جامعه

منع موتورسواری زنان؛ تناقضی حاصل از کج‌سلیقگی

موتورسواری زنانه در ایران موضوعی است که هر از چند گاهی حل شده و دوباره به فراموشی سپرده شده است، حتی رای دیوان عدالت اداری به نفع موتور سواری زن نیز مشکلی را در این زمینه حل نکرد و پلیس راهنمایی و رانندگی مجددا اعلام کرد. رای دیوان عدالت اداری در مورد موتور سواری زنان را نمی توان با افکار عمومی در میان گذاشت، در این شرایط یک کارشناس ارشد راهنمایی و رانندگی و افسر سابق پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است با تغییر قانون امکان موتور سواری قانونی برای زنان فراهم می شود.

به گزارش اخبار ما، در روزهای اخیر اما موضوع موتور سواری بانوان مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. مسکوت ماندن قانون در این زمینه نیز دلیلی است که موتور سواری بانوان آنطور که باید مورد توجه قرار نگیرد. یک کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک معتقد است زمان اصلاحات جزئی در این حوزه فرا رسیده است تا شرایط استفاده زنان از این امتیاز فراهم شود.

علیرضا اسماعیلی در گفت وگو با اخبار ما. وی با اشاره به نقش انکارناپذیر زنان در مناسبات جامعه امروزی و فعالیت آنها در عرصه های مختلف گفت: زنان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، امروز زنان ما مانند نیم قرن پیش خانه دار نیستند بلکه مانند مردان خانه دار هستند. ، به فعالیت های مختلف اداری، دانشگاهی، علمی و … می پردازند و در جامعه حضور دارند. این گروه برای رفت و آمد به وسیله نقلیه نیاز دارند و بسیاری از آنها توانایی خرید خودرو را ندارند. همچنین هزینه زندگی در شهری مانند تهران برای یک دانشجو یا کارمند دختر به قدری بالاست که فرد توان پرداخت هزینه استفاده از تاکسی اینترنتی را ندارد. این باعث فشار اقتصادی بر مردم می شود. همچنین از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی ما نمی تواند به صورت گسترده و کامل خدمات رسانی کند، این وضعیت برای آقایان کمی متفاوت است اما خانم ها مجبورند از ماشین شخصی استفاده کنند.

وی با اشاره به مزیت های موتورسیکلت به عنوان گزینه ای مناسب برای جابجایی مردم به ویژه بانوان، بیان کرد: در این شرایط موتورسیکلت وسیله ای است که می تواند بخش زیادی از مشکلات حمل و نقل بانوان را حل کند. بسیاری از خانم ها نیز علاقه مند به استفاده از این وسیله نقلیه هستند. این به حل مشکلات اقتصادی و ترافیکی کمک می کند. قیمت موتورسیکلت کمتر از خودرو است، نیازی به پارکینگ ندارد و قیمت خرید آن بسیار کمتر از قیمت خودرو است. همچنین موتور سیکلت به دلیل ویژگی های خاص و قدرت مانور بالا می تواند در شرایط سخت ترافیکی از جاده های باریک عبور کند.

سکوت قانون گواهینامه رانندگی زنان

اسماعیلی با اشاره به موانع پیش روی بانوان برای استفاده از این وسیله نقلیه گفت: برای استفاده بانوان از این وسیله نقلیه باید موانع مربوط به آن برطرف شود. مانع اصلی این موضوع عدم صدور گواهینامه به زنان است. در ماده 20 قانون جرایم راهنمایی و رانندگی آمده است که صدور گواهینامه رانندگی برای مردان توسط پلیس انجام می شود. این در شرایطی است که قانون در مورد زنان سکوت کرده است. برخی از حقوقدانان با اشاره به این موضوع معتقدند با توجه به اینکه در قانون مستقیماً به عدم صدور گواهینامه رانندگی به زنان اشاره نشده است، می توان از این موضوع برای اصلاح قانون مذکور استفاده کرد. از این موضوع می توان بهره برداری کرد و در قانون اصلاحاتی انجام داد و 50 درصد جامعه از این امتیاز بهره مند شوند.

وی با اشاره به استفاده زنان از موتورسیکلت در بسیاری از کشورهای اسلامی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند اندونزی و مالزی نیز چنین شرایطی وجود دارد. زنان در این کشورها از موتور سیکلت برای انجام کارهای روزمره، سفر به شهر و … استفاده می کنند. همچنین به دلیل وجود صندوق عقب، پوشش معمولی نیز برای زنان راننده در نظر گرفته شده است. حتی در برخی موارد موتورسواران این کشورها بیشتر از زنان تشکیل شده اند.

ورود زنان به جامعه موتورسواری باعث بهبود فضای فعلی موتورسواری خواهد شد

این کارشناس ارشد راهنمایی و رانندگی با اشاره به تبعات مثبت اضافه شدن بانوان به تعداد رانندگان موتورسیکلت تاکید کرد: اکنون زمان اصلاح این موضوع در کشورمان فرا رسیده است. اگر برخی نگران موضوع پوشش زنان هستند، تنه لباس مبدل مناسبی است. همچنین زنان ایرانی مقید به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی هستند و به آن احترام می گذارند، بنابراین جای نگرانی نیست.

به گفته این کارشناس راهنمایی و رانندگی که سال ها در پلیس راهنمایی و رانندگی مشغول به کار است، زنان کمتر از مردان تخلفات رانندگی مرتکب می شوند. حتی ممکن است حضور راکبان زن در ناوگان موتورسیکلت کشور باعث شود مردان به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بیشتر توجه کنند. صحنه موتورسیکلت ما، که 25 درصد از مرگ و میرهای ما را تشکیل می دهد، می تواند با گنجاندن زنان بهبود یابد.

ممنوعیت موتور سواری زنان، تناقض در اصطلاح

اسماعیلی با انتقاد از تناقض در موتورسواری بانوان، گفت: اینکه در کشور ما خانم ها می توانند موتورسیکلت سوار شوند اما نمی توانند راننده آن باشند، پارادوکس است. این یک غفلت است که باید اصلاح شود. این موضوع از طرق مختلف به ترافیک شهری و همچنین وضعیت اقتصادی مردم کمک می کند. استفاده از موتورسیکلت باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی و تنظیم شرایط ترافیکی در سطح شهر می شود. در کنار همه این موارد، موتور سواری حقی است که برای بسیاری از زنانی که به آن علاقه داشتند، انکار می شود.

اخبار پیشنهادی:


نظر پلیس در مورد موتور سواری زن


نظر اساتید دانشکده ها و دانشگاه ها در مورد موتورسواری بانوان


موتور سواری برای بانوان مانند دوچرخه سواری منع قانونی ندارد

یکی از فرماندهان سابق پلیس راه کشور درباره زیرساخت های آموزشی لازم برای آموزش موتورسواران زن گفت: با اصلاح این قانون، داوطلبان زیادی برای ارائه آموزش های ویژه موتورسواری به بانوان حضور خواهند داشت و مدارس ویژه ای برای این منظور ایجاد می شود. یعنی مدارس فعلی دارای بخش های ویژه ای نیز در این زمینه خواهند بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا