بین الملل

آسوشیتدپرس: یمن بزرگترین چالش دریایی آمریکا از جنگ جهانی دوم است

رسانه آمریکایی گزارش داد چالشی که ارتش یمن در دریای سرخ برای نیروهای آمریکایی ایجاد کرده، از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است.

به گزارش اخبار ما، کارشناسان و مقامات ارشد نیروی دریایی ایالات متحده باور دارند مقابله با عملیات‌های‌ نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ بزرگ‌ترین و چالشی‌ترین نبرد دریایی است که آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم با آن درگیر بوده.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انصارالله یمن که زمانی با مسلسل و خودروهای پیکاپ خود مشغول مبارزه بود، امروز با جریان بی‌پایانی از پهپاد، موشک و دیگر انواع تسلیحات، ارتش آمریکا را در دریای سرخ به چالش کشیده است، منطقه‌ای که برای رسیدن به کانال سوئز و دریای مدیترانه باید از آن گذشت.

در این گزارش آمده است: «حوثی‌ها از نوامبر تا امروز تقریباً هر روز عملیات انجام داده‌اند. آنها به بیش از ۵۰ هدف حمله کرده‌اند و تعداد کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند کاهش یافته است.»

با آغاز جنگ غزه و در پی جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در این باریکه، انصارالله یمن اعلام کرد برای همبستگی با مردم فلسطین تمام کشتی‌هایی که به نحوی با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشند را در دریای سرخ هدف خواهد گرفت.

آسوشیتدپرس: یمن بزرگترین چالش دریایی آمریکا از جنگ جهانی دوم است
انصارالله کنترل یک کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را به دست گرفت

«اریک بلومبرگ» فرمانده ارشد آمریکایی که در دریای سرخ مستقر شده، به آسوشیتدپرس گفت: «فکر می‌کنم مردم واقعاً درک نمی‌کنند که کار ما در اینجا تا چه حد مرگبار است و کشتی‌ها با چه خطری مواجه هستند.»

ناوشکن «لابون» که این مقام آمریکایی در آن مستقر شده، در بعضی موارد تنها چند ثانیه فرصت دارد که پس از مطلع‌شدن از حمله انصارالله، با دیگر کشتی‌ها و مقامات مربوط مشورت کرده و سامانه پدافندی خود را برای مقابله با موشک شلیک‌شده از مواضع ارتش یمن فعال کند؛ موشکی که به اذعان رسانه آمریکایی «سرعتی معادل و حتی بیشتر از سرعت صوت دارد.»

در این گزارش ضمن اتهام‌زنی به ایران آمده است: «نیروی دریایی آمریکا به مدت چند دهه خود را برای مقابله احتمالی با اتحاد جماهیر شوروی، سپس روسیه و چین آماده کرده بود. اما حالا به‌جای یک ابرقدرت جهانی، نیروی دریایی خود را با یک گروه مستقر در یمن پنجه در پنجه می‌بیند، گروهی که تحت حمایت ایران قرار دارد.»

به گزارش این رسانه آمریکایی، شواهد حاکی از آن است که حملات نیروهای یمن در آینده تشدید خواهد شد و اعضا و تجهیزات نیروی دریایی آمریکا در خطر بیشتری قرار خواهد گرفت. اریک بلومبرگ می‌گوید: «ما فقط کافی است که یک بار خطا کنیم. آن‌ها (یمنی‌ها) کافی است که یک بار موفق شوند.»

آسوشیتدپرس: یمن بزرگترین چالش دریایی آمریکا از جنگ جهانی دوم است
ناو هواپیمار بر «آیزنهاور» آمریکا در دریای سرخ

«مارک میگز» فرمانده ناوگروه ضربتی دوم نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در شناسایی اهداف به انصارالله یمن کمک می‌کند، گفت: «ما مطمئن هستیم که ایران نه‌تنها حمایت مالی به عمل می‌آورد، بلکه کمک اطلاعاتی هم می‌کند. ما همچنین می‌دانیم که حوثی‌ها برای هدف‌گیری کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی آمریکایی آموزش دیده‌اند.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل اما با رد ادعای کمک ایران به یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد: آمریکا نمی‌تواند با قدرت نظامی و سلطه بر شورای امنیت، جریان مقاومت یمن و حمایت ایران از این جریان را به انزوا بکشاند.

«برایان کلارک» عضو سابق نیروی دریایی آمریکا و عضو کنونی اندیشکده «هادسون» می‌گوید: «این طولانی‌ترین نبردی است که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهان دوم به خود دیده است. هیچ شکی در آن نیست. چیزی نمانده حوثی‌ها به قدرتی برسند که آمریکا نتواند ۱۰۰ درصد از حملات آن‌ها را خنثی کند؛ آن وقت است که شاهد آسیب شدید خواهیم بود. اگر دست نجنبانیم، حوثی‌ها به نیرویی به‌مراتب باتجربه‌تر، قوی‌تر و توانمندتر بدل خواهند شد.»

انتهای پیام

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا