برترینهای کسب و کارجامعه

آیا استعلام ممنوع الخروجی زن امکانپذیر است؟

چه افرادی ممنوع الخروج می گردند؟

در نظر داشته باشید که برای ممنوع الخروجی افراد پاره ای دلایل قانونی وجود دارد . بنابراین هر فردی که اقدام به ارتکاب پاره ای جرایم نماید و یا به صورت قانونی واجد شرایط خاصی باشد ممنوع الخروجی او محتمل خواهد بود. اما به طور کلی اگر در هر یک از گروه های زیر قرار دارید ممنوع الخروجی شما از نظر قانونی امکانپذیر است :

  •  به نقل از وکیل در قم افرادی که با حکم قطعی دادگاه یا توسط اجرائیات ثبت بدهکار شناخته شده و بدهی آنها قطعی باشد.
  • بدهکاران قطعی مالیاتی که بدهی آنها محرز شده است.
  • افرادی که در خارج از ایران به دلیل ارتکاب جرایمی همچون سرقت و یا کلاهبرداری محکوم شده باشند و یا به تکدی گری پرداخته و دارای هرگونه سوءشهرت باشند.
  • تمامی افرادی که خروج آنها از کشور خلاف مصلحت های جمهوری اسلامی باشد . در این مورد قانون ترتیبات خاصی را مشخص نموده و با دستور مقامات قضایی از خروج چنین افرادی جلوگیری می گردد.
  • هر شخصی که برای خروج از کشور و دریافت پاسپورت نیاز به اجازه ی فرد دیگری داشته باشد بدون کسب اجازه نمی تواند از کشور خارج شود. همچنین در چنین شرایطی امکان ممنوع الخروجی فرد از سوی طرف مقابل وجود دارد. برای خروج از کشور ،دختران زیر 18 سال به اجازه ی پدر و زنان به اجازه ی کتبی همسر خود نیاز دارند.

در رابطه با ممنوع الخروجی همسر هم زوج و هم زوجه می تواند همسر خود را ممنوع الخروج نماید. یکی از مهم ترین علل ممنوع الخروجی زوج مسأله ی پرداخت مهریه است. پس ممنوع الخروجی صرفا برای زنان نیست و برای مردان نیز قابل اعمال می باشد

نحوه ی ممنوع الخروج کردن زوجه

در صورتی که زنی پس از ازدواج برای دریافت گذرنامه اقدام نماید به اجازه ی شوهر خود نیاز دارد. اما اگر زن قبل از ازدواج و در دوران مجردی برای دریافت گذرنامه اقدام کرده باشد، برای خروج از کشور نیازمند اجازه از سوی همسر خود می باشد. همچنین در چنین شرایطی شوهر می تواند به دلایل متعدی ممنوع الخروجی همسر خود را انجام دهد.

در نحوه ممنوع الخروج کردن زوجه ، مرد بایستی به اداره ی کل گذرنامه و اتباع نیروی انتظامی در تهران و یا دفاتر گذرنامه در شهرستان هامراجعه نموده و مراحل زیر را دنبال کند:

  • ارائه ی سند ازدواج یا رونوشتی از آن که رابطه ی زوجیت را تصدیق نماید.
  • همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی.
  • ارائه ی درخواست و تقاضای کتبی ممنوع الخروجی زن توسط شوهر.
  • بررسی مدارک متقاضی و رسیدگی به درخواست او جهت صدور حکم ممنوع الخروجی زوجه.
  • تأیید ممنوع الخروجی زوجه توسط رئیس اداره ی گذرنامه و ثبت پرونده ی او در سیستم های رایانه ای به منظور جلوگیری از خروج قانونی زوجه از کشور.

آیا استعلام ممنوع الخروجی زن امکانپذیر است؟

به نقل از وکیل خانواده در قم در حالت کلی زن شوهردار ممنوع الخروج به حساب می آید. کلیه ی زنان متاهل برای خروج از کشور به اجازه ی قانونی و کتبی همسر خود نیاز دارند. اما در رابطه با ممنوع الخروجی زن،  استعلام این مساله که آیا مردی همسر خود را ممنوع الخروج کرده یا خیر، به صورت آنلاین امکانپذیر نیست. در چنین شرایطی زن می تواند با همراه داشتن گذرنامه به اداره پلیس گذرنامه مراجعه نموده و به صورت مستقیم استعلام نماید.

4 نکته ی مهم در رابطه با ممنوع الخروجی زن

  1. مردانی که به اصل شناسنامه ی خود دسترسی ندارند، نمی توانند برای ممنوع الخروجی همسر خود اقدامی نمایند.
  2. مردانی که در خارج از ایران اقامت دارند، نمی توانند برای ممنوع الخروجی همسر خود اقدامی نمایند.
  3. ممنوع الخروجی زوجه توسط وکیل دادگستری از طریق اعطای وکالت نامه امکانپذیر است.
  4. امکان منع ممنوع الخروجی زوجه در عقد نامه و یا صورت اجازه نامه ی محضری جداگانه ی ضمن عقد امکانپذیر است.

دریافت مشاوره حقوقی از وکیل

با توجه به قوانین ایران ریاست خانواده و حفاظت از کیان آن یکی از مهم ترین وظایف مرد شناخته می شود. به همین علت موضوع ممنوع الخروجی زن و کسب اجازه از همسر برای خروج از کشور منطقی به نظر می رسد. تنها راه قانونی این مسأله هم کسب اجازه ی کتبی و یا رضایت نامه ی محضری و ضمن عقد می باشد. در غیر این صورت هیچ راهی برای خروج قانونی زن از کشور وجود ندارد.

البته در سال های اخیر تبعات منفی چنین قانونی به خصوص در رابطه با زنان ورزشکار کشورمان آشکار شد. با این حال قانون روش هایی را برای حل این مساله در نظر گرفته که از طریق آن می توان به احقاق حقوق زنان در این امر کمک کرد.

: به طور کلی ممنوعیت خروج از کشور نوعی سلب آزادی های فردی و حقوق شهروندی به شمار می رود. به همین دلیل کسب دستور قضایی برای اعمال آن بسیار اهمیت دارد. با این حال اگر ممنوع الخروجی زن در راستای رفتار خصمانه ی همسر و بدون دلیل و توجیه قابل قبولی باشد ، زن می تواند در این خصوص شکایت خود را ثبت کرده و با ارائه ی دلایل منطقی ضرورت خروج از کشور خود را تبیین نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید با پوریا نادری در ارتباط باشید.

سوألات متداول

1- آیا ممنوع الخروجی مرد توسط زن امکانپذیر است؟

بله . دلایلی وجود دارد که از نظر قانونی می توان برای ممنوع الخروجی مرد اقدام نمود.

2- مردی که در خارج از ایران زندگی می کند می تواند همسر خود را از ایران ممنوع الخروج کند؟

خیر

3- آیا راهی برای منع ممنوع الخروجی زن پس از ازدواج وجود دارد؟

بله. می توان از طریق رضایت نامه ی ضمن عقد و یا رضایت نامه ی محضری حق ممنوع الخروجی زن توسط مرد را سلب کرد.

 

 

ممنوع الخروجی چیست؟

 

ممنوع الخروجی در واقع یک وضعیتی است که شخصی که ممنوع الخروج شده است به دلایلی اجازه خارج شدن از مرزهای کشور را ندارد و تا زمانی که دلیل ممنوع الخروجی رفع نشود نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت به بیان ساده‌ تر ممنوع ‌الخروجی در واقع وضعیتی است که فرد بلیط خروج از کشور را تهیه کرده است اما اجازه عبور از گیت برای وی صادر نمی گردد.

 

جلوگیری از خروج فرد از کشور و ایجاد ممنوعیت خروج به منظور وارد کردن فشار به شخص برای ایفای تعهداتش و نیز جلوگیری از فرار از دسترس خارج شدن شخص است.

بنابراین قانون ممنوع الخروجی یک قانون بازدارنده است. لازم به ذکر است که مطابق ماده ۲۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مدت اعتبار قرار ممنوع الخروجی تا شش ماه قابل تمدید است و بعد از این مدت قرار خود به خود منقضی می شود و هیچ مرجعی اجازه مانع شدن برای خارج شدن فرد را ندارد. چنانچه به اطلاعات بیشتر یا مشاوره در مورد موضوع ممنوع الخروج کردن زن نیاز دارید به مراجعه نمایید و با وکلای این سایت تماس تلفنی برقرار نمایید.

ممنوع الخروجی خانم ها منطقی است؟

اعمال ممنوعیت برای فرد در جهت خروج از کشور در واقع نوعی سلب آزادی فرد می باشد. با این کار حقوق شهروندی یک فرد نشانه گرفته می شود و برای همین برای اجرای آن باید دستور قضایی داشت. در صورتی که مرد بدون دلیل و تنها از سر لج و لجبازی بخواهد این کار را انجام دهد زن می تواند شکایتش را به مقام قضایی ارائه دهد. در صورتی که زن دلایل منطقی داشته باشد بدون اجازه شوهر هم می تواند از کشور خارج شود.

 

نکات مهم در مورد ممنوع الخروجی

در مورد ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر صحبت کردیم، اما آیا ممنوع الخروجی فقط در این مورد می تواند انجام شود؟ قطعا خیر. موارد زیادی هست که می توان فرد را ممنوع الخروج کرد. در این قسمت نکات کلی در مورد ممنوع الخروجی را بیان می کنیم.

هر فرد برای این که از مرزهای کشور خارج شود، باید مدارک لازم را داشته باشد. یکی از اصلی ترین مدارک برای انجام این کار گذرنامه است.

ماده 2 قانون گذرنامه در این مورد صحبت می کند. مفهوم این ماده این است که ایرانی ها برای این که بخواهند از ایران خارج شوند، نیاز به گذرنامه دارند. فرقی ندارد که هدف تان تحصیل، کار، سفر یا غیره باشد. در هر صورت داشتن گذرنامه ضروری است. قطعا برای دریافت گذرنامه ایرانی ابتدا باید ثابت شود که فرد ایرانی است.

خوب است بدانید که برای انجام ممنوع الخروجی پروسه سختی در نظر گرفته نشده است. بسیاری از افراد لحظه سوار شدن به هواپیما متوجه می شوند که ممنوع الخروج شده اند.

هر کدام از موارد زیر می تواند باعث شود که فرد ممنوع الخروج شود.

  • هنگامی که جرمی به وقوع پیوسته است، دادگاه می تواند مظنون را ممنوع الخروج کند. پس از این که جرم ثابت شود قرار تامین اجرا شده و پس از آن بازپرس می تواند مواردی از جهت نظارت قضایی را انجام دهد. یکی از این موارد امکان ممنوع الخروج کردن فرد است.
  • وقتی محکوم در محضر قانون حاضر شود، دستور ممنوع الخروجی او لغو خواهد شد.
  • خوب است بدانید که ممنوع الخروجی تا 6 ماه قابل انجام است و پس از آن خود به خود لغو می گردد. در این شرایط هیچ کس نمی تواند جلوی خروج فرد را بگیرد.
  • دادسرا و دادگاه کیفری هر دو می توانند فردی را ممنوع الخروج کنند. طبق قانون هر کدام از این نهادها موظفند انجام این کار را به دادستانی کل کشور اطلاع دهند.
  • وقتی مدت ممنوع الخروجی بگذرد و نهاد تعیین کننده آن برای رفع آن اقدامی نکد، دادستان کل کشور این قرار را لغو خواهد کرد.
  • بدهکاران مالیاتی و متخلفان ارزی در بسیاری از موارد جریمه شده و ممنوع الخروج می شوند.
  • علاوه بر مقامات قضایی دولت هم می تواند برای ممنوع الخروج کردن افراد اقدام کند.

 

  • بانک ها اسامی بدهکاران خود را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهند. بانک مرکزی از طرف دادسرای عمومی تهران پیگیر ممنوع الخروجی این افراد خواهد شد. این افراد تنها زمانی می توانند از کشور خارج شوند که بانک مرکزی اجازه اش را به آنها بدهد.
  • افرادی که برای فرار از پرداخت دین شان اموری انجام می دهند تا وانمود شود که در اعسار هستند ممکن است ممنوع الخروج شوند.
  • افرادی که بدهی مالیاتی شان از حدی بیشتر شود توسط وزارت دارایی ممنوع الخروج می شوند. هم چنین برای افرادی که مدیر یا مسئول مجموعه ای هستند و بدهی مالیاتی آن مجموعه پرداخت نشده هم این اتفاق خواهد افتاد.
  • اگر فرد بدهکار باشد و دسترسی به مال و اموال وی ممکن نباشد به احتمال زیاد ممنوع الخروج می شود.
  • فردی که محکومیت کیفری دارد و مجازاتش را نگذرانده است، ممنوع الخروج می شود.
  • بدهکاری که اجرائیه گرفته است ممنوع الخروج می شود.
  • افراد زیر 18 سال بدون داشتن اجازه ولی یا قیم ممنوع الخروج هستند و برای آنها گذرنامه صادر نمی شود.
  • افرادی که هنوز خدمت سربازی شان را تمام نکرده اند، ممنوع الخروج هستند.
  • خانم ها بدون اجازه همسر نمی توانند از کشور خارج شوند.
  • زن می تواند برای عدم پرداخت مهریه از طرف همسر حکم ممنوع الخروجی او را بگیرد.

 

5 دسته از افرادی ممکن است ممنوع الخروج می شوند؟

به جز این دسته از افراد هیچ شخص دیگری نباید ممنوع‌ الخروج شود. این 5 دسته عبارتند از:

  1. بدهکاران مالیاتی که بدهی کلان مالیاتی دارند و از سمت سازمان امور مالیاتی ممنوع الخروج شده اند.
  2. بدهکارانی که بدهی آنها محرز شده است و از طریق صدور اجراییه و یا به موجب صدور حکم دادگاه ممنوع الخروج شده اند.
  3. افرادی که در خارج از مرزهای ایران مرتکب ولگردی، کلاهبرداری، سرقت، تکدی‌گری و غیره شده باشند و در صورت ورود به ایران برای خروج دوباره ممنوع الخروج خواهند شد.
  4. افرادی خروج آنها به تشخیص مقامات قضایی ممنوع شده است.
  5. افرادی که اجازه خروج آنها در دست فرد دیگری است، مانند زن شوهردار یا افراد زیر ۱۸ سال.

نحوه ممنوع الخروج کردن زن چگونه است؟

در ابتدا باید توجه داشت که مطابق بند ۳ ماده ۸ قانون گذرنامه زن متاهل بدون اذن و اجازه شوهر نمی تواند گذرنامه دریافت کند و برای خروج از کشور نیز اذن شوهر لازم است که شوهر می تواند اذن برای دریافت گذرنامه و به تبع خروج از کشور را ندهد. بنابراین زن نه می تواند گذرنامه دریافت کند و نه از کشور خارج شود.

فقط در دو صورت زن اجازه خروج از کشور را دارد:

  • داشتن رضایت محضری از شوهر
  • داشتن وکالت نامه اجازه خروج از سمت شوهر

اگر زنی در هنگام مجردی گذرنامه گرفته باشد و یا در زمان متاهلی با اذن شوهر اقدام به دریافت گذرنامه کرده اما به هر دلیلی شوهر تصمیم بر ممنوع الخروج کردن زن داشته باشد می تواند با در دست داشتن سند ازدواج به اداره ی گذرنامه مراجعه کند.

 

ممنوع الخروج کردن زن چه مراحلی دارد؟

مراحل ممنوع الخروج کردن زن عبارتند از:

  1. حضور در محل دفاتر گذرنامه در شهرستان ‌ها و یا حضور در اداره کل گذرنامه در تهران
  2. داشتن اصل کارت ملی سند ازدواج و شناسنامه
  3. ارائه درخواست ممنوع الخروجی زن
  4. بررسی مدارک توسط مراجع ذیصلاح و صدور دستورممنوع الخروجی
  5. تأیید دستور ممنوع الخروجی و ثبت در سیستم کامپیوتری

البته باید دانست که مردانی که خود خارج از ایران اقامت دارند و نیز مردانی که اصل شناسنامه را در دست ندارند اجازه ممنوع الخروج کردن همسر خود را ندارند.

رفع ممنوع الخروجی زن به چه صورتی است؟

برای رفع ممنوع ‌الخروجی در ابتدا زن می تواند با کسب رضایت همسر خود قرار ممنوع الخروجی خود را رفع کند اما اگر شوهر اجازه ندهد زن می تواند با مراجعه به دادستانی شهر خود ثابت کند که لازم است حتماً از کشور خارج شود.

مثلاً ثابت کند که بیمار است و یا برای دیدار خانواده خود که در خارج از کشور ساکن هستند مجوز خروج از کشور می‌خواهد که در این صورت با اجازه دادستانی بدون هیچ ممنوعیت و مشکلی می‌تواند از مرز خارج شود.

راه های کلی برای رفع ممنوع الخروجی

  • بدهی خود را پرداخت کنید.
  • رضایت همسر را جلب کنید.
  • مالیات معوقه را بپردازید.
  • مال و اموال تان را برای اجرای حکم معرفی کنید.
  • در مورد حکم غیابی واخواهی انجام دهید.
  • اجرایی ثبتی را ابطال کنید.
  • وثیقه گذاشته و موقتا خارج شوید.
  • در مورد سفرهای زیارتی و ضروری اجازه خروج بگیرید.
  • اجرای حکم را متوقف کنید.
  • برای ابطال اجرایی تقاضا بدهید.
  • و بسته به شرایط هر فعالیت دیگری که لازم است را انجام دهید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا