بین الملل

از اجرای «طرح کاربینی» تا تربیت مربی مهارت‌محور

تفاهم‌نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه آزاد امضا شد؛

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با حضور مسئولان منعقد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شهرری، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری در جلسه‌ای با حضور علیرضا لادن‌مقدم رئیس این واحد دانشگاهی، سیدحاتم مهدوی‌نور رئیس مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی، رضا باجولوند رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و پریسا علیمردانی معاون آموزش مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شد.

**لزوم تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از آموزش‌های نظری به سمت مهارت‌محوری

علیرضا لادن‌مقدم در این جلسه اظهار کرد: نیاز امروز جامعه به نیروی متخصص و ماهر و لزوم تقویت فرهنگ کار در راستای تولید و کارآفرینی عاملی است که دانشگاه‌ها در رویکرد و گرایش از آموزش‌های نظری به سمت مهارت‌محوری باید به آن توجه کنند.

وی افزود: بر مبنای همین ضرورت بوده که دانشگاه آزاد اسلامی با وجود ۲۲ هزار عضو هیئت علمی فعال، ۱۳ هزار باب آزمایشگاه و کارگاه با برخورداری از ظرفیت، توانمندی‌ها، امکانات و تجهیزات بالای خود در حوزه دانشی و مهارتی گام برداشته و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) نیز با توجه به مأموریت ویژه خود در تبدیل به واحد مهارتی و کارآفرینی با تعریف فرایندها، راهکار‌ها در آموزش‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، نیرو‌های متخصص و استادکار با هدف ایجاد پویایی در نظام آموزشی در حرکت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به هزینه‌بر بودن آموزش نیروی‌های ماهر در حین کار عنوان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به جز شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و مهارتی، تکنسین و نیروی ماهر و خبره برای ورود به بازار کار و صنعت تربیت نمی‌کنند. این چالش در کنار یکی از بزرگ‌ترین معضلات کنونی  کشور که همانا افزایش نرخ بیکاری و نبود نیروی متخصص و ماهر در صنعت بوده اقتصاد کشور را با نوعی تضاد مدیریتی مواجه کرده که برون‌رفت از این مشکل روی آوردن مراکز قدرتمند نظام آموزشی کشور به مهارت‌آموزی در نظام سیستم آموزشی است.

**رکن اصلی در سازمان فنی و حرفه‌ای تربیت مربی مهارت‌محور است

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز با اشاره به نیاز صنعت به نیروی متخصص و ماهر گفت: رکن اصلی در سازمان فنی و حرفه‌ای تربیت مربی مهارت‌محور است و بهترین گزینه در این زمینه، استادان و مربیان واحد‌های دانشگاهی و مهارتی به شمار می‌روند.

رضا باجولوند اضافه کرد: در یک سال گذشته با اجرای طرح کاربینی مربیان و برقراری ارتباط با صنایع مادر و بزرگ درصدد تبادل تجارب و اطلاعات استادکاران و مربیان خود بوده‌ایم.

وی با اشاره به مأموریت اصلی دانشگاه‌ها در زمینه آموزش و تربیت نیروی مهارتی مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات خود و حرکت به سوی تربیت فارغ‌التحصیل مهارتی با استفاده از استادان مجرب، خلاقیت دانشجویان و بهره‌گیری از تجارب کاربردی مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و برگزاری کارگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد می‌تواند گام مهمی در زمینه تولید محتوای آموزشی بردارد.

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور سیر تکاملی این مرکز تاکنون را آموزش مربیان، انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های ممکن کشور‌های اطراف مانند عراق، سوریه، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و … با محور و هدف تربیت مربی، تولید محتوا، روش تدریس، هوشمند سازی؛ اخذ مجوز برای برگزاری دوره‌های مهارتی و کارآفرینی عنوان کرد.

**حرکت به‌سوی آموزش‌های مجازی نیازمند تغییر نگرش مدیران است

رئیس مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی نیز بیان کرد: به‌منظور حرکت به‌سوی آموزش‌های مجازی، کاهش هزینه‌ها، تغییر نگرش مدیران متناسب با نیاز هر فرد برای آموزش، دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تولید محتوا، آموزش‌های الکترونیکی و هوشمندسازی فعالیت‌های بزرگی انجام داده است.

سیدحاتم مهدوی‌نور با تأکید بر طرح آینده‌پژوهی مشاغل که برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است، توضیح داد: با ایجاد مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی که ماهیت آنها مشاوره و هدایت افراد جویای کار بر اساس علاقه و توانمندی‌های فرد است درصدد ارتقای اعضای هیئت علمی بر اساس پارامتر‌های مهارتی هستیم.

انتهای پیام/

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا