سلامت

ارتباط میزان بالای آنتی اکسیدان خون با ریسک کمتر زوال عقل

بر اساس یک مطالعه جدید، افرادی که دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان های لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین در خون خود بودند، نسبت به افرادی که سطوح آنتی اکسیدان کمتری داشتند، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل در دهه های بعد بودند.

لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات سبز رنگ مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می شوند. بتا کریپتوکسانتین در میوه هایی مانند پرتقال، پاپایا، نارنگی و خرمالو یافت می شود.

می بیدون، نویسنده این مطالعه از مؤسسه ملی سلامت در مریلند، گفت: «توسعه عملکردهای شناختی افراد یک چالش مهم بهداشت عمومی است. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند که می تواند باعث آسیب سلولی شود. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم آیا افزودن این آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از مغز در برابر زوال عقل کمک کند یا خیر.

این مطالعه شامل ۷۲۸۳ نفر بود که در ابتدای مطالعه حداقل ۴۵ سال سن داشتند. آنها در ابتدا معاینه فیزیکی، مصاحبه و آزمایش خون برای سطوح آنتی اکسیدانی داشتند. سپس آنها را به طور متوسط ​​16 سال دنبال کردند تا مشخص شود چه کسی دچار زوال عقل است.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که دارای بالاترین سطح لوتئین و زآگزانتین هستند نسبت به افرادی که سطوح پایین تری دارند کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند. هر افزایش استاندارد در سطوح لوتئین و زآگزانتین به میزان تقریباً 15.4 میکرومول در لیتر با کاهش 7 درصدی خطر زوال عقل همراه بود.

در مورد بتا کریپتوکسانتین، هر افزایش استاندارد تقریباً 8.6 میکرومول در لیتر با کاهش 14 درصدی خطر زوال عقل همراه است.

توجه به این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند تحصیلات، درآمد و فعالیت بدنی، تأثیر این آنتی اکسیدان ها بر خطر ابتلا به زوال عقل تا حدودی کاهش می یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا