بین الملل

شکیبایی: دفاع رئیس‌جمهور از قرآن هشدار به غرب و الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی است

کارشناس مسائل منطقه درباره محکومیت اهانت به قرآن کریم در غرب از سوی رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد، ابراز داشت این اقدام هشدار به کشورهای غربی و الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی است.

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با اشاره به اهانت به قرآن در برخی جوامع غربی، گفت: خدمت به محرومان، وفای به عهد، مبارزه با فقر و فحشا و بی‌عدالتی محتوای قرآن است. این مفاهیم تمدن‌ساز قرآن برای انسان هرگز نمی‌سوزد و ابدی است. آتش توهین و تحریف حریف حقیقت قرآن نمی‌شود. سوزاندن قرآن، منع حجاب در مدارس و تبعیض‌هایی نظیر آن شایسته انسان معاصر نیست و پشت پرده این نفرت پراکنی طراحی بزرگتری وجود دارد. 

دفاع رئیس‌جمهور از قرآن تلنگری به روسای کشورهای بود

«مهدی شکیبایی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با اخبار ما در ارزیابی خود از سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و محکوم کردن اقدام اهانت کنندگان به قرآن گفت: باید گفت تا به امروز آنچه ما را در ابعاد انسانیت و رفتار با سایر اقوام و ملل بالا برده قرآن است اما بالابردن قرآن در سازمان ملل در پیش چشمان بیش از ۱۹۰ رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رهبران دنیا توسط رئیس‌جمهور کشورمان با توجه به شرایطی که پیش‌آمده و اهانت‌هایی که به ساحت قرآن و اسلام کردند، کاری بس عظیم و بزرگ بود و تلنگری زد به روسای کشورهای اسلامی که به عنوان شهروند مسلمان باید پایبند باشند.

او تصریح کرد: این اقدام همچنین هشدار به کشورهای غربی و الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی است؛ حتی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور، سران ترکیه و قطر نیز اقدام موهن قرآن‌سوزی توسط شهروندان کشورهای غربی را محکوم کردند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: اقدام آقای رئیسی الگوی مناسبی خواهد بود تا کوتاهی‌های کشورهای اسلامی را نسبت به وظایف مسائل دنیای اسلام آگاه و هوشیارتر کند و کشورهای اسلامی بتوانند در جایی و مرکز بزرگی از سایر روسای کشورهای اسلامی بخواهند مانع از اقدام برای قرآن‌سوزی شوند. 

شکیبایی تاکید کرد: معتقدم در شرایط بسیار مناسب و حساسی رئیس‌جمهور این اقدام را انجام دادند و ما برکات این اقدام شجاعانه را در تعامل بیشتر کشورهای غربی با مسلمانان و مسائل آنان شاهد خواهیم بود.

شکیبایی: دفاع رئیس‌جمهور از قرآن هشدار به غرب و الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی شد
مهدی شکیبایی

تهاجم فرهنگی، خطرناک‌تر از مولفه‌های دیگر قدرت آمریکاست

رئیس‌جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت که «در یک دوره سرنوشت‌ساز تاریخی قرار گرفته‌ایم. جهان در حال تغییر و گذار به نظم بین‌المللی نوظهور است و این مسیر غیرقابل بازگشت است.معادله سلطه غربی برای جهان، دیگر جواب نمی‌دهد».

رئیس‌جمهور همچنین بیان کرد: نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه‌گران و سرمایه‌داران سیری‌ناپذیر بود کنار زده شده و در یک کلام، پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده است.

شکیبایی درباره تاکید رئیس‌جمهور به اینکه پروژه آمریکایی دیگر شکست خورده است، گفت: دنیا بعد از جنگ جهانی دوم به واسطه اتفاقاتی که افتاد، به سمت ارزش هایی رفت که این کشورهای بزرگ تبلیغ می کردند اکثر کشورها در جنگ جهانی دوم خسارت‌های زیادی دیده بودند مثل انگلیس و فرانسه و تنها کشوری که از این خسارت‌های مادی و معنوی دور بود آمریکا بود و لذا آمریکایی‌ها تلاش کردند گوی سبقت را در جنگ جهانی دوم از سایر رقبای خودشان بربایند و کشور خودشان را کانون قدرت وثروت نمایند، بعدها دیدیم دلار را به عنوان ارز بین‌المللی معرفی کردند و اقتصاد دنیا را بر آن بنا نهادند. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین اظهار کرد: حتی مهم‌تر از اقتصاد و سیستم‌های نظامی، قدرت فرهنگی خود را مسلط کردند، یعنی تلاش کردند در کنار اشغال سرزمین‌ها توسط نیروی نظامی خودشان، به برخی کشورهایی که توان این را نداشتند که آن را تحت اشغال خودشان درآورند از طریق تهاجم فرهنگی اقدام کنند به نظرم این مولفه‌ها خطرناک‌تر از سایر مولفه‌هایی بود که آمریکایی‌ها با تمرکز دادن کشورشان با عنوان یک قدرت بلامنازع دنبال می‌کردند. 

شکیبایی: دفاع رئیس‌جمهور از قرآن هشدار به غرب و الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی شد
سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل

ابرقدرتی آمریکا رو به افول گذاشته شده است

او خاطرنشان کرد: از یکی دو دهه اخیر شاهد هستیم این ابرقدرتی آمریکا از یک مقطعی رو به افول گذاشته شده و آمریکایی که در خاورمیانه به محض این‌که اراده می کرد و یا از رئیس‌جمهور کشوری خوشش نمی‌آمد، کودتایی راه می انداخت و آن رئیس‌جمهور را ساقط می کرد.

شکیبایی در پایان اظهار داشت: اما چند سالی است که آمریکایی‌ها اراده می‌کنند تا اقدام بزرگی را انجام دهند اما نتیجه چیزی نیست که آن‌ها در پی آن هستند و این نشان از افول قدرت آمریکایی است. آمریکایی‌ها مانند گذشته درگیر جنگ در سایر کشورها نیستند و درگیر مشکلات داخلی خودشان هستند و نگران هستند افراط گرایی توسعه نیابد. 

انتهای پیام 

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا