اقتصادی

اروپا سال‌هاست محصولات کشاورزی ما را نمی‌خرد

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران می گوید بحث باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورها سال هاست که محدودیت های سختی برای محصولات ایرانی دارند.

به گزارش اخبار ما، در هفته های اخیر موضوع بازگشت برخی محصولات کشاورزی ایران از بازارهای صادراتی در حالی خبرساز شده که در سال های اخیر این محصولات جزء مهمی از سبد صادراتی کشور بوده اند.

در هفته‌های اخیر محصولات مختلف ایرانی از کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و هند به کشور بازگشته و این سوال را مطرح کرده‌اند که کدام بخش از تولیدات ایرانی با مشکلاتی مواجه است که امکان صادرات وجود ندارد.

احمدرضا فرشچیان، عضو اتاق بازرگانی تهران و یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی، می گوید این چالش بیش از سه دهه است که تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران را تحت الشعاع قرار داده و منجر به از دست دادن بازار جهانی شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، فرشچیان در این خصوص توضیح داد: موضوع سم باقی مانده موضوع جدیدی نیست و عمر آن به بیش از 30 سال می رسد. البته در مقاطع مختلف بحث هایی در این زمینه مطرح شد و بعد به فراموشی سپرده شد. اگرچه گفته می شود در دهه هشتاد قرن بیستم بازرسی کل کشور درگیر این موضوع شد اما نتوانست آن را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه سطح استاندارد کشورها متفاوت است، بیان کرد: در زمینه کنترل باقیمانده سموم اروپایی ها پیشگام بودند و پس از ارتقای استانداردها در آن کشورها سخت گیری آنها نسبت به محصولات ایرانی افزایش یافت. مانند گذشته، محصولات ما به صورت تصادفی تست شده اند. اما بعدها این آزمایشات شامل تمامی محصولات ایرانی شد. در نهایت، کشورهای پیشرو اروپایی مانند آلمان، فرانسه، سوئیس و بریتانیا به تدریج تجارت با ایران را کاهش دادند.

رئیس سابق کمیسیون تحول کشاورزی و صنایع اتاق تهران افزود: صادرکنندگان سپس به کشورهای اروپای شرقی رفتند و با ارتقای استانداردهای این کشورها، مشکلات محصولات ایرانی در این بازارها افزایش یافت. در واقع مشکل باقیمانده سموم، محصولات ایرانی را از بازارهای درجه یک و دو دنیا به بازارهای درجه سه و چهار رسانده است. پیامد حضور در بازارهای ارزان و ارزان این است که علاوه بر کاهش کیفیت محصولات، قیمت ارز و فروش کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه کنترل ها و تشدیدها در بازارهای سطح سه و چهار نیز رو به افزایش است، گفت: از دو سال قبل کمیسیون کشاورزی اتاق تهران جلسات متعددی را با نمایندگان نهادهای درگیر از جمله وزارت جهاد کشاورزی، مواد غذایی برگزار کرده است. . و سازمان دارو و سازمان استاندارد را حفظ کردیم و نتیجه این جلسات سندی به نام باقیمانده سم بود که در آن راهکارهایی از سوی اتاق کشاورزی تهران پیشنهاد و به وزیر جهاد کشاورزی وقت ارائه شد. اما این پیشنهادها مورد توجه قرار نگرفت و وزارت جهاد کشاورزی سکوت کرد. در حالی که وزیر وقت می توانست از طریق اجماع با بخش خصوصی به حل این موضوع کمک کند.

فرشچیان گفت: بسیاری از بازارها به دلیل باقی ماندن سموم روی محصولات کشاورزی از بین رفته و سهم فروش این محصولات در بازارهای خارجی در حال کاهش است. تصور کنید با بهبود کشاورزی و افزایش صادرات درآمد این گروه در زندگی آنها حدود 30 یا 40 درصد افزایش می یابد و دولت چقدر این بار را کم می کند.

وی تاکید کرد: موضوع سموم یکی از چالش های بخش کشاورزی ایران است و قابل انکار نیست. بنابراین اگر دولت می خواهد صادرات را افزایش دهد باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کند. در حال حاضر بازارهای هدف ما محدود به چهار کشور همسایه مانند عراق و افغانستان است و در صورت موافقت این کشورها با بهبود مقررات بهداشتی و غذایی، صادرات ایران به این کشورها نیز محدود خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا