سوره فلق برای یادگیری کودکان

سوره فلق صد و سیزدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است.سوره فلق و ناس را مُعَوَّذتین نیز گویند؛ چراکه برای تعویذ خوانده می‌شوند.  سوره فلق جزو چهارقل است. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، زنان افسونگر و شر حسودان. برخی از مفسران اهل سنت گویند این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر(ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیاتی از آن بر پیامبر(ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر(ص) اثر نمی‌کند.

سوره فلق برای کودکان

در فضیلت تلاوت سوره فلق نقل شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتاب‌های پیامبران الهی را قرائت کرده است. همچنین نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره فلق و ناس را محبوب‌ترينِ سوره‌ها نزد خداوند می‌دانست. لباس پسرانه پلیس معمولاً شامل لوازمی مانند رادیو، گاوصندوق و دستکش است . یکی از راه‌­های آموزش کودکان، استفاده از نکات آموزشی قرآن است که شامل نکات اخلاقی و تربیتی بسیاری می‌‌­باشد، به شرطی که روش آموزش به نحوی باشد که برای کودک جذاب و قابل فهم شود تا درک کند و بتواند نکات آموزشی قرآن را یاد بگیرد.

به همین خاطر آموزش قرآن برای کودکان بهتر است همراه با سرگرمی و با زبان کودکانه باشد. در ادامه با آموزش سوره فلق برای کودکان با شما همراه خواهیم بود. سوره فَلَق صد و سیزدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء سی‌ام قرار دارد. نام‌گذاری این سوره به نام فلق به معنای صبح و سپیده‌دم از آیه اول آن گرفته شده است. زهرا کوچولو گفت: مامان این چیزی که الان گفتی، یعنی چی؟! مادرش جواب داد: این آیه‌ای از قرآن بود و یعنی بگو پناه می‌­برم به پروردگار صبح. چون صبح روشن است و از تاریکی به خدایی که روشنایی را آفرید، پناه ببر.

زهرا آرام تکرار کرد: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق‏» اما زهرا خانم قصه ما هنوز نمی‌­توانست بخوابد و با کلافگی گفت: مادر گاهی صدایی می‌­آید و من از سروصداهایی که می‌­شنوم، می‌ترسم، نمی‌­توانم بخوابم، اذیتم می‌­کند. مادر گفت: دخترم بگو «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» زهرا گفت: مامان جونم اینهایی که گفتی یعنی چی؟ مادرش جواب داد: یعنی به خدای مهربان می‌­گویی: از شرّ تمام آنچه آفريده و از شرّ هر موجود شرور، وقتی كه شبانه وارد مى‌‏شود، به خدا پناه می‌­برم. زهرا کوچولو ذوق زده شد و گفت: مامان مامان آرام آرام یک بار دیگر تکرار کن تا من هم این‌­ها را به خدا بگویم.

مادرش لبخندی زد و دوباره آرام تکرار کرد و زهرا هم این آیات را خواند. مادر زهرا ادامه داد و گفت: دوست داری از شر آدم­‌های بد، آدم­های حسود هم به خدا پناه ببری؟ زهرا آرام و لبخند به لب جواب داد: بله. مادرش گفت: پس بگو: «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ» یعنی؛ و از شرّ جادوگرانی كه هر تصميمى را سست مى‌‏كنند و از شرّ هر حسودى، هنگامى كه حسد مى‏‌کند هم به خدا پناه می‌­بریم. زهرا بعد از تکرار کردن این آیات، به مادرش گفت؛ فکر می‌­کنم دیگر بتوانم بخوابم، من دیگر از چیزی نمی‌­ترسم. چون اگر کسی بخواهد مرا اذیت کند، خدا مواظبم است و به او اجازه نمی‌­دهد.

مادر لبخندی زد و گفت: بله دختر قشنگم، همین‌طور است. این آیاتی که امشب یاد گرفتی، آیات سوره فلق بود. لباس خلبانی کودک باید از نظر دیزاین و ظاهر نیز جذاب و قابل قبول باشد . فردا شب هم سوره ناس را به تو یاد می‌­دهم تا هر زمان از چیزی ترسیدی، هر دو سوره را بخوانی و از شر همه موجودات و آدم‌های بد در امان باشی. زهرا کوچولو خوش‌حال شد، مادرش را بغل کرد و بوسید، بعد شب‌به‌خیر گفت و چشمانش را بست و آرام خوابید. سوره حمد، که با نام فاتحه الکتاب نیز شناخته می‌شود، نه تنها نخستین سوره قرآن کریم به شمار می‌آید، بلکه به عنوان کلیدی برای درک و فهم عمیق‌تر این کتاب آسمانی است.

این سوره که به زیبایی با حمد و ستایش خداوند آغاز می‌شود، در برگیرنده مفاهیمی عمیق و اساسی است. سوره حمد نه تنها بیانگر شکوه و عظمت خداوند است، بلکه دربردارنده دعا و تمنای هدایت و راهنمایی برای هر انسان برای یافتن مسیر حق و راستین در زندگی‌اش می‌باشد. تفسیر سوره حمد با تأکید بر مباحث معرفتی، اعتقادی و تربیتی، از اهمیت بسزایی در میان دانشمندان دینی برخوردار است و به عنوان نقطه آغازین برای فهم عمیق‌تر قرآن کریم، جایگاهی ویژه در میان مفسرین دارد. این سوره دربردارنده مباحث توحیدی چون توحید ذاتی، صفاتی، افعالی، عبادی و ربوبی است همچنین مباحثی چون استعانت، هدایت، رحمت واسعه الهی، راه‌های هدایت و گمراهی در این سوره مطرح شده است.

سوره حمد از طریق ترکیبی هنرمندانه از کلمات و معانی، موفق به ایجاد یک تعادل بین ترس و امید در دل مؤمنین می‌شود و به این ترتیب، انسان را در مسیری متعادل به سوی خداپرستی و خودداری از گناه هدایت می‌کند. در سوره حمد، پس از حمد و ثنای پرودگار و دلایل آن، مهم ترین محورهای رابطه انسان با خدا در چارچوب عبودیت، استعانت جستن، تمنای هدایت و راهبری به صراط مستقیم از خدایی که پروراننده همه چیز است (رب العالمین)، درخواست می‌شود. حمد و ستایش مخصوص پروردگار متعال است و مالک حمد خداست و حمد فقط به ذات اقدس الهی اختصاص دارد. علت این اختصاص آن است که قرآن کریم تمام هستی را مخلوق خدا می‌داند و همه را نیکو و زیبا می‌شمارد.

تغییرات قیمت لباس نیروی انتظامی باید با توجه به شرایط اقتصادی بررسی شود . رب العالمین، الرحمن و الرحیم که در این سوره بکار رفته برای انسان شورانگیز است، اما مالک یوم الدین به دل انسان هراس وارد می‌کند پس این اسماء مبارک در کنار هم آمده تا انسان بین خوف و رجاء حرکت کند و از عصیان و گناه بپرهیزد. سوره حمد دارای هفت آیه و تنها سوره‌ای است که از زبان بندگان نازل شده و در آن خداوند را با نام الله و با ذکر چهار صفت از صفات حضرت باری تعالی، می‌ستاییم. بنا به فرمایش امام صادق (ع): سوره‌ای است که آغازش حمد، میانش اخلاص و پایانش دعاست.

در تربیت گاهی باید از زبان متربی سخن گفت و از اعماق وجود خواسته و انتظار او را بیان کرد، اما قبل از آن باید نسبت به انسان و ظرفیت‌ها و نیازهای او شناخت داشت که این امر جز از قادر توانا برنمی‌تابد. خواندن سوره حمد در هر نماز، واجب است، آن عملی که باری تعالی عمود دین قرار داده است، ده بار تلاوت آن را در هر شبانه روز بر متقربان به فرایض، فرض و چندین برابر آن را به شائقان قرب نوافل سفارش کرده است.[11] چرا که این سوره از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بنده در نماز، وجود باعظمت خدا را می‌ستاید و ترک آن، بطلان نماز را به دنبال دارد.

دکمه بازگشت به بالا