اقتصادی

زادگاه رستم اسیر حاشیه! – اخبار ما

این که 42 درصد از ساكنان سیستان و بلوچستان در حومه شهرها زندگی می كنند نشان می دهد كه حاشیه های زندگی شهری در این استان به تدریج در حال تسلط است و به نظر می رسد بودجه جاری برای ساماندهی وضعیت فعلی و دستیابی به اهداف كافی نیست. عزم و اراده ؛ دولت سیزدهم تصرف زمین توسط رستم داستان را از اولویت های خود قرار داده است.

به گزارش اخبار ما ، انتخاب سیستان و بلوچستان به عنوان دومین مقصد سفرهای استانی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی – اهمیت و ضرورت توجه به این کاستی را نشان می دهد و در عین حال دارای ظرفیت منطقه است. دسترسی به سواحل طولانی مکران می تواند سیستان و استان بلوچستان را برای همیشه از محرومیت رهایی بخشد. اگر مطابق با این منطقه استراتژیک به آن اهمیت داده شود.

تحقق واقعی کریدور شمال-جنوب ، جذب سرمایه گذاری خارجی ، به ویژه از چین و هند ، توسعه زیرساخت های تجاری بین المللی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی ، منابع زیادی را برای این استان به ارمغان می آورد به طوری که سازماندهی حاشیه سازی بزرگ در این منطقه به راحتی قابل دستیابی است. به آرامی

سیستان ؛ ایجاد شده توسط اهورامزدا

سیستان و بلوچستان ، سرزمین نخل و خورشید ، با سابقه کهن ، آثار متعدد باستانی و تاریخی ، اماکن ، مناظر دست نخورده و دیدنی ، جاذبه های بی بدیل بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در اوستا ، سیستان یازدهمین کشوری است که توسط اهورامزدا ایجاد شده است. رستم داستان همچنین زادگاه قهرمان حماسی شاهنامه است. مورخان بنای سیستان را به گرشاسب ، از نوادگان کیومر نسبت داده اند. این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خاص در همه دوره های تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. سیستان در زمان هخامنشیان منطقه ای پرجمعیت بوده است. این امر در کتیبه های بیستون و تخت جمشید منعکس شده است که از سیستان به عنوان یکی از سرزمین های شرقی داریوش نام برده است.

حاشیه نشینی 42 درصد مردم سیستان و بلوچستان

طبق سالهای گذشته ، 42 درصد از جمعیت استان سیستان و بلوچستان در حاشیه بودند. البته در نوامبر سال گذشته ، این عدد 37.4 درصد اعلام شد که نشان دهنده بهبود نسبی وضعیت است. چهار عنصر خشکسالی ، تخریب جمعیت ، تولد روستاهای جدید و برخی تفاوت های قومی منجر به افزایش مهاجرت های غیر منطقی در استان های سیستان و بلوچستان شده است. اجازه دهید نگاهی به تسلط حاشیه بر بدنه شهری در استانهای سیستان و بلوچستان داشته باشیم.

سالانه 100 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز به بهسازی و نوسازی داشت ، اما به گفته کارشناسان شاید 15 درصد از این هدف محقق نشده است. اگر همین نسبت را برای سیستان و بلوچستان در نظر بگیریم ، بحران کنونی را درک می کنیم. بنابراین ، وضعیت کنونی نشان می دهد که مشکل حاشیه نشینی و حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان با چنین مقرراتی قابل حل نیست.

البته هیچ اقدامی برای آسفالت معابر ، مستندسازی واحدهای مسکونی ، ایجاد فضاهای سبز ، بهسازی راهها ، مستقیم آبهای سطحی ، بهبود شاخصهای فرهنگی ، مسائل آموزشی و کارآفرینی و سایر اقدامات مشابه در حومه استانهای سیستان و بلوچستان انجام نشده است. به این اقدامات در نهایت باید کیفیت زندگی در این استان را بهبود بخشد ، همانطور که در رسیدن به این هدف مشهود است.

مکران می تواند یک مرکز گردشگری باشد

روز گذشته سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دومین سفر خود را به این استان انجام داد وارد سیستان و استان بلوچستان شدبه امروز این را گفت سواحل مکران می تواند مرکز رفاه باشد روابط تجاری و اقتصادی با جهان و برنامه های جذب سرمایه ایرانی در داخل و خارج از کشور در منطقه اعلام شد. رئیسی از حومه این استان مانند منطقه محروم مرادآباد چابهار بازدید کرد و در جریان آخرین شرایط اجرای طرح سازماندهی مسکن برای ساکنان این منطقه و پیشرفت ساخت 1000 واحد مسکونی برای محرومان قرار گرفت. پروژه مسکن 1000 واحدی مرادآباد چابهار در زمینی به مساحت 36 هکتار با همکاری شرکت بازسازی شهری ایران به عنوان کارفرما و بسیج به عنوان مجری در حال ساخت است. مساحت کل واحدهای پروژه 60 هزار متر مربع است و برای ماه های آینده برنامه ریزی شده است. آماده کار باشید.

رئیسی همچنین گفت: “یکی از مسائلی که امروز برای ما بسیار ناراحت کننده بود وضعیت مردم در کپرناحوم در اطراف شهر چابهار است که ما در اجتماع آنها حضور داشتیم.” باید فوراً تدابیری اتخاذ شود و وضعیت حداکثر تا پایان سال حل شود.

بودجه جاری کافی نیست

اما این واقعیت که 42 درصد از جمعیت استان های سیستان و بلوچستان در حومه شهرها زندگی می کنند نشان می دهد که این مشکل بسیار بزرگتر از ساخت تعداد مشخصی واحد مسکونی برای این محله است. در سه سال گذشته 2260 میلیارد تومان از محل وام های ستاد بازسازی برای سازماندهی ، بهسازی و ساخت تاسیسات روبنایی در حومه سیستان و بلوچستان هزینه شده است که تاثیر چندانی در بهبود وضعیت نداشته است.

در جریان سفر رئیس جمهور ، مدیر اجرایی منطقه آزاد چابهار اعلام کرد که موضوع حاشیه نشینی در چابهار به شرطی که مدیریت یکپارچه شود و قوانین و مقررات منطقه آزاد اجرا شود ، ظرف سه تا پنج سال حل می شود. وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای رسیدگی به موضوع حاشیه نشینی را دارد.

بر اساس آمار ، زاهدان و کرج بیشترین نرخ رشد شهری را در کشور دارند. البته به گفته ابوذر مهدی نخعی ، فرماندار زاهدان ، حومه نشینی ، شهرسازی و خانه ها باید اصلاح می شد که بیشتر آنها ساخته و حدود 10 هزار خانه در زاهدان بازسازی شد. کسانی که سند نداشتند صاحب سند شدند و مجوز زمین و کار برای افراد رایگان شد. برای هر واحد ، 50 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و 25 میلیون تومان کمک رایگان پرداخت شد ، اما اکنون تسهیلات قرض الحسنه به 100 میلیون تومان افزایش یافته است و کمک های رایگان به زودی به 50 میلیون می رسد. تومان.

ساخت هفت شهر در هشت سال گذشته در سیستان و بلوچستان

در دولت روحانی ، هفت شهر جدید بمپور ، دشتیاری ، سرباز ، گلشن ، تفتان ، زرآباد ، لاشعر و 17 منطقه ، 15 شهر و 29 روستا برای ارائه خدمات بهتر در استان های سیستان و بلوچستان ایجاد شد. همچنین طرح احداث دو شهر جدید در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد اینجا شهر جدید است با 150 هزار نفر جمعیت و مساحت 4300 هکتار با دسترسی مسکونی او رشد جسمی خوبی دارد.

با همه این اقدامات ، حاشیه نشینی یکی از زخم های بد بدن زاهدان است که باید درمان شود. حاشیه نشینی ، محله های فقیرنشین ، محله های فقیرنشین ، سکونتگاه های غیررسمی و غیره آنها ممکن است برای بسیاری از ما که تصاویر را می بینیم یا اخبار را می شنویم فقط کلمات یا خاطرات باشند ، اما برای تقریبا نیمی از ساکنان سیستان و بلوچستان این خود زندگی است!

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا