اقتصادی

جنگ چند هزار میلیاردی بخاطر پول خُرد

“چه زمانی حساب خود را شارژ کردید؟” لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمی ارل منتقل شده اید. محاسبه کنید که دلقک چقدر پول می گیرد و صاحب برنامه چقدر پول می گیرد. حالا شخصی وجود دارد که قدرت بیشتری دارد و می خواهد حریف خود را از زمین بازی بیرون بیندازد و می گوید همه باید از آنچه من می گویم استفاده کنند. “به دلیل حافظه ، برنامه قبلی منسوخ شده است.”

این سخنان یکی از رانندگان خط میدان رسالت تهران است که مدتی مجبور به استفاده از برنامه دیگری برای دریافت اجاره شده است. اگرچه آنها از برنامه قبلی راضی بودند و مشکلی با آن نداشتند. همه رانندگان دیگر نظر خود را دارند. برای کسی مهم نیست که با چه برنامه ای اجاره خانه را پرداخت می کند ، آنها فقط در صورت دریافت به موقع پول راضی هستند.

برنامه ای که قبلاً با آن کار می کردند فردا صبح هزینه بلیط را پرداخت می کند و برنامه تازه جایگزین شده با پشتیبانی بانک شهر پس از ساعت 4 بعدازظهر هزینه آن را پرداخت می کند. با این حال ، برنامه قبلی هنوز به طور کامل مونتاژ نشده است و بسیاری از رانندگان هنوز از آن استفاده می کنند.

یکی از رانندگان می گوید: “چندین بار برای من اتفاق افتاد که مسافر الکی گفت که او هزینه بلیط را پرداخت کرده است اما هزینه ای را پرداخت نکرده است. من همچنین با پشتیبانی همان برنامه تماس گرفتم و از جیب خود هزینه بلیط مسافر را پرداخت کردم. من بودم از آنها راضی هستیم. اما حالا آنها می گویند مسافران باید هزینه دیگری را بپردازند. “برای ما ، مهم نیست ، ما همه چیز را می پذیریم. یکی دوست دارد پول نقد حساب کند ، دیگری دوست دارد پول را به صورت آنلاین خرج کند. “

من سوار تاکسی می شوم. مسافر با نزدیک شدن به مقصد ، با برنامه ای که کد راننده روی آن نوشته شده است ، به راننده اجازه می دهد تا هزینه بلیط تاکسی را پرداخت کند ، اما راننده قبول نمی کند و جواب می دهد: “خانم ، 24 ساعت بعد ، چوگان در حساب من ، به راحتی پول را حساب کنید. “

اما پرداخت نقدی مشکلات خود را نیز به همراه دارد. یکی تغییری ندارد و به جای 9200 تومان 10 هزار تومان می شود و راننده دیگر از آن 9000 تومان خوشحال است. الان هم که تاج و تعویض اسکناس خطرناک است!

پس از شیوع ویروس کرونا ، تمایل به استفاده از برنامه هایی که پرداخت را تسهیل می کنند افزایش یافت ، اما نکته ای که صدای برخی از مسافران را بلند می کند این است که چرا هر برنامه کوچکی که مسافر جدید به آن عادت کرده است ، تغییر می کند؟ در مقابل ، برخی از رانندگان تاکسی به اخبار ما می گویند: “ما تصمیمی نمی گیریم. رانندگان تاکسی به ما می گویند چه کاری باید انجام دهیم و چه کاری را نباید انجام دهیم. تا همین چند روز پیش ، آنها برنامه ای را معرفی کردند که همان قیمت امروز و فردا را پرداخت خواهد کرد. ! “در اتومبیل پشتیبانی شده توسط بانک شهر.”

برخی از رانندگان از دستورات و ممنوعیت ها خسته شده اند و به مسافر اجازه می دهند تا با همان برنامه قدیمی پرداخت بلیط خود را ادامه دهد: “بنده خدا ، مسافران چه گناهی دارند که این بازی مسخره گرفتار آنها می شود؟” “ما تا آنجا که ممکن است از آن استفاده می کنیم.”

برنامه های مختلفی وجود دارد که مسافر می تواند با نصب هر یک از آنها و جبران مانده موجودی حساب ، هزینه تاکسی را پرداخت کند ، اما مشکل این است که همه تاکسی ها از یک برنامه استفاده نمی کنند و این مشکلات خود را دارد و مسافر باید همه برنامه ها را نصب کند ، تمام قبض های خود را شارژ کنید تا بتواند بلیط را مطابق سلیقه راننده و برنامه ای که در تاکسی خود معرفی کرده پرداخت کند. از همه بدتر استفاده از برنامه های مختلف موقتی است که پس از مدتی خراب می شوند.

یکی از مسافران ، که تجربه استفاده از تقریباً همه برنامه های پرداخت را دارد ، به اخبار ما گفت: “استفاده از برنامه های پرداخت دشوار نیست ، اما استفاده از برخی از آنها آسان تر است.” لازم بود بارکد برخی از افراد اسکن شود ، که این کار اوضاع را کمی دشوار می کند ، زیرا هنگام اسکن یا تصادف در خیابان نور داخل تاکسی کم نور بود ، اما برای سهولت گزینه ای برای نوشتن کد راننده اضافه شد . پس از نصب همه برنامه ها باید شارژ شوند ، اما اخیراً تعداد این برنامه ها در حال کاهش است زیرا به نظر نمی رسد رانندگان خوشحال هستند و یکی از آنها گفت که پول خود را دیر پرداخت می کنند یا اصلاً پرداخت نمی کنند تا با پشتیبانی خود تماس بگیرند و می گویند پول خود را می خواهند. یکی از مشکلات استفاده از برنامه ها این بود که تعداد آنها زیاد بود و تعداد کمی تاکسی وجود داشت که همه آنها را با هم داشت ، بنابراین برای مسافر سخت بود که چند برنامه را روی تلفن نصب کند و همه آنها را شارژ کند بنابراین او می تواند تاکسی پرداخت کند! اگر همه تاکسی ها با یک برنامه کار کنند بسیار بهتر است. مدت ها پیش راننده از من خواست کارت را به کارت بپردازم. تعداد کمی از رانندگان تاکسی نیز یک دستگاه ژست دارند که بسیار راحت تر است و همه می توانند بلیط بکشند. “من فکر می کنم این روش از همه راه های دیگر بهتر است و حتی افراد مسن که استفاده از وسایل الکترونیکی و نصب برنامه ها برایشان مشکل است می توانند به راحتی اجاره خانه را پرداخت کنند.”

در زمانی که برنامه های زیادی به بازار عرضه می شود ، علیرضا قنادان ، مدیر عامل سابق تاکسی تهران ، یکی از چالش های این رویداد را رقابت شرکت های مختلف در زمینه پرداخت تاکسی عنوان کرد و گفت: “اگر این شرکت ها در جذب مقبولیت رقابت کنند (رانندگان) روشن برای داشتن یک تاکسی با 10 نوع بارکد در ماشین ، اول از همه ، ما هر روز در خطوط نبرد گروه های نصب بارکد پاداش داریم. ثانیا ، راننده اعتماد به سیستم را از دست می دهد ، یعنی با هزار جایزه دریافت می شود. سوم ، ظاهر تاکسی بسیار زشت و غیر قابل تحمل خواهد بود. بنابراین ، بهتر است یک سکوی باز برای راننده داشته باشید تا هر مسافری که با هر کیف پول وارد ماشین خود می شود ، کد QR را بخواند و پولی که او سپرده گذاری می کند از منبع به حساب او واریز می شود و اگر این کار انجام نشود ، زیرا “سیستم هزینه بیمار تا آنجا پیش رفته است که به جای اینکه تراکنش های بانکی را برای پرداخت کنندگان پرداخت کند ، مقدار زیادی کد QR نیز وجود دارد. در تاکسی. “

به نظر می رسد اکنون برای حل این مشکل از یک سیستم جهانی پرداخت هزینه استفاده شده است ، اما در مورد سایر استارت آپ ها یا پولی که هر کاربر در حساب خود پس انداز می کند چه می کنید؟ چگونه مسافر می تواند پس از حذف برخی از برنامه ها ، پولی را که به حساب خود واریز کرده و برای آن دیگر استفاده نمی شود ، پس دهد؟

من با پشتیبانی یکی از برنامه ها تماس می گیرم. پاسخ دهنده می گوید: “این شرکت فعال است و مشکلی ندارد. تصمیم گیری در مورد استفاده از بارکد بر عهده تاکسی ها است و مجبور کردن آنها به استفاده از بارکد یا برنامه خاص کاملاً غیرقانونی است. از طرف دیگر ، بلیط های راننده روزانه در صورتحساب پرداخت می شود. راننده اشتباه می فهمد ، با یک تماس تلفنی مشکل حل می شود. مسافران همچنین می توانند پول را از طریق شماره تلفن همراهی که با آن حساب باز کرده اند پس دهند. “پول ظرف دو روز به حساب آنها بازگردانده می شود.”

یکی از مدیران این برنامه ها همچنین معتقد است: “برخی افراد با وجود موفقیت خود می خواهند استارت آپ ها را نابود کنند ، در حالی که ماهانه یک میلیارد تن هزینه تاکسی کوچک جمع می کنند و این رویداد آغاز جنگ در اتریش است. یک بازار چندین هزار میلیارد پول خرد “”

پیش از این ، محمد شریفی ، رئیس بخش خدمات کشوری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران گفته بود: “پس از فوران تاج ، ستاد کرونا از شهرداری تهران خواست اقدامات لازم را برای اجرای برنامه پرداخت الکترونیکی مالیات انجام دهد. در آن زمان ، سه شرکت خصوصاً در تهران ، اما متأسفانه علیرغم سرمایه گذاری که انجام دادند ، به نتایج مطلوبی نرسیدند. در ابتدا از همان سه شرکت خواسته شد که با یکدیگر توافق کنند و یکی از شرکتها به یک بستر تبدیل شود و سایر شرکتها برای همکاری با استفاده از آن ، اما هیچ یک از شرکتها موافقت نکردند که این طرح را اجرا کنند. “در پایان ، شهرداری یک پلت فرم تسویه حساب مشتری را انتخاب کرد و با طراحی یک کد QA منحصر به فرد و ارائه API آن به برنامه های پرداخت ، امکان پرداخت یک تاکسی آنلاین. “

موضوع پرداخت هزینه خدمات تاکسی از طریق اینترنت بیش از دو سال است که در دستور کار شهرداری تهران و سازمان های تاکسیرانی قرار گرفته است.در دسامبر سال 1997 ، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران طرحی را با عنوان “مطالعه سیستم پرداخت خرد شهری” ارائه داد و پیشنهاد پیشنهاد خدمات تاکسی “با این حال ، این طرح به دلیل عدم استقبال شرکت های فعال در این زمینه ساکت شد و سرانجام ، یک سال بعد ، سازمان تاکسیرانی تهران طرح پذیرش بین دو شرکت فعال در این زمینه را اجرا می کند ، و کیف پول دیگری که در شهر فعال است. تهران از همکاری با کیف پول های دیگر و شرکت در طرح همه جا امتناع کرده است و اگرچه هنوز فعال است ، تاکسی ها آن را حذف می کنند و مسافرانی که کار با آن را یاد گرفته اند اکنون به جیب خود بازگشتند و به دنبال تغییر قیمت هستند.

ورود برنامه ها به بازار دردسر کمی نبود. از مشکلات بانک مرکزی با آنها گرفته تا اعتماد مردم به این کیف پول های الکترونیکی ؛ اگرچه برخی از این مشکلات مانند ناسازگاری آنها با سیستم عامل های iOS و Android هنوز هم وجود دارد ، اما علیرغم این ، طبق گزارش اقتصادی شاپرک از سال 1398 ، شبکه کارت های پرداخت الکترونیکی 26 میلیارد تراکنش را به ارزش تقریبا 31 هزار و 939 میلیارد پردازش کرد مقدار رشد استفاده از پرداخت های الکترونیکی را در اقشار مختلف جامعه نشان می دهد. همچنین سهم کارتخوان های بازرگان ، کارتخوان های اینترنتی و تلفن همراه از تعداد کل ابزارها در سال 1398 نسبت به سال 1397 با 13.84 ، 22.37 و 20.20 درصد افزایش و ابزار پذیرش آنلاین بیشترین رشد را به خود اختصاص داد. تعداد کل ابزارهای دریافتی در سال 1998 ، 14.51 درصد نسبت به سال 1997 افزایش یافته است.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا