اقتصادی

محصول دانشی صنعت نفت با شکست انحصار در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفت

فناوران یکی از شرکت‌های فناور کشور سنسور غوطه‌وری برای اندازه‌گیری سطح سیالات در صنعت نفت و گاز را به تولید رساندند که با انجام موفق تست‌های عملیاتی در پالایشگاه‌ها، این محصول وارد فرآیند تجاری‌سازی شده است.

مهدی رهبر عالم، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت فناور در گفت‌وگو با اخبار ما، دستاورد این شرکت را سنسور اندازه‌گیری سطح سیال دانست و گفت: کاربرد عمده این سنسورها در صنعت نفت‌ و گاز و پتروشیمی است که به عنوان یک ابزار دقیق تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ به دلیل اعمال تحریم‌ها کشور نتوانست این ابزار را وارد کند، اظهار کرد: این فناوری در اختیار کشور ژاپن است و ما با مهندسی معکوس توانستیم نمونه این سنسورها را در کشور بومی‌سازی کنیم.

این فناور اضافه کرد: یکی از روش‌های اندازه‌گیری ارتفاع سیال استفاده از روش غوطه‌وری است که این روش بر خلاف مدل شناوری پیچیدگی زیادی دارد، ولی حساسیت پایین آن نسبت به چگالی و عدم تاثیرپذیری از بخارات سیال موجب شده که جزء روش‌های پر کاربرد در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی باشد.

رهبر عالم خاطر نشان کرد: نمونه ساخته شده سنسورهای اندازه‌گیری سطح سیال در یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی نصب شده و تست‌های عملیاتی آن با موفقیت پاس شده است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت فناور یادآور شد: ما در حال انجام فرآیند تجاری‌سازی این محصول هستیم.

وی با اشاره به اهمیت این سنسور، گفت: این سنسورها در مخازن به منظور اندازه‌گیری و برآورد سطح مایع موجود در آن به کار برده می‌شود. اطلاعات این سنسور هم از طریق نمایشگرها قابل دسترسی است و هم اطلاعات را از طریق سیگنال الکتریکی برای اپراتور ارسال می‌کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا