عمومی

چطور با شکست روبه‌رو شویم؟

اینکه چه چیزی باعث شکست ما می شود، موضوع مهمی است، اما مهمتر از آن، نحوه برخورد ما با موقعیت شکست است. کنار آمدن با شکست مهارت بسیار ارزشمندی است که به ما کمک می کند راه رشد را طی کنیم و اجازه ندهیم شکست بر ما تأثیر روانی منفی بگذارد.

به گزارش روزنامه اخبار ما همشهری او نوشت: هیچ راهی برای خروج وجود ندارد. همانطور که می توانید در دستیابی به یک هدف موفق باشید، به همان اندازه احتمال موفقیت شما وجود دارد. اینکه چه چیزی باعث شکست ما می شود، موضوع مهمی است، اما مهمتر از آن، نحوه برخورد ما با موقعیت شکست است. کنار آمدن با شکست مهارت بسیار ارزشمندی است که به ما کمک می کند راه رشد را طی کنیم و اجازه ندهیم شکست بر ما تاثیر روانی منفی بگذارد. با تمام تلخی های شکست، وقتی هیچ راه گریزی نیست، چه بهتر که به انتهای یک بن بست نگاه نکنیم و برای کسب تجربه و ادامه راه آماده شویم.

ویدا ساعی، روانشناس و روان درمانگر، به ما می گوید که چه راهکارهایی می توانند به ما کمک کنند تا با شکست به درستی مقابله کنیم. توضیحات این روانشناس را با هم می خوانیم.

تو تنها نیستی

وقتی شکست می خوریم، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که فکر کنیم همه مردم موفق، توانا و شاد هستند و آسمان بالای سرمان سیاه است! این مقدمه آغاز واکنش های احساسی است و باعث می شود در گردابی از احساسات منفی و سرزنش غرق شویم. به یاد داشته باشید، هیچکس را پیدا نمی کنید که بدون آزمون و خطا به هدف نهایی خود رسیده باشد. هر فرد موفقی که ملاقات می کنید و با او صحبت می کنید بدون شک شروع به صحبت در مورد شکست هایی می کند که منجر به پیروزی شده است. وقتی داستان زندگی افرادی را می خوانید که به دستاوردهای بزرگی دست یافته اند، فکر نکنید که آنها به اهداف خود مانند نوشیدن آب رسیده اند. نگاهی به بیوگرافی افراد سابق موفق می تواند به شما کمک کند باور کنید که شکست پایان راه نیست. این تفاوت بین افراد موفق و کسانی است که در رسیدن به اهداف خود شکست خورده اند. افراد موفق به راه خود ادامه دادند و گروه دیگر منصرف شدند و توقف کردند. شکست وجه مشترک هر دو گروه است، اما نحوه برخورد افراد با شکست، سرنوشت آنها را تغییر می دهد.

تعاریف را تغییر دهید

قبل از اینکه خود را شکست خورده تصور کنید، مطمئن شوید که اصلاً تعریف دقیقی از شکست دارید. گاهی اوقات موفقیت را یک مفهوم غیر واقعی می‌دانیم و بر اساس این تعریف، به اشتباه فکر می‌کنیم شکست خورده‌ایم. اگر دید معقولی داشته باشید باید ببینید از ابتدای سفر چقدر فاصله گرفته اید نه لزوما و الزاما تا آخرین نقطه. در واقع بهتر است در مورد میزان موفقیت انعطاف پذیر باشید. نگاه سنتی به هر فعالیت و هدفی و عدم انعطاف برای تغییرات احتمالی منجر به شکست می شود. بنابراین آماده باشید که تعاریف خود را از اصطلاحات تغییر دهید و نسبت به باورهای اساسی تعصب نداشته باشید. داستان شکست خود را نگو بزرگش نکن این یک رویداد معمولی است که می تواند در تمام معاملات، اهداف، برنامه ها و هر مسیری که انتظار دارید اتفاق بیفتد. گاهی اوقات شکست به ما کمک می‌کند بفهمیم که از ابتدا راه را اشتباه رفته‌ایم و قبل از رسیدن به پایان از اشتباهات بزرگ‌تر جلوگیری کنیم.

متوقف نشو

اگر قرار باشد به محض شکست خود را در انتهای راه بدانیم، معلوم است که اولین شکست آخرین شکست می شود و ادامه راه را از دست می دهیم. با شکست، فعالیت متوقف نمی شود. برای ادامه کار، باید بر شکست غلبه کنید و با اولین شکست تسلیم نشوید. بپذیرید که این شکست در پیروزی نیست که مانع شما می شود، بلکه طرز فکر شما در مورد شکست است. در برابر شکست مقاومت نکنید آن را بپذیرید و با گذراندن این مرحله کنار بیایید و راه حلی بیابید. مسیر شکست را مرور کنید و اشتباهات را بیابید و آنها را جبران کنید. رسیدن به هر هدفی مستلزم دقت، در نظر گرفتن جوانب کار، در نظر گرفتن خطرات و زیان های احتمالی، پیش بینی موانع و … است. گاهی اوقات برای رسیدن به نتیجه باید مدت زیادی صبر کنید. بسیاری از افراد، در اوایل کار یا در اواسط کار، ناامید شده و کناره گیری می کنند و انتظار دارند زودتر به نتیجه برسند.

از تکرار شکست نترسید

برخی افراد پس از اولین شکست، آنقدر از احتمال تکرار این تجربه می ترسند که هیچ کار جدیدی راه نمی اندازند، هیچ پیشنهادی را نمی پذیرند و در نقش یک منفعل ترسو می افتند. اگر از شکست نمی ترسید، به احتمال زیاد ریسک هایی را می پذیرید که عواقب واقعاً خوبی برای شما خواهد داشت. پس از هر شکست، باید عزت نفس و اعتماد به نفس خود را با مهارت های رفتاری بازسازی کنید و قدرت شروع مسیرهای جدید را دوباره ایجاد کنید. ما برای شما مفهومی فانتزی از شکست نمی سازیم و آن را بی معنا نمی کنیم، فریب جملات انگیزشی را نخواهیم خورد. هر شکستی هزینه و عواقب خود را دارد و باید با آن روبرو شد. مهم این است که اجازه ندهیم شکست به ویرانی تبدیل شود و ما را از مراحل بعدی دور کند. ما می توانیم بارها شکست را تجربه کنیم و این نشان می دهد که ما زنده و سالم هستیم.

دنبال مقصر نباش

موقعیت شکست ناخوشایند است و آنجاست که ذهن شروع به بافتن منفی می کند. اولین واکنش این است که سعی کنید مقصر را پیدا کنید یا خودتان را سرزنش کنید. برخی از مردم می ترسند که دیگران آنها را برای شکست خود سرزنش کنند. به همین دلیل، آنها سعی می کنند با سرزنش دیگران از خود محافظت کنند. دیگران خود را برای همه شکست‌ها سرزنش می‌کنند، نه برای آنها، بنابراین به جای تمرکز بر مشکل، شروع به سرزنش خود می‌کنند. مهم این است که بتوانید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری برای ادامه کار داشته باشید تا اشتباهات قبلی تکرار نشود. مسئولیت پذیر باشید و به جای جست و جوی مقصر، روی عواملی که باعث شکست می شوند تمرکز کنید. وقتی به شکست خود فکر می کنید، به دنبال توضیح باشید، نه بهانه. دلایل شکست را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام دهید. شکست به عملکرد شما در هدف یا برنامه ای که تعیین کرده اید مربوط می شود. بیشتر افرادی که از شکست احساس ناامیدی می‌کنند، بیشتر جنبه شخصیتی خود را مقصر می‌دانند و به هوش، توانایی‌های ذهنی و عملکرد خود شک می‌کنند، در حالی که ما مسئول شکست هستیم تا مقصر.

احساسات خود را بپذیرید

البته جملات انگیزشی مدام می گویند که شکست مقدمه ای برای پیروزی است و شما را عبرت می کند، اما واقعیت این است که شکست به هر حال احساسات ناخوشایند و ناراحتی را به همراه دارد. خودتان را به خاطر داشتن احساسات منفی یا عجیب پس از شکست سرزنش نکنید. مواجهه با شکست، شرم، اضطراب، خشم، اندوه و شرم احساساتی هستند که معمولا تجربه می شوند. این احساسات آزاردهنده هستند و گاهی اوقات افراد برای فرار از احساسات مزاحم عاطفی دست به هر کاری می زنند. راه‌های ناسالمی را که برای جلوگیری یا کاهش درد در زندگی استفاده می‌کنید، بشناسید و باور داشته باشید که کنار آمدن با این نوع مهارت‌ها، مهارت‌های مقابله‌ای، وضعیت شما را بدتر می‌کند، نه کمکی. احساس خود را درک کنید و به خود اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید. به یاد داشته باشید که این احساسات نتیجه موقعیتی است که در آن قرار دارید، بنابراین با تغییر شرایط، بسیاری از این احساسات ناپدید می شوند و دیگر وجود ندارند. بنابراین لازم نیست با سرزنش خود به خاطر این احساسات موقت، خلق و خوی خود را خراب کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا