اقتصادی

قیمت‌گذاری املاک به بانک مرکزی سپرده شود

یک کارشناس بازار مسکن گفت: برخی بانک‌ها بازیگران قوی در بازار املاک هستند که نرخ‌گذاری را به دست گرفته‌اند؛ زمانی هم که طبق قانون به آنها دستور داده می‌شود اموال غیرمنقول خود را به مزایده بگذارند قیمت‌های بسیار بالایی تعیین می‌کنند که املاک فروش نمی‌رود و به این ترتیب ترازنامه خود را افزایش می‌دهند.

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با اخبار ما اظهار کرد: درباره ثبات نسبی قیمت مسکن طی روزهای اخیر باید گفت بازار ملک خیلی سخت تکان می‌خورد و مثل ارز، بورس یا طلا رفتارهای کوتاه مدت ندارد. بنابراین زمانی که سیگنال رشد یا کاهش قیمت در بازارهای ارز و طلا دیده می‌شود نباید فورا وضعیت آینده مسکن را ارزیابی کرد. از طرف دیگر علاوه بر بازار ارز متغیرهای دیگری بر بازار مسکن اثر می‌گذارد؛ از جمله این متغیرها می‌توان به تحرکات بانک‌ها در حوزه خرید و فروش املاک و مستغلات اشاره کرد.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی اگر بازار ارز اثر کاهشی بر بازار مسکن بگذارد، سیاست‌هایی که توسط برخی بانک‌ها دنبال می‌شود احتمالا منجر به ورود نقدینگی به  بخش املاک خواهد شد و اثراتی بر این بازار می‌گذارد.

بیشتر بخوانید

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: بانک‌ها بازیگران قوی در بازار املاک هستند. ظاهرا به تازگی نیز طی مصوباتی قرار است ممنوعیت قانونی بانک‌ها برای بحث معاملات غیرمنقول برداشته شود. این مساله می‌تواند اثر تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن را تشدید کند.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها به بازار مسکن خیلی علاقه دارند و به طرق مختلف از طریق دارایی‌های غیرمنقول ترازنامه خود را افزایش  می‌دهند. سابقا به صورت غیرقانونی این کار را انجام می‌دادند اما اگر مصوبه مذکور اجرایی شود کاملا قانونی در حوزه املاک و مستغلات نقش‌آفرینی خواهند کرد.

به گفته وی فرایند قیمت‌گذاری املاک باید از بانک‌ها گرفته و به بانک مرکزی سپرده شود تا از طریق سامانه «سادا» املاک و مستغلات بانک‌ها را در بازار به بالاترین قیمت پیشنهادی عرضه کند.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا