بین الملل

روسیه: انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف حاکی از شکست «ضد حمله اوکراین» است

وزارت خارجه روسیه در اولین واکنش خود به اقدام آمریکا در انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین اعلام کرد که انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‍یف حکایت از استیصال، ناتوانی و شکست «ضد حمله اوکراین» دارد.

به گزارش اخبار ما، وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دولت بایدن برای ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین، یکی دیگر از مظاهر آشکار روند ضد روسی است.

به گزارش ریانووستی، وزارتخانه یادشده افزود: تصمیم واشنگتن برای تامین مهمات خوشه‌ای به رژیم کی‌یف با هدف طولانی شدن جنگ اوکراین است.

در ادامه بیانیه آمده است: انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‍یف حکایت از  استیصال، ناتوانی و شکست «ضد حمله اوکراین» دارد.

وزارت خارجه روسیه ادامه داد: واشنگتن می‌داند که وعده‌های کییف برای استفاده مسئولانه از بمب‌های خوشه‌ای فاقد ارزش است.

وزارت امور خارجه روسیه افزود: ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به هیچ وجه بر روند عملیات نظامی ویژه تاثیری نخواهد داشت.

کاخ سفید روز جمعه رسماً اعلام کرد که با تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است.

پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان که روز جمعه پخش شد، با اشاره به اینکه «مهمات معمولی نیروهای اوکراینی تمام شده است»، گفت: «من به توصیه وزارت دفاع (پنتاگون) در مورد ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین عمل کردم و این تصمیمی بسیار دشوار بود».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم از تصمیم واشنگتن برای ارائه این مهمات به اوکراین خبر داد و در عین حال خاطرنشان کرد: «ما از خطر بمب‌های خوشه‌ای برای غیرنظامیان آگاه هستیم و به همین دلیل این تصمیم را تا زمانی که ضمانت‌نامه‌ای از اوکراین دریافت کنیم، به تعویق انداختیم.»

تصمیم آمریکا برای ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین با انتقادهای بین‌المللی مواجه شد. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که «انتقال این سلاح‌ها به اوکراین ناگزیر باعث رنج طولانی‌مدت غیرنظامیان خواهد شد».

عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد دولت جو بایدن «باید متوجه شود که هر تصمیمی که اجازه استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این جنگ را بدهد، به یک نتیجه مورد انتظار یعنی کشتار بیشتر غیرنظامیان منجر خواهد شد».

این سازمان بین‌المللی افزود: «مهمات خوشه‌ای یک سلاح بی‌رویه است که خطر بزرگی برای جان غیرنظامیان حتی مدت‌ها پس از پایان درگیری ایجاد می‌کند». وی تاکید کرد که استفاده از آنها «با قوانین بین‌المللی مطابقت ندارد».

انتهای پیام

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا