اقتصادی

استارت نهضت ملی مسکن با یک پنجم ظرفیت

تاکنون حدود 186 هزار نفر در طرح ملی مسکن ودیعه پرداخت کرده اند که کمتر از یک پنجم طرح در سال اول است و ظاهرا این رقم عمدتاً مربوط به واحدهای مسکن ملی پیوسته به نهضت ملی است.

به گزارش اخبار ما، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مدیرعامل بانک مسکن از میزان افتتاح و واریز حساب متقاضیان طرح جهش تولید و عرضه (نهضت ملی مسکن)، بانک مسکن 289 هزار و 865 نفر شاغل بوده است. مردم. برای طرح نهضت ملی مسکن افتتاح کردند که از این مبلغ 185780 نفر به نهضت ملی مسکن پول آورده اند.

حدود سه ماه پیش تعداد افرادی که در برنامه ملی مسکن دولت دوازدهم درج شده بودند 237 هزار نفر بود. وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم سپس از ادغام برنامه اقدام ملی در نهضت ملی مسکن خبر داد. البته از آنجایی که فراخوان نهضت ملی مسکن در ۲۸ مهرماه اعلام شد، این طرح بیشتر در مرحله ثبت نام است. به عنوان مثال ثبت نام مجردها که از 20 دی ماه آغاز شده است، هنوز تکمیل نشده و تا 20 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

طبق آمار، 12 ژانویه ارائه شده توسط رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی در مجموع 3 میلیون و 800 هزار نفر در دو طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که با افزودن تک آمار ثبت نامی قطعا تعداد متقاضیان به بیش از 4 میلیون نفر خواهد رسید. در واقع بیش از 4 میلیون متقاضی مسکن در کشور وجود دارد، اما مشکل اینجاست که اکثر این افراد قادر به پرداخت نیستند و احتمال می رود با شروع پروژه تعداد متقاضیان موثر کاهش یابد. اتفاقی که در مسکن آنلاین و مسکن ملی افتاد.

با توجه به ظرفیت کم تعداد زیادی از متقاضیان، انتظار می رود بانک ها برای تکمیل واحدهای نهضت ملی به سازندگان و متقاضیان کمک کنند تا مبلغ 250 تا 450 میلیون تومان پرداخت کنند. بر اساس قانون تولید و عرضه ساختمان های مسکونی، بانک ها موظفند سالانه 360 هزار میلیارد تن ساختمان برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند. در حالی که مجموع وجوه پرداختی بانک مسکن تاکنون 948 میلیارد تومان است و هیچ بانک دیگری میزان وجوه پرداختی خود را برای این طرح اعلام نکرده است، احتمالاً هیچ بانکی به جز بانک مسکن وام طرح نهضت ملی را پرداخت نکرده است.

آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن حکایت از تامین 760 هزار واحد زمین و آمادگی پروژه برای شروع عملیات اجرایی دارد. این آمار البته مربوط به ابتدای دی ماه است. حدود 530000 واحد از 760000 واحد مربوط به پروژه اقدام ملی است که به جنبش ملی مسکن مرتبط است. این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی ممکن است تمامی 760 هزار واحد اجرایی نشده و در مراحل مختلفی قرار دارند.

به عنوان مثال، برخی از پروژه ها ممکن است بازنگری نشده باشند، اما آماده شروع هستند. 210000 واحد یا تعمیر اساسی شده یا آماده تعمیرات اساسی هستند. 550 هزار واحد زمین تامین شده است و مسئولان وزارت راه و شهرسازی در استان های مختلف در حال تدابیر برای شروع پروژه ها هستند. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش وعده داده بود که تا پایان امسال تعداد واحدهای اجرایی نهضت ملی مسکن به 800 هزار واحد خواهد رسید.

دولت بارها اعلام کرده است که طرح ملی مسکن به طور کامل توسط بخش خصوصی اجرا می شود، اما بخش خصوصی نگران روند پرداخت تسهیلات، تعامل وزارت راه و شهرسازی و… است. او از سرعت پایین اجرای پروژه گلایه دارد. فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان در این رابطه به اخبار ما گفت: مشکلات فنی سامانه خودمالکی نهضت ملی مسکن همچنان حل نشده است. حدود یک ماه است که تماس می گیریم و مشکلات فنی سامانه را اطلاع رسانی می کنیم اما مشکل همچنان پابرجاست. بسیاری از بانک ها اعلام کرده اند که آماده بازپرداخت وام های 250 تا 450 میلیون تومانی هستند که پیش شرط آن رفع مشکلات سیستم است.

همچنین محمد مرتضوی یکی از اعضای هیات مدیره کانون انبوه سازان با بیان اینکه بیشتر قراردادهای نهضت ملی مسکن با نهادهای دولتی مانند بنیاد مسکن منعقد شده است، اظهار داشت: در این راستا اکثریت قراردادهای نهضت ملی مسکن با نهادهای دولتی مانند بنیاد مسکن منعقد شده است. برخی از همکاران ما در برخی استان ها نیز روی پروژه تولید جهشی و مسکن کار کرده اند، اما برای موفقیت کامل این پروژه، تعامل بیشتر با انبوه سازان به عنوان بزرگترین سازمان دنیا ضروری است. حوزه های تولید مسکن شاهد اقدامات جدی تر از این وزارت راه و شهرسازی برای همکاری نبودیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا