اقتصادیبرترینهای کسب و کار

مجازات شرب خمر خوردن مشروب الکلی چیست؟

اگر مخلوط شدن با مایع دیگر (به طور مثال مشروبات غیر الکلی و مجاز) تا حدی باشد که وصف مست ‌کنندگی خمر را از بین نبرد، همچنان شرب خمر محسوب می شود و مجازات حد دارد. برای گرفتن بهترین وکیل مواد مخدر در تبریز کلیک کنید.

مجازات حدی شرب خمر

قانون مجازات اسلامی در خصوص شرب خمر اینگونه مقرر کرده است که: مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن (دود کردن) کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. جهت آگاهی بیشتر و پیدا کردن بهترین وکیل تبریز به سایت مراجعه کنید.

√ بنابراین با استناد به قانون یاد شده مصرف ماده مست کننده به هر طریق که باشد، اعم از خوردن، تزریق و تدخین آن جرم است و مطابق شرع مقدس مجازات حد و شلاق در پی دارد‌.

بهنقل از مستروکیل مجازات حدی شرب خمر به این معناست که این مجازات را شرع و دین تعیین نموده است و قانونگذار دخالتی در کم و زیاد کردن آن ندارد.

مجازات تعزیری شرب خمر

علاوه بر مجازات حدی قانونگذار در ماده دیگری در خصوص شرب خمر و مصرف آن مجازات تعزیری نیز در نظر گرفته است: هرکس متجاهرا و به نحو علنی در اماکن و معابر و مجامع عمومی، مشروبات الکلی استعمال نماید علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به ۲  تا ۶ ماه حبس تعزیری محکوم می‌ شود.

√ بنابراین به طور کلی مجازات حدی شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق می باشد.

جرم خوردن مشروبات الکلی در بار اول

بنابر آنچه که توضیح داده ایم خوردن مشروبات الکلی از جرایم حدی بوده و جرایم حدی به جرایمی گفته می شود که ارتکاب جرم ، نوع و مجازات آن در شرع تعیین شده است

√ بنابراین در صورتی که جرم شرب شرب خمر یا خوردن مشروبات الکلی در دادگاه با توجه به دلایل و مدارک موجود به اثبات برسد برای بار نخست مجازات 80 ضربه شلاق حدی می باشد

مجازات شرب خمر برای بار چهارم

همانطور که اشاره شد مجازات شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق می‌باشد و چنانچه به طور علنی و در معابر عمومی باشد علاوه بر حد، ۲ تا ۶ ماه حبس تعزیری نیز به همراه دارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با بهترین وکیل کیفری متخصص و با تجربه تهران از طریق تلفن از 9 صبح الی 20 شب

√ نکته قابل توجه این است که چنانچه شخصی سه مرتبه به دلیل شرب خمر مجازات شود یعنی هر سه بار محکوم به شرب خمر شود و حد بر او جاری شود، بار چهارمی که مرتکب جرم شرب خمر شود دیگر مجازات او ۸۰ ضربه شلاق نخواهد بود بلکه محکوم به اعدام می شود.

قانون مجازات اسلامی نیز در این خصوص مقرر کرده است که:

هرکس سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم، اعدام است.

شرب خمر به چه معناست؟

شرب خمر به معنای نوشیدن مایع مست کننده و سکرآور، از دو واژه شرب به معنی نوشیدن و خمر به معنی مایع مسکر و مست کننده ترکیب شده است

آیا در قانون مجازات اسلامی خوردن مشروبات الکلی جرم است؟

پاسخ به این سوال مثبت است و همچنین مجازات شلاق تا اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.

در این مقاله به بررسی شرب خمر ، مصادیق خمر و مجازات شرب خمر می پردازیم  .

نوشیدن شراب یا شرب خمر که در اصطلاح عام به شراب خواری معروف است ، در اسلام به عنوان عملی حرام در نظر گرفته شده است . خمر هر مایعی است که باعث مستی شود . علت حرام بودن نوشیدن شراب این است که شراب یا هر مایع الکی باعث ضایع شدن عقل و مختل شدن حواس شده است . از این رو قانون گذار نیز برای این عمل حرام در جامعه اسلامی مجازاتی تعیین کرده است تا افرادی را که با انجام این کار موجبات بی نظمی و نا امنی را در جامعه بوجود می آورند تنبیه شده و دست از این عمل زشت بردارند . بنابراین شرب خمر یک است . از این رو در این مقاله به بررسی شرب خمر ، مصادیق خمر و مجازات شرب خمر می پردازیم .

شرب خمر چیست ؟

شرب خمر که در  به عنوان یک جرم، مورد تصریح قرار گرفته، از دو کلمه شرب و خمر ایجاد شده است . شرب به معنای نوشیدن است و خَمر به معنای مایع مست کننده است . بنابراین شرب خمر یعنی نوشیدن مایعی که مست می کند .

البته طبق آیات قرانی و مواد قانونی مصرف مایع مست کننده به هر طریقی که باشد ، چه از طریق نوشیدن ، چه از طریق تزریق کردن و جه از طریق تدخین یعنی دود کردن ، حرام است و در قانونیز بر اساس شرع، جرم بوده و موجب مجازات است .

مصادیق خمر

احتمالا فکر کنید که تنها آب انگور شراب محسوب می شود . اما باید بدانیم که شراب گرفته شده از انگور ، خرما ، کشمش و جو و حتی شرابی که از ارزن و گندم گرفته می شود ، جزء مصادیق مشروبات الکی محسوب می شود . علاوه بر این مایعات الکلی که از طریق شیمیایی ایجاد می شوند مانند ودکا ، شامپاین و مواردی از این دست از جمله مصادیق مشروبات الکی می باشند .
در تعیین مصادیق خمر باید گفت که فرقی ندارد که این مایع خالص باشد یا اینکه مخلوطی باشد که ویژگی مست کنندگی آن را از بین نبرد ، در هر حال نوشیدن مایع مست کننده موجب حد است .

 

 

شرایط تحقق جرم شرب خمر

  1. مجازات شرب خمر بر کسی ثابت می شود که بالغ و عاقل و مختار و آگاه به مست‌ کنندگی و حرام بودن آن باشد. در غیر این صورت این مرتکب محکوم به اعمال مجازات حد نخواهد شد. بنابراین مصرف کننده مشروبات الکلی باید بالغ، قاصد و مختار باشد و نیز به حکم و موضوع شرب خمر جاهل نباشد والّا حدی بر او جاری نمی شود.
  2. شرایط اثبات تحقق این جرم برای موقعی است که مرتکب در شرایط رافع مسئولیت همچون حالت اضطرار و حالاتی چون فقدان اراده نباشد. چرا که این موارد از عوامل رافع مسئولیت کیفری بوده و مرتکب را نمی توان در این شرایط مجرم دانست و مستحق اعمال مجازات شرب خمر بدانیم. از جمله موارد اضطرار می‌توان به شرایطی چون درمان بیماری و استفاده از این مواد به مقدار ضرورت تحت عنوان دارو اشاره داشت که در این موارد مرتکب مشمول اعمال مجازات حدی نخواهد بود.

تاثیر توبه در مجازاتهای مربوط به شرب خمر

در مجازات شرب خمر، مرتکب فقط در صورت توبه کردن می تواند تخفیف در مجازات را به همراه داشته باشد. البته باید گفت هر توبه ای شامل تخفیف نمی شود. توبه در جرایمی که دارای مجازت حدی است اگر قبل از اثبات صورت گیرد باعث تخفیف در مجازات می شود. همچنین اگر شرب خمر با اقرار ثابت شود، در صورت توبه پس از ارتکاب جرم نیز، دادگاه می تواند از رییس قوه ی قضاییه عفو مجرم را درخواست کند.

در جرایم تعزیری درجه شش و هفت و هشت چنانچه فرد توبه کند و برای قاضی دادگاه محرز شود که مرتکب پشیمان است، قاضی دادگاه می تواند مقررات به تخفیف مجازات را اعمال کند. چنانچه مجرمی مرتکب تکرار جرم شده باشد، یعنی بعد از اینکه جرمی را مرتکب شد و به خاطر ان مجازات شد بار دیگر مرتکب همان جرم شد نمی تواند از امتیاز توبه استفاده کند.

چگونگی اجرای مجازات شرب خمر

اجرای مجازات شرب خمر، مطابق قانون مجازات اسلامی شلاق است. شلاق را نباید به سر و صورت شخص محکوم زد و مجازات حد وقتی اجرا می‌شود که محکوم از حال مستی بیرون آمده باشد. و اگر کسی چند بار مواد الکلی را نوشیده باشد و مجازات حد بر او جاری نشود برای همه‌ آنها فقط اجرای یک مجازات از نوع حد کافی است‌. در خصوص اطلاعات بیشتر در خصوص کلیک نمایید.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا