بین الملل

رویترز: سریلانکا از چین خواسته اعزام کشتی‌اش را به تعویق بیندازد

یک منبع دولتی روز یکشنبه به رویترز گفت سریلانکا از چین خواسته است تا سفر برنامه ریزی شده یک کشتی تحقیقاتی به این کشور جزیره را پس از مخالفت هند به تعویق بیندازد.

به گزارش اخبار ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، کشتی تحقیقاتی و مطالعاتی چینی یوان وانگ 5 همچنان به سمت بندر هامبانتوتا در سریلانکا در حرکت است. طبق داده های حمل و نقل پایگاه داده Refinitive، کشتی قرار است در 11 آگوست به آنجا برسد.

هند نگران است که بندر هامبانتوتا سریلانکا که توسط چین ساخته و اجاره شده است، توسط پکن به عنوان یک پایگاه نظامی در حیاط خلوت هند مورد استفاده قرار گیرد. این بندر 1.5 میلیارد دلاری در نزدیکی مسیر اصلی کشتیرانی که آسیا را به اروپا متصل می کند، قرار دارد.

وزارت خارجه چین روز یکشنبه به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداد.

چند روز پیش، سخنگوی دولت سریلانکا گفت که کشتی فقط برای سوخت گیری در هامبانتوتا توقف خواهد کرد.

چین یکی از بزرگترین وام دهندگان سریلانکا است و پروژه های مربوط به فرودگاه ها، جاده ها و راه آهن را در این کشور تامین مالی کرده است. اقدامی که هند را نگران کرد.

در حالی که سریلانکا با بدترین بحران اقتصادی در هفت دهه اخیر دست و پنجه نرم می کند، هند به تنهایی امسال نزدیک به چهار میلیارد دلار به آن کمک کرده است.

روابط دیپلماتیک بین هند و چین به دلیل درگیری بین سربازان از هر دو طرف در امتداد مرزهای دورافتاده آنها در کوه های هیمالیا در سال 2020 تیره شده است. حداقل 20 سرباز هندی و چهار سرباز چینی در این درگیری کشته شدند که منجر به تجمع گسترده شد. نیروهای دو طرف

تحلیلگران امنیتی خارجی کشتی تحقیقاتی یوان وانگ 5 را یکی از جدیدترین کشتی های ردیاب فضایی چین توصیف می کنند که برای نظارت بر پرتاب ماهواره ها، موشک ها و موشک های بالستیک قاره پیما استفاده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا