رویدادها

جهان گرم ترین روز های خود را می گذراند؟

آفتاب نیوز :

گروهی از دانشمندان محاسبه کردند که میزان گرم شدن زمین به بالاترین حد خود رسیده و 92 درصد از تمامی گرمای بی سابقه در سال گذشته میلادی به وسیله انسان ها ایجاد شده است.

این گروه متشکل از 57 دانشمند از سراسر جهان از روش های مورد تایید سازمان ملل برای بررسی آنچه در پشت انفجار مرگ بار گرمای هوا در سال گذشته نهفته است، استفاده کردند.

آن ها گفتند حتی با سرعت گرمایش بیشتر، شواهدی از شتاب قابل توجه در تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان فراتر از افزایش سوزاندن سوخت های فسیلی مشاهده نمی کنند.

رکورد دمای سال گذشته تا حدی غیرمعمول بود که دانشمندان در مورد اینکه چه چیزی پشت این جهش بزرگ وجود دارد و اینکه آیا تغییرات آب و هوایی در حال شتاب گرفتن است یا عوامل دیگری در حال تاثیرگذاری هستند، بحث کردند.

پیرس فورستر، نویسنده اصلی این مطالعه، دانشمند آب و هوا در دانشگاه لیدز، می گوید: اگر به این جهان در حال شتاب یا عبور از یک نقطه اوج بزرگ نگاه کنید، همه چیز در درجه حرارت افزایش می یابد و دقیقا همان طور که ما پیش بینی کرده بودیم بدتر می شود.

او و یکی از نویسندگان دیگر معتقدند که این امر تا حد زیادی با تجمع دی اکسید کربن ناشی از افزایش مصرف سوخت های فسیلی توضیح داده شده است.

سال گذشته نرخ گرمایش به 0.26 درجه سانتیگراد (0.47 درجه فارنهایت) در هر دهه رسید (از 0.25 درجه سانتیگراد در سال پیش از آن)

فورستر، گفت که این تفاوت قابل توجهی نیست، اگرچه نرخ امسال را به بالاترین میزان تاریخ تبدیل می کند.

با این حال، دانشمندان معتقدند که این گزارش وضعیت هشدار دهنده تری را نشان می دهد؛ آندریا داتون، دانشمند آب و هوا از دانشگاه ویسکانسین، که در این برنامه حضور نداشت، می گوید: انتخاب اقدام در مورد آب و هوا تبدیل به یک بحث سیاسی شده است، اما این گزارش باید به مردم یادآوری کند که در واقع این یک انتخاب اساسی برای نجات جان انسان هاست.

آسوشیتدپرس به نقل از تیم نویسندگان که برای ارائه به روزرسانی های علمی سالانه از بین هر 7 تا 8 سال ارزیابی های علمی اصلی سازمان ملل تشکیل شده است می گوید که سال گذشته 1.43 درجه سانتی گراد گرم تر از میانگین سال های 1850 تا 1900 بود که 1.31 درجه آن ناشی از فعالیت های انسانی بود. 8 صدم درصد دیگر گرمایش بیشتر به دلیل ال نینو و گرم شدن طبیعی و موقتی اقیانوس آرام مرکزی است که آب و هوا را در سراسر جهان تغییر می دهد و همچنین گرمایش عجیب در امتداد اقیانوس اطلس و دیگر موارد تصادفی آب و هوا.

در یک بازه زمانی 10 ساله بزرگ تر، که دانشمندان آن را به سال های منفرد ترجیح می دهند، جهان از دوران پیش از صنعتی شدن حدود 1.19 درجه سانتیگراد (2.14 درجه فارنهایت) گرم تر شده است.

این گزارش می گوید که با ادامه استفاده جهان از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، زمین احتمالا در 4.5 سال آینده به نقطه ای خواهد رسید که دیگر نمی تواند از عبور از آستانه پذیرفته شده بین المللی برای گرم شدن یعنی 1.5 درجه سانتی گراد (2.7 درجه فارنهایت) اجتناب کند.

این نکته با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان می داد در صورت تغییر نکردن مسیر انتشار گاز های گلخانه ای، زمین تا اوایل سال 2029 دستکم 1.5 درجه گرم تر می شود.

فورستر، در بخشی دیگر گفت که برخورد واقعی با 1.5 درجه ممکن است سال ها بعد اتفاق بیفتد، اما اگر از تمام کربن استفاده شود، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

دانشمندان می گویند اگر میزان افزایش گرمای زمین از آستانه 1.5 درجه سانتیگراد عبور کند، پایان جهان یا بشریت نیست، اما بسیار بد خواهد بود؛ مطالعات پیشین سازمان ملل نشان می دهد که تغییرات گسترده در اکوسیستم زمین احتمالا بین افزایش 1.5 تا 2 درجه، از جمله از بین رفتن صخره های مرجانی سیاره، یخ های دریای قطب شمال، گونه های گیاهان و جانوران، همراه با رویداد های شدید آب و هوایی بدتر روی می دهد.

تیم خبری مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در ارائه دیدگاه‌های متنوع هستم. از طریق بررسی مختلف زوایای رویدادها، برای خوانندگان دیدگاه جدیدی را به ارمغان می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا