اقتصادی

احداث ۲۷ شهرک مسکونی در سواحل جنوب کشور

در شرایطی که دولت توسعه‌ی چهار استان جنوبی کشور را در دستور کار قرار داده، وزیر راه و شهرسازی از احداث ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحل جنوب کشور با هدف توسعه اقتصاد دریامحور خبر داد.

به گزارش اخبار ما، کارشناسان  معتقدند مزیت‌های اقتصادی و سیاسی مناطق جنوبی برای ایران به حدی است که می‌تواند به عنوان حلقه ‌اساسی زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک، هاب ترانزیت و تجارت بین‌الملل، دروازه‌ صادرات انرژی، کریدور تردد تجار و گردشگران قلمداد و به جذابترین نقطه خاورمیانه برای تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود. با بهره‌گیری از این مزیت‌ها و همکاری با کشورهایی نظیر هند و پاکستان و چین و افغانستان، منافع بسیاری را از این گونه ظرفیت‌ها به دست می‌آید و جایگاه سیاسی – اقتصادی ایران در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتقا پیدا می‌کند.

در  این راستا سواحل مکران با تأکید دو سند بالادستی “برنامه ششم توسعه” و “سند توسعه منطقه ساحلی مکران”به مرکز تولید، صنعت، تجارت و ترانزیت تبدیل خواهد شد. مراحل عملیاتی پیشرفت این منطقه با سرعت در حال اجراست. توسعه آینده نیمه شرقی کشور، تا حد زیادی به سواحل مکران وابسته است.

امروز مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره برداری ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان از احداث ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحل جنوب کشور با هدف توسعه اقتصاد دریا محور خبر داده و گفته است: ۲۷ استان فاقد ساحل در دریای جنوب، معین چهار استان ساحلی جنوب کشور خواهند بود که شهرک ها را برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به مدیریت استان‌ها واگذار خواهیم کرد.

بذرپاش تاکید  کرد: باید از تجارب گذشته در ساخت مسکن استفاده شود. تولید مسکن رونق یافته و مسکن در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی مهم است اما باید تلاش شود برخی از مشکلاتی که افراد ساکن با آن‌ها مواجه شدند تکرار نشود و به حداقل برسد.

ساخت ۲۶ شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی

وی به ایجاد ۵۰ شهرک جدید در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ساخت ۲۶ شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی نهایی شده که به اقتضای زیست بوم منطقه اجرا خواهد شد.

وزیر راه با بیان اینکه ساخت این تعداد شهرک اتفاق بزرگ و اقدام بی نظیر در طول تاریخ شهرسازی است، خاطرنشان کرد: ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحلی کشور احداث خواهد شد که هدف آن توسعه اقتصاد دریا محور است و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند.

وی با بیان اینکه باید از سواحل شمال و جنوب استفاده کرد، افزود: ایجاد شهرک‌های ساحلی که باعنوان هم پیوندی ساحل با استان‌ها  از آن یاد می شود، استان‌های فاقد دریا مانند اصفهان را با استان‌هایی مانند بوشهر، سیستان بلوچستان، خوزستان و هرمزگان مرتبط می‌سازد و ۲۷ استان فاقد ساحل، معین این چهار استان خواهند بود که برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به مدیریت استان‌ها واگذار خواهیم کرد.

بذرپاش با بیان اینکه دولت در جبهه های مختلف مشغول فعال کردن چرخه تولید مسکن است، تصریح کرد: ساخت مسکن یکی از سخت‌ترین کارهاست چون هم مستقیم با مردم در ارتباط است و هم بازیگران زیادی در آن دخیل هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت شجاعانه به میدان آمد و بخشی از زمین‌های کشور را که در اختیار دارد در طرح نهضت ملی مسکن رایگان در اختیار مردم قرار داد.

بنابراین گزارش، از بین ۱۲ شهر جدید که در جنوب کشور موجود یا در حال احداث است یا در مرحله مطالعه قرار دارد شش شهر ساحلی و شش شهر پس‌کرانه است. شهرهای ساحلی شامل شهر جدید «تیس» در منطقه ساحلی چابهار در حال احداث است. «مکران» در استان هرمزگان مصوب شده که در مرحله برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی قرار دارد. «کوشک» در غرب استان هرمزگان در مرحله برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی است. شهر جدید «خلیج فارس» در استان هرمزگان در مرحله مطالعه قرار دارد. شهر جدید «قشم» در استان هرمزگان در حال مطالعه و «پارس» در منطقه‌ی پارس جنوبی استان بوشهر در مرحله تصویب است.

شش شهر جدید پس‌کرانه هم در جنوب کشور قرار دارد که چهار مورد آن موجود، یک مورد در حال احداث و یک مورد در مرحله برنامه‌ریزی است. شهرهای موجود شامل «علوی» در غرب استان هرمزگان، «عالیشهر» در  بوشهر، «شیرین‌شهر» و «رامین» در خوزستان از شهرهای جدید موجود هستند. «تابناک» در جنوب فارس در مرحله برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی و «چاه مبارک» عسلویه بوشهر در حال احداث است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا