سلامت

دانشمند ایرانی مدال «بنجامین فرانکلین» را از آن خود کرد

به گزارش خبرگزاری اخبار ما، پروفسور نادر انقطاع، استاد مهندسی برق و سیستم در دانشگاه پنسیلوانیا یکی از ۹ نفری است که امسال به دلیل دستاوردهای فوق‌العاده‌اش در رهبری علمی، مهندسی و تجاری موفق به دریافت جایزه بنجامین فرانکلین شد. از برندگان این جایزه در روز ۲۷ آوریل(هفتم اردیبهشت) در مراسمی در موسسه فرانکلین در فیلادلفیا تجلیل خواهد شد.

دکتر انقطاع می‌گوید: من به عنوان یک دانشمند و یک اهل فیلادلفیا، از دریافت مدال فرانکلین بسیار مفتخر هستم. دریافت جایزه‌ای که برندگان پیشین آن برخی از قهرمانان علمی من مانند آلبرت اینشتین، نیکولا تسلا، الکساندر گراهام بل و ماکس پلانک بوده‌اند، بالاترین افتخار است. من از مؤسسه فرانکلین برای اعطای این جایزه بسیار سپاسگزارم.

مدال بنجامین فرانکلین یکی از قدیمی‌ترین جوایز علمی در حوزه علم و مهندسی است که از سال ۱۸۲۴ توسط موسسه فرانکلین در آمریکا اهدا می‌شود.

لری دوبینسکی(Larry Dubinski)، رئیس و مدیر عامل موسسه فرانکلین، می‌گوید: ما مفتخریم که میراث دیرینه مؤسسه فرانکلین را در به رسمیت شناختن افراد برای کمک‌هایشان به بشریت ادامه می‌دهیم. این پیشرفت‌های خارق‌العاده در حوزه‌های مهمی مانند برابری اجتماعی، پایداری و ایمنی به‌طور قابل‌توجهی ما را به سمت تغییرات مثبت حرکت می‌دهند و بنابراین زمینه را برای آینده‌ای بسیار خوب فراهم می‌کنند.

مدال بنجامین فرانکلین ۲۰۲۳ در مهندسی برق به انقطاع به دلیل نوآوری‌های دگرگون ‌کننده‌اش در مهندسی مواد جدید که با امواج الکترومغناطیسی با روش‌های بی‌سابقه‌ای در تعامل هستند و کاربردهای گسترده‌ای در محاسبات فوق‌سریع و فناوری‌های ارتباطی دارند، اهدا شد.

دانشمند ایرانی مدال «بنجامین فرانکلین» را از آن خود کرد

لیز مگیل(Liz Magill)، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: کار پیشگامانه پروفسور انقطاع در زمینه فرامواد و نانو اپتیک، راه را برای دستیابی به قابلیت‌های محاسباتی جدید و متحول کننده در آینده باز می‌کند. دانشگاه پنسیلوانیا عصر رایانه‌ها را با ایجاد اولین رایانه دیجیتال قابل برنامه‌ریزی در جهان در سال ۱۹۴۵ آغاز کرد. کار پروفسور انقطاع ادامه دهنده‌ی این سنت تحقیقات و اکتشافات پیشگامانه است که آینده را متحول خواهد کرد. ما خوشحالیم که او مدال بنجامین فرانکلین را دریافت کرده است.

پروفسور انقطاع حوزه نانو مدارهای نوری را پایه‌گذاری کرد که نانوالکترونیک و نانوفوتونیک در آن با هم ادغام شده‌اند. او همچنین به ایجاد و توسعه حوزه اپتیک نزدیک به صفر و مواد اپسیلون نزدیک به صفر(ENZ) با گذردهی الکتریکی نزدیک به صفر مشهور است. او از طریق فعالیت‌های خود مرزهای جدیدی را پشت سر گذاشته که برای مثال می‌توان به محاسبات نوری در مقیاس نانو و کنترل پراکندگی برای پوشش و شفافیت اشاره کرد. کار او پیامدهای گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف مهندسی برق، علم مواد، اپتیک، امواج مایکروویو و الکترودینامیک کوانتومی داشته است.

پروفسور انقطاع متولد ۱۶ آنلاین ۱۳۳۴ در تهران از پیشتازان حوزه نانوفناوری در جهان به شمار می‌آید. دکتر انقطاع مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد. او که در سال ۵۷ مهاجرت کرده است مدرک دکترای خود را از موسسه فناوری کالیفرنیا گرفت.

وی تاکنون موفق به دریافت جوایزی چون مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک، مدال موسسه اسحاق نیوتن، مدال جزیره الیس، جایزه مکس‌ بورن و بسیاری جوایز دیگر شده است.

۲۲۷۲۲۷

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا