برترینهای کسب و کارسلامت

مبتلایان به کم کاری تیروئید این میوه ها را نخورند

کم کاری تیروئید با اسامی دیگری مانند تیروئید کم کار شناخته می‌شود. برخی از رایج‌ترین علائم این بیماری، شامل خستگی، اضافه وزن و مواردی مانند این هستند.  روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. رایج‌ترین روش شامل مصرف داروها یا تغییر رژیم غذایی است. متاسفانه برخی میوه‌ها و مواد غذایی، علائم بیماری را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید توجه زیادی به رژیم غذایی خود داشته باشید. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم میوه‌های مضر برای کم کاری تیروئید را معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کم کاری تیروئید چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید کم کاری تیروئید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این بیماری، میزان تولید هورمون تیروئید کاهش پیدا می‌کند. اختلال در عملکرد غده تیروئید، باعث کاهش ترشح این هورمون می‌شود.  به مرور زمان، متابولیسم بدن شخص کند خواهد شد و عملکرد اندام‌های داخلی بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این بیماری تقریباً شایع است و در برخی از بانوان و آقایان مشاهده می‌شود. بیماری کم کاری تیروئید در شدت‌های خفیف و شدید مشاهده می‌شود. برخی از علائم و خطرات تیروئید کم کار شامل موارد زیر هستند:

دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم برای همه افراد مهم است. این مسئله صرفاً به بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید مربوط نمی‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، رژیم‌های غذایی سالم علائم بیماری کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند. همانطور که می‌دانید، مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی بر سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما دارند.  بنابراین می‌توانید با افزایش مصرف برخی مواد غذایی خاص، متابولیسم بدن خود را افزایش دهید و از بروز علائم بیماری کم کاری تیروئید جلوگیری کنید. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم باعث بهبود عملکرد غده تیروئید، بهبود وزن بدن و کاهش علائم کم کاری تیروئید می‌شود.

رژیم های مناسب برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید

رژیم‌های غذایی بدون گلوتن، رژیم‌های ضد التهابی و مواردی مانند این، برخی از برنامه‌های غذایی پرطرفدار هستند که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. رژیم‌های غذایی که حاوی سبزیجات و میوه‌ها باشند، تاثیر بهتری بر درمان بیماری خواهند داشت.  مصرف میوه های مضر برای کم کاری تیروئید ، می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت تیروئید داشته باشد و بنابراین توصیه می‌شود از این میوه‌ها در رژیم غذایی افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید خودداری شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات، از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. کمبود برخی مواد مغذی، باعث افزایش علائم بیماری کم کاری تیروئید مانند خستگی، اضطراب و تغییرات خلق و خو می‌شود.

به نوبه خود، این ممکن است به سرعت بخشیدن به متابولیسم شما کمک کند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است از افزایش مصرف پروتئین سود ببرند. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های پروتئینی بالاتر به افزایش سرعت متابولیسم شما کمک می‌کند. کم کاری تیروئید ۱ تا ۲ درصد از افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال ابتلای زنان به آن ۱۰ برابر بیشتر از مردان است. غذا‌ها به تنهایی کم کاری تیروئید را درمان نمی‌کنند. با این حال، ترکیبی از مواد مغذی مناسب و دارو می‌تواند به بازیابی عملکرد تیروئید کمک کند و علائم شما را به حداقل برساند. این مقاله بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید را شرح می‌دهد، از جمله اینکه کدام غذا‌ها را باید بخورید و از کدام غذا‌ها اجتناب کنید – همه بر اساس تحقیقات انجام شده است.

کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل است که در نزدیکی قاعده گردن شما قرار دارد و هورمون‌های تیروئیدی را می‌سازد و ذخیره می‌کند که تقریباً بر تمام سلول‌های بدن شما تأثیر می‌گذارد. هنگامی که غده تیروئید سیگنالی به نام هورمون محرک تیروئید (TSH) دریافت می‌کند، هورمون‌های تیروئید را در جریان خون آزاد می‌کند. این سیگنال از غده هیپوفیز ارسال می‌شود، غده کوچکی که در پایه مغز شما وجود دارد، زمانی که سطح هورمون تیروئید پایین است. گاهی اوقات، غده تیروئید هورمون‌های تیروئیدی را ترشح نمی‌کند، حتی زمانی که TSH زیادی وجود دارد. این کم کاری تیروئید اولیه و شایع‌ترین نوع کم کاری تیروئید نامیده می‌شود.

تقریباً ۹۰ درصد از کم کاری تیروئید اولیه ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو است، یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی شما به اشتباه به غده تیروئید شما حمله می‌کند. سایر علل کم کاری تیروئید اولیه عبارتند از کمبود ید، یک اختلال ژنتیکی، مصرف برخی دارو‌ها و جراحی که بخشی از تیروئید را حذف می‌کند. در موارد دیگر، غده تیروئید TSH کافی دریافت نمی‌کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که غده هیپوفیز به درستی کار نمی‌کند و کم کاری تیروئید ثانویه نامیده می‌شود. هورمون‌های تیروئید بسیار مهم هستند. آن‌ها به کنترل رشد، ترمیم سلولی و متابولیسم کمک می‌کنند – فرآیندی که بدن شما آنچه می‌خورید را به انرژی تبدیل می‌کند.

متابولیسم شما بر دمای بدن و میزان کالری سوزی شما تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب احساس سرما و خستگی می‌کنند و ممکن است به راحتی وزن اضافه کنند. کم کاری تیروئید چگونه بر متابولیسم شما تأثیر می‌گذارد؟ هورمون تیروئید به کنترل سرعت متابولیسم شما کمک می‌کند. هر چه متابولیسم شما سریعتر باشد، بدن شما در زمان استراحت کالری بیشتری می‌سوزاند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هورمون تیروئید کمتری تولید می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها متابولیسم کندتری دارند و در زمان استراحت کالری کمتری می‌سوزانند.

پرهیز از مصرف قند های ساده مانند قند و شکر، شیرینی جات پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار، میانه روی در مصرف فرآورده های شیری و گندم. استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن نیز هستند. استفاده از منابع غنی B۱۲ مانند جگر گاو، جگر مرغ، گوشت گاو، ماهی قزل آلا به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین هستند. عدم توجه به کم خونی با هر منشا که باشد، در تشدید ضعف و خستگی و بسیاری از علایم دیگر مؤثر است.

استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه مکمل امگا۳ که منبع غنی آن ماهی های روغنی هستند، می تواند در تخفیف برخی علایم مفید باشد. کمبود اسیدهای چرب ضروری می تواند باعث بر هم خوردن تعادل در عملکرد غده تیروئید شود. با توجه به آن چه که ذکر شد، اصلاح رژیم غذایی با توجه به نوع بیماری تیروئید بسیار مهم است. در ضمن باید در نظر داشته باشید که در کم کاری تیروئید، رژیم غذایی هرگز نمی تواند جایگزین درمان دارویی باشد، بلکه باید به عنوان یک اقدام تکمیلی بسیار مفید همراه با درمان دارویی در طول زندگی مورد توجه قرار گیرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا