بین الملل

لوکاشنکو از احتمال استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس خبر داد

رئیس جمهور بلاروس گفت که کشورش می تواند در برابر تهدید خارجی میزبان تسلیحات هسته ای باشد.

به گزارش اخبار ما، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت: در صورت لزوم، اگر رقبا و مخالفان ما دست به چنین اقدامات احمقانه و بی پروا بزنند، نه تنها سلاح هسته ای، بلکه سلاح های فوق هسته ای و آینده نیز خواهیم داشت. برای حفاظت از قلمرو ما مستقر شده است.

وی همچنین گفت که بلاروس در حال بررسی خرید چندین سامانه موشکی زمین به هوای اس-400 روسیه برای نصب آنها در نزدیکی مینسک، پایتخت بلاروس است.

لوکاشنکو گفت: “ایالات متحده باید تشخیص دهد که اطلاعاتش بی ارزش است.”

وی در پاسخ به سوال رسانه های خارجی در مورد تهدید حمله به اوکراین از سوی بلاروس، گفت: آیا هنوز معتقدید که ما از اینجا به اوکراین حمله خواهیم کرد؟ آیا هنوز روی این ایده دیوانه وار کار می کنید؟

وی تاکید کرد: روسیه و بلاروس موقعیت خاص خود را دارند که در آن حرکت می کنند. توافقی بین بلاروس و روسیه وجود دارد. ما در واقع یک گروه از نیروهای بلاروسی-روسی در اینجا داریم، به عبارت دیگر، یک ارتش. این موضع رسمی ماست. لطفاً این موقعیت را همانطور که ما موضع شما را می گیریم در نظر بگیرید.

لوکاشنکو با اشاره به اینکه ایالات متحده در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای دور و همسایه بلاروس و روسیه مانند اوکراین، لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی حضور نظامی دارد، گفت: شما اینجا هستید. هزاران مایل دورتر، چه کار می کنی؟ ما چیزی برای شکایت نداریم. ما هیچ نیروی مسلحی در کانادا یا مکزیک نداریم. آرام باش! باید به کل جامعه جهانی اعتراف کنید، اگر کمی صادق باشید، دیروز اصرار داشتید که روسیه و بلاروس به اوکراین حمله خواهند کرد. ما این کار را نکردیم. اطلاعات شما بی ارزش است حتی اگر میلیاردها دلار برای آن هزینه کنید. حداقل اینو قبول کن

او افزود که اوکراین با درک عواقب اقتصادی هیستری نظامی و تشدید اوضاع، شروع به کاهش خطر جنگ کرد. اقتصاد اوکراین 15 میلیارد دلار از دست داد و رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلینسکی تلاش کرد تا خطر حملات را کاهش دهد. این اتفاق افتاد، یک نمایش غرب و رهبری اوکراین باید بپذیرند که شکست خورده اند.

پیشتر ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس گفته بود که پس از پایان مانورهای مشترک مینسک و مسکو در مرز اوکراین، «هیچ سرباز روسی» در اوکراین باقی نخواهد ماند.

ماکی در یک کنفرانس خبری در مینسک، پایتخت این کشور گفت: «هیچ سرباز (روس) یا واحدی از تجهیزات نظامی پس از آموزش با روسیه در خاک بلاروس باقی نمی‌مانند. او گفت که وزارت دفاع و لوکاشنکو به صراحت این را اعلام کردند.

روسیه این هفته از پایان برخی مانورهای نظامی در نزدیکی مرز اوکراین، از جمله تمرینات در بلاروس خبر داد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا