فرهنگی

نگاه بی‌مهرانه به سینما عامل گسست مردم از هنر هفتم

به گزارش شفاف، مدت زیادی است که تعداد مخاطبان سینما کاهش چشمگیری داشته است به طوری که در 30 روز گذشته تنها 643 هزار و 305 نفر به سالن سینما رفته اند. این ارقام حکایت از کاهش چشمگیر مخاطبان سینما دارد در حالی که در 30 روز گذشته کاهش 50 درصدی قیمت بلیت سینماها به مدت یک هفته را نیز داشته ایم.

غلام عباس فاضلی، منتقد سینما در این باره گفت: دلیل افت فروش فیلم که در سال های اخیر شاهد آن بوده ام، به هم خوردن ارتباط عاطفی مردم با سینما است. یک برنامه بلندمدت و پرهزینه برای سینما بدهید.

منتقد فیلم

عدم حمایت نهادهای فرهنگی

فضلی بیان کرد: یکی از مشکلات کاهش مخاطب سینما عدم حمایت نهادهای فرهنگی از سینما است که می تواند از طریق آنونس تصویری در سطح شهر یا تبلیغات تلویزیونی اتفاق بیفتد اما این اتفاقات نمی افتد. همچنین هیچ تذکر احساسی برای تماشاگران سینما وجود ندارد که این موضوع تا حد زیادی با از هم پاشیدگی اهالی سینما ارتباط دارد. در واقع نهادهایی که می توانند از سینما حمایت کنند، متأسفانه سینما را بی رحمانه نگاه می کنند زیرا آن را فرزند خبیث خانواده می دانند.

مدیریت موقت

به گفته فضلی؛ دلیل بعدی مدیریت جزئی تصمیمات ناقص یا اشتباه است که هیچ پشتوانه ای از اقتصاد سینما وجود ندارد. مثلاً از تولید و اکران فیلم‌های غیرجدی حمایت می‌شود، اما برای فیلم‌های جدی این حمایت برای بهبود درازمدت شرایط سینما وجود ندارد. همچنین مدیریت در حوزه سینما یک دست نیست و اقتدار سینما بر عهده هر نهادی است که قدرت و اختیار داشته باشد.

شورای اتحادیه های کارگری

فاضلی گفت: مورد بعدی این است که به خود سینماها برگردیم که توصیه اتحادیه نمایش است. بالاخره در شورای صنفی نمایش، ارتباطات و سرمایه گذاران تاثیرگذار هستند.

سینما

پروجکشن فیلم های خارجی

فضلی ادامه داد؛ موضوع بعدی که به نظرم خیلی مهم است، اکران فیلم های خارجی در ایران است. در همه جای دنیا از جمله اینجا بعد از انقلاب این کالا در سبد تماشاگران برای تماشای فیلم های دیگر بود. اگر فیلم خارجی در سینما اکران شود، به این معناست که مردم عادت به سینما رفتن را حفظ می کنند.

این کارشناس ادامه داد: مشکل اصلی که به وجود آمده این است که مردم عادت به سینما رفتن را کنار گذاشته اند و نمایش فیلم های خارجی مانند فیلم های دهه 50 می تواند کمک کننده باشد. زیرا محبوب ترین دهه تماشای فیلم در قرن 19 بود که نباید فراموش شود. بالاخره هر آدمی وقتی به رستوران می رود باید یک منوی متنوع جلوی خودش داشته باشد و اگر منو محدود است دوستش ندارد و الان در سینماهای ما هم منو محدود است.

سایه ها یا سکوهای بن

او اضافه کرد؛ گسترش رقابت سینماها یعنی به اصطلاح سایه ها یا پلتفرم هایی که با این وجود فضا را در دسترس گوشی های مردم قرار می دهند. البته در حال حاضر امکان رقابت وجود ندارد و این پلتفرم ها می توانند حداکثر ذائقه مردم را غنی کنند.

فقدان سینما

فاضلی گفت: موضوع بعدی کمبود سالن سینما و کاهش تماشاگر است. از آنجایی که سینما در مکانی دور از محل زندگی مردم است، بنابراین برای رفتن به سینما باید زمان زیادی بدزدند و حتی امروزه سینماها با تعدادی رستوران در یک مکان قرار دارند و این خوب نیست. چیز.

سینما

غلام عباس فاضلی افتتاح مدارس و دانشگاه ها در یک ماه گذشته را دلیلی بر کاهش استقبال از سینما ندانست و گفت: در گذشته اوقات فراغت خود را به تماشای فیلم و سینما و افتتاح مدارس و دانشگاه ها می گذراندیم. به خودی خود بر کاهش استقبال مخاطبان تأثیری نداشت.

وقتی با دانشجویان یا دانشجویان ملاقات می کنیم، باز هم فیلم های سکولار را نشان می دهیم و چند فیلم اجتماعی و انتقادی را پشت در می گذاریم، قطعاً دانشجویان را به دیدن فیلم تشویق نمی کنند.

فضلی همچنین افزود؛ قیمت بلیت سینما دلیلی بر کاهش استقبال مردم نیست و تاثیر جدی ندارد. اگر یک سینما بتواند بدون اینکه فرزند بد خانواده دیده شود و از آن حمایت کند، یک فیلم خوب را سالم بازی کند، فیلم های ما این توانایی را دارند که صنعت سینما را به شکلی مثبت تغییر دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا