اقتصادی

صادرات ایران به عمان؛ یک میلیارد دلار

به گزارش شفاف، علیرضا پیمان پاک در نشست آموزشی تجارت با عمان گفت: با توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه تجارت با همسایگان، تجارت با عمان در سال 1400 نسبت به سال 2019 60 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: حجم مبادلات 4 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 1400 80 درصد افزایش داشته که بیشتر به موضوع صادرات مربوط می شود. میزان صادرات ما به عمان در 4 ماهه امسال 415 میلیون دلار بوده که پیش بینی می کنیم تا پایان سال به یک میلیارد دلار برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با اقدامات زیربنایی برای افزایش این میزان صادرات گفت: راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی به 4 بندر عمان، اعزام و پذیرش هیئت های تجاری با هماهنگی کامل اتاق ها. بازرگانی، برگزاری نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و اعزام اولین هیئت. سرمایه گذاری بخش خصوصی ایرانی در عمان متشکل از 70 شرکت، ایجاد سازوکار ملاقات با بازرگانان، حضور فعال در نمایشگاه ها و غرفه های ویژه و حل مشکل صدور ویزا و شرایط اقامت در افزایش حجم معاملات موثر بود. تجارت بین دو کشور است.

وی با اشاره به تهیه فهرستی از تجار معتبر و کالاهای مورد نیاز دو کشور گفت: سازمان توسعه تجارت به زودی بستری را برای ارتباط تجار ایرانی و تجار سایر کشورها معرفی می کند که تمامی اطلاعات مربوط به تجار معتبر را در اختیار تجار معتبر قرار می دهد. و کالاهای مورد نیاز در کشورهای هدف. در دسترس خواهد بود.

پس از این دیدار رشید الغیلانی معاون سفارت عمان در تهران با استقبال از برگزاری چنین کارگاه هایی گفت: با توجه به روابط عمیق و خوب ایران و سلطان نشین عمان، تجارت بین دو کشور نیز باید رشد کند.

وی تاکید کرد: سلطان جدید عمان بر برنامه های تجاری و سرمایه گذاری تمرکز دارد و ایران نیز یکی از کشورهای مهم در این حوزه محسوب می شود.

پس از معاون سفارت عمان، نوبت به ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی ایران رسید تا به درخواست دولت سیزدهم، حل مشکل مبادلات مالی با عمان را به تجار اطلاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه حضور شرکت های ایرانی در عمان بر روی فعالیت های نانو، فناوری های نوین و هایتک متمرکز است، گفت: در مذاکرات طرفین، موضوع ترخیص کالا از گمرک نهایی شد و برای اجرا برنامه ریزی شده است.

ضرابی افزود: شورای داوری و حل اختلاف نیز برای رسیدگی به دعاوی تجار تشکیل شده است. همچنین مرکز مشاوره ای در اتاق بازرگانی تشکیل شد تا مدیریت کامل کسب و کار را انجام دهد.

وی همچنین بر موضوع تولید مشترک محصولات در عمان تاکید کرد: شرط صادرات مجدد از طریق عمان این است که بیش از 30 درصد کالا در آن کشور تولید شود تا عوارض گمرکی صفر شود.

همچنین صالح جمعه، رئیس اتاق بازرگانی عمان، در اظهارات خود در رابطه با روابط دو کشور، از مهمترین موضوعاتی که ایرانیان در آن صحبت می کنند، سرمایه گذاری در 5 بخش معدن، ماهیگیری، بازیافت، گردشگری و … را نام برد. خدمات لجستیک شرکت ها می توانند سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین درباره مزیت های سرمایه گذاری در عمان بیان کرد: موقعیت جغرافیایی ویژه و فاصله پروازی 3 ساعته تا 14 کشور، ثبات امنیتی و سیاسی، زیرساخت های مدرن، تعرفه پایین، ثبات اقتصادی و اجتماعی، آزادی واردات و صادرات کالا و مالیات. o درآمدهای پایین کشور ما را برای افراد تجاری جذاب کرده است.

دکمه بازگشت به بالا