عمومی

صداوسیما چقدر از فوتبال درآمد دارد؟

پخش سالانه 80 مسابقه سرخابی ها با احتساب تخفیف 99 درصدی به نظر می رسد حداقل 1700 میلیارد تومان برای صدا و سیما درآمد داشته باشد; در حالی که رقم ادعایی رسانه ملی تنها 100 میلیارد تومان است!

به گزارش اخبار ما خراسان نوشت: پنجشنبه شب سومین بازی تیم فوتبال استقلال در لیگ جدید بود و در حالی که به نظر می رسید همه چیز در این بازی تحت تاثیر حضور بانوان در سکوهای ورزشگاه قرار گرفته بود، ناگهان به شیوه ای عجیب و غیرمتعارف تلویزیونی. انتقالی که با تصمیمی غیرقابل پیش بینی انجام شد، انتخاب او برای این مسابقه، همه توجهات را از حضور بانوان در ورزشگاه آزادی منحرف کرد، خشم هواداران فوتبال را برانگیخت و واکنش های منفی متعددی را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

پخش غیر متعارف مسابقات از تلویزیون

دو هفته پیش که اولین بازی استقلال در لیگ برتر جدید برگزار شد، با اعتراضات و بیانیه های این باشگاه همراه با پرسپولیس قبل از بازی، تنش بر سر حق پخش فوتبال بالا گرفت. در پایان باشگاه استقلال نسبت به پخش آنلاین بازی از تلویزیون اعتراض کرد و در تبلیغات محیطی ورزشگاه آزادی این عبارت ناخوشایند را درج کرد: «پخش آنلاین غیرمجاز بازی، نقض حقوق هواداران و سهامداران استقلال». تلویزیون برای اینکه این عبارت را نبیند قاب مسابقه را طوری بست که تبلیغات کنار زمین مشخص نباشد. پس از یکی دو هفته اظهارنظرهای پراکنده فوتبالیست ها و پاسخ های صدا و سیما، نوبت به دومین بازی استقلال در ورزشگاه آزادی (جایی که درآمد حاشیه تبلیغاتی متعلق به این باشگاه است) رسید و این بار بدون اعتراض مدیران صدا و سیما. تصمیم گرفتند بازی را دوباره انجام دهند.آنها به گونه ای پخش می شوند که تبلیغات پخش نمی کنند. در چنین شرایطی قطعاً درآمد حاصل از تبلیغات محیطی ورزشگاه کاهش می یابد، زیرا بدون پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی چندان برای تبلیغ کنندگان جذاب نیست.

تحریم جلسه به دلیل حضور تلویزیون

مدیران باشگاه استقلال که می دیدند درآمدشان از تبلیغات محیطی در خطر است، آنقدر عصبانی شدند که با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ورزشگاه تهدید کردند که این تیم در نیمه دوم بازی نخواهد کرد. سرانجام پس از هفت دقیقه تأخیر – که در مسابقات فوتبال نادر بود – وارد زمین شدند و مسابقه از سر گرفته شد، هرچند پخش تلویزیونی نیمه دوم به همان صورت باقی ماند.

یک ایستگاه رادیویی چقدر درآمد دارد؟

در حالی که در گزارش 23 مرداد در همین صفحه می خوانید که درآمد شبکه تلویزیونی از پخش مسابقات ورزشی در دو سال بیش از 100 میلیارد تومان به نظر می رسد، در روزهای اخیر ارقام جدیدی مطرح شده است. بر اساس گزارشی که هفته گذشته در رسانه های هفته گذشته منتشر شد، تبلیغات تلویزیونی مسابقات فوتبال بین 165 میلیون تومان تا 2.8 میلیارد تومان در ثانیه قیمت دارد و اگر حتی 99 درصد تخفیف داده شود، باز هم بین 1.5 تا 20 میلیون تومان قیمت دارد. تومان درآمد از این به دست می آید. اگر میانگین قیمت را 12 میلیون تومان در ثانیه فرض کنیم و مجموع آگهی های پخش شده در مسابقه امروز اعم از قبل، بین و بعد و همچنین زیرنویس و حکاکی لوگو را 30 دقیقه فرض کنیم، حداقل تلویزیون و درآمد رادیویی از رقابت امروز 21 میلیارد تومان است.» با این محاسبه به نظر می رسد پخش سالانه 80 مسابقه سرخابی ها با 99 درصد تخفیف حداقل 1700 میلیارد تومان برای صدا و سیما درآمد داشته باشد.در حالی که رقم ادعا شده رسانه ملی فقط 100 میلیارد تومان است!البته همانطور که گفته شد، روایات مختلفی در مورد میزان درآمد صدا و سیما از این بخش وجود دارد، مثلا چند ماه پیش اخبار ما به نقل از یک مقام مسئول در وزارت ورزش: صداوسیم از این بخش 700 تا 800 میلیارد تومان و شاید بیشتر درآمد دارد اما مبلغ بسیار ناچیزی را به حساب خزانه واریز می کند، این در حالی است که فرهیختگان خواهان درآمد 4.5 تا 20 هزار میلیاردی صدا و سیما از این بخش بود. در شهریور 1400

باشگاه ها پابرجا هستند

این اتفاق در شرایطی رخ داد که شواهد نشان می‌دهد دو باشگاه بزرگ پایتخت همچنان در حال مبارزه با حق پخش هستند. البته نه حق پخش زنده، بلکه حق پخش اینترنتی و حق پخش برنامه های غیر زنده. آجورلو بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم بازگشایی نمادهای استقلال و پرسپولیس در بازار اصلی فرابورس به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: یکی از ارکان مهم فوتبال حق پخش است. مگر می شود استادیوم را اجاره کنیم و دوربین ما را ندهیم؟ ما با پخش زنده مشکلی نداریم اما صاحب محتوای فوتبالی تولید پرسپولیس و استقلال هستیم. صدواسیم برای برنامه «خاله شادونه» چقدر هزینه می کند؟ وقتی ساعت ها برنامه رادیویی تولید می کنیم صاحبان این باشگاه ها حق ندارند؟ تا دیروز می گفتند باشگاه دولتی است اما الان اینطور نیست. بحث حقوق 300 هزار سهامدار استقلال مطرح است. در تلویزیون ما را مسخره می کنند، چرا کشور شما اینگونه است؟ خب، به ما پول بده تا درستش کنیم.»

پس از بازی روز پنجشنبه، محمدحسین زرندی، مدیر رسانه ای باشگاه استقلال در نشست خبری حاضر شد و گفت: با توجه به بحث حق پخش بین باشگاه و تلویزیون، تا زمانی که دوربین های تلویزیونی در کنفرانس حضور دارند، ساپینتو می نشیند. هیچ خبری نیست آقای آجورلو در حال تلاش برای کسب درآمد از شبکه های دیگر فوتبال است که حق پخش آنها پرداخت نمی شود، اما با مدلی که بازی امروز (پنجشنبه) پخش شد، بی احترامی به هواداران استقلال بوده و مانع باشگاه ها شده است. از درآمدزایی».

مجری تلویزیون: لجبازی نکنیم

پنج شنبه شب سعید فتاحی معاون اجرایی باشگاه استقلال گفت: باشگاه استقلال حق قانونی خود را از تلویزیون مطالبه کرد اما متاسفانه در بازی هفته گذشته اصلا هیچ تبلیغی در اطراف زمین ما نشان ندادند و علیرغم هماهنگی که با آقای تو هاشمی (تهیه کننده فوتبال برتر) داشتم نشد.امروز 10 دقیقه با آقای هاشمی صحبت کردم و از ایشان خواستم تبلیغات اطراف زمین استقلال را نشان دهند اما متاسفانه سیاستشان این است که انجام نمی دهند. این کار را انجام نده و آنها فقط می گویند استاندارد است.”

پیمان یوسفی مجری و تهیه کننده «ورزه و مردم» نیز این چالش را سرسخت دانست و گفت: به آقای آجورلو و استقلالی ها می گویم داستانی که برای حق پخش شروع کردند با این روش کار نمی کند، آقای آجورلو. خودش می‌داند، شاید هواداران در تریبون بگویند ماشاالله، اما به حقی که می‌خواهند ختم نمی‌شود، باید در مجلس هر چه می‌خواهند بگویند. پول به فوتبال نمی رسد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا