه با 80 میلیون بیننده سومین مسابقه پرتماشاگر بازی های 2022 قطر بود. همان بازی که ایران در مرحله مقدماتی با نتیجه 6 بر 2 مغلوب انگلیس شد.

این دیدار از بیش از 25 شبکه تلویزیونی پخش شد و پس از بازی عربستان – آرژانتین با 111 میلیون بیننده و قطر – اکوادور با 99 میلیون بیننده در جایگاه سوم پربیننده ترین بازی های مرحله مقدماتی قرار گرفت.

این بازی حتی رکورد شبکه بی بی سی را هم شکست و پس از این اتفاق کمپانی “بارب” اعلام کرد که این مسابقه 8.1 میلیون بیننده در بالاترین سطح داشته است.

یک روز پس از انتشار آمار بینندگان سایت بین اسپورت، سازمان سیما قیمت تیزرهای تبلیغاتی خود را اعلام کرد. تعرفه تبلیغاتی که صداوسیما داشت در کمترین حالت 7 میلیارد و 290 میلیون تومان و در بیشترین حالت 13 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است. این تعرفه ها برای 20 ثانیه تبلیغات تعریف شده است، در واقع صداوسیم برای هر ثانیه تبلیغات از شبکه 3 کمترین 364 میلیون تومان و حداکثر 685 میلیون تومان دریافت می کند.

بیشتر بخوانید:

درآمد نجومی صدا و سیما از فوتبال; نظارت مجلس کجاست؟

رادیو پول خرج می‌کند و باعث می‌شود مخاطبان بپرند

تلویزیون به وعده خود عمل نکرد/ تیزر فیلم تبلیغاتی است یا ضد تبلیغاتی؟

10 هزار میلیارد تومان درآمد شبکه سه از پخش جام جهانی

فایده پخش فوتبال بیشتر از سریال است؟

از این جدول مشخص است که صداوسیما هزینه های پخش تبلیغات را دو برابر کرده است. پیش از پخش جام جهانی، گران ترین آگهی تبلیغاتی شبکه سه سیما در طول این سریال، ثانیه ای 327 میلیون تومان بود، اما برای مسابقات فوتبال از پایین ترین قیمت یعنی 364 میلیون تومان در ثانیه شروع می شود. این موضوع نشان می دهد سودی که صداوسی از پخش فوتبال می گیرد بسیار بیشتر از پخش سریال است.

یعنی تلویزیون نمی تواند از سریال سازی آن پول دربیاورد، بنابراین از فرصت سه هفته ای جام جهانی نهایت استفاده را کرد تا ضررهای مالی ناشی از کمبود بیننده را جبران کند.

مورد بعدی این است که تنها هزینه اضافی که سداوس برای این بازی ها پرداخت کرده، خرید حق پخش بازی هاست که از بودجه دولتی تامین می شود و از مردم هم مالیات می گیرد، پس چرا این را می خواهد. مقدار زیادی پول؟ آیا تغییر و تحول جدیدی در Percentavas وجود خواهد داشت؟

سینمای دست خالی از جام جهانی

البته در این بین فقط صدا و سیما سود کرد و سینما دست خالی ماند چرا که صاحبان سینما چهار ماه پیش قصد داشتند مسابقات جام جهانی را روی اکران سالن سینما به نمایش بگذارند اما در نهایت لحظه ای که این رویداد لغو شد و تنها 14 هزار و 337 بیننده توانستند تماشا کنند. ایران و آمریکا را در سینما تماشا کنید. سود حاصل از این اتفاق برای سینمای رو به زوال بدون حمایت دولتی تنها 609 میلیون و 60 هزار تومان بود که تنها به 103 سینما در چهار شهر تهران، قزوین، مشهد و نیشابور اختصاص یافت.

از طرفی اگر فرض کنیم تلویزیون قبل و بعد از بازی تبلیغ نمی کند و فرض دوم این است که در نیمی از دو بازی فقط 5 دقیقه تبلیغ می کند; در نتیجه تلویزیون در پایین ترین حالت 109 میلیارد و 200 میلیون تومان و در بالاترین حالت 205 میلیارد و 500 میلیون درآمد دارد.

اگر میانگین این ارقام را در نظر بگیریم، درآمد تلویزیون حدود 157 میلیارد و 500 میلیون تومان است. این پول را برای 64 بازی در نظر بگیرید یعنی در تقریبی ترین حالت تلویزیون تنها در 22 روز 10800 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت و این رقم دو برابر کل بودجه سازمان در سال 1401 است. در حالی که کل سود سینما بالغ بر 610 میلیون تومان بوده است.

چند میلیون نفر بازی را از تلویزیون تماشا کردند؟

یکی از ایراداتی که به سازمان صداوسیما می شود این است که این رسانه ملی محسوب می شود اما همه چیز پنهان است. صداوسیم هیچ اطلاعاتی ارائه نمی دهد و معلوم نیست چند میلیون نفر فقط از این رسانه مسابقات جام جهانی را تماشا کرده اند.

57245

دکمه بازگشت به بالا