فرهنگی

روزگاری کانون پرورش فکری متولی اصلی کودک و نوجوان بود

رضا پورحسین رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به کودک بودن کودک گفت: کودکان مینیاتور بزرگترها نیستند. پس باید به سراغ آنها برویم و اجازه ندهیم بچه ها به سمت ما بیایند.

به گفته این روانشناس، بذر را کودک کاشت و ما بزرگترها فقط باید باغبان خوبی باشیم و زمینه رشد و تکامل را فراهم کنیم. باید بدانیم هدفمان چیست؟ مربوط به کدام کودک است؟ وقتی می گوییم کودک متعادل است یعنی چه؟

دکتر. پورحسین تمدن نوین اسلامی را متوازن دانست و افزود: راهبرد ما برای تربیت فرزندان بر اساس تربیت اسلامی چیست؟ استراتژی یعنی چه؟ واقعیت این است که هدف و مسیر به معنای استراتژی نیست. در راهپیمایی اربعین همه می دانند به کدام سمت بروند، پس لازم است به عنوان باغبان و نه نجار زمینه های رشد و تعلیم تربیت اسلامی را برای کودکان فراهم کنیم.

به گفته این روانشناس کودک، گاهی حرکت به سمت تربیت اسلامی باید مکانیزم باشد نه محتوا. زیرا آن مکانیسم محتوای خود را ایجاد می کند.

پورحسین به دو انقلاب ارتباطی و شناختی اشاره کرد و گفت: بر اساس این دو انقلاب می توانیم سازوکارهایی را برای رساندن فرزندان خود به آن مقطع تحصیلی انتخاب و استفاده کنیم.

به گفته وی، فردی که تعهدات مشخصی ندارد چگونه می تواند در ارتباطات بین فردی موفق باشد؟ چگونه می توانیم دیگران را آموزش دهیم تا زمانی که خود را مجهز کنیم؟ اول باید فرزندمان را تجهیز کنیم و بعد به جامعه بفرستیم.

وی با تاکید بر اینکه روزگاری کانون پرورش فکری متولی اصلی کودکان و نوجوانان و راهنما و فرهنگ ساز بود، گفت: امروز کانون به وزارتخانه تبدیل شده است و باید برای بازگشت تمهیداتی اندیشید. به آن دوران بنابراین لازم است کانون به فکر رساندن کودکان به سطح کودکان باشد.

به گفته وی، ما باید فرزندمان را آماده کنیم تا با دنیای پیش روی خود روبرو شویم و فرزند زمانه خود باشیم. بچه های امروزی بمباران اطلاعات هستند و ما باید آنها را به گونه ای مجهز کنیم تا راه درست را انتخاب کنند. آیا آموزش و پرورش ما و موسساتی مانند کانون این راه را برای کودکان هموار کرده است؟ شک دارم.

پورحسین با اشاره به اینکه کشورهایی که در نشر علم مشکل دارند به سمت نخبه گرایی حرکت می کنند، گفت: اگر هزار نخبه داشته باشیم که به هر دلیلی مهاجرت کرده و کشور را ترک کنند، با فقر دانش و مهارت مواجه می شویم، پس باید علم را منتشر کنیم. و مهارت ها و موسساتی که Canon است نقش بسیار موثری در این زمینه دارند.

به گفته این روانشناس، کودک امروزی بی صاحب است. نه پدر و مادر او را به درستی می شناسند و نه مراکزی مانند کانون که در گذشته متولی اصلی کودک و نوجوان بوده و نقش کلیدی و راهبردی در این زمینه ایفا می کند و کتاب ها، نمایش ها و فیلم هایش با ذهن و زبان کودکان همخوانی دارد. . ، در حال حاضر نیز نقش خود را ادامه داد و موقعیت خود را حفظ کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا