بین الملل

مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با خروج نیروها از سومالی

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با قطعنامه خروج نیروهای این کشور از سومالی مخالفت کردند.

به گزارش اخبار ما، به نقل از پایگاه خبری هیل، با ۳۲۱ رای موافق و ۱۰۲ رای مخالف قطعنامه مطرح شده از سوی “مت گائتز” درباره خروج نیروهای آمریکایی از سومالی ظرف یک سال رد شد.

نیروهای آمریکایی از ۲۰۱۴ و با هدف انجام عملیات مقابله با تروریسم به ویژه گروه الشباب در سومالی مستقر بودند.

گائتز استدلال کرد که حضور چند صد نیروی آمریکایی در سومالی برای حفاظت از آمریکایی‌ها در این کشور آفریقایی حیاتی نیست و ایالات متحده نمی‌تواند “ایدئولوژی” گروه‌های خارجی را شکست دهد.

این قانونگذار جمهوری خواه گفته است: من از چین می‌ترسم. من از یک ژنرال دیوانه روسی با کدهای هسته‌ای بسیار بیشتر از جنگ سالاران سومالی می‌ترسم.

این قانونگذار آمریکایی مجلس نمایندگان را ماه گذشته میلادی مجبور کرده بود تا به قطعنامه‌ای درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز رای بدهند؛ اما آن رای هم شکست خورد.

“ریک مک‌کورمیک” نیز گفت که ارتش آمریکا حملات علیه آمریکایی‌های ساکن در سومالی را متوقف کرده و از بی‌ثباتی بین‌المللی جلوگیری به عمل آورده که این اقدامی بزرگ است.

وی افزود: از آنجا که ما در سراسر جهان نیرو داریم، مکان امن‌تری ایجاد کرده‌ایم. ما زندگی آمریکایی‌ها را نجات داده‌ایم.

مداخله آمریکا در سومالی به ۱۹۹۲ و دوران ریاست جمهوری جورج بوش پدر برمی‌گردد که تفنگداران ویژه را برای ارسال کمک‌های فوری در میانه جنگ داخلی در سومالی به این کشور اعزام کرد.

یکسال بعد، نیروهای ویژه آمریکایی توسط شبه نظامیان سومالی و در یک رویداد مرگبار هدف حمله قرار گرفتند.

از آغاز فعالیت الشباب در سومالی در سال ۲۰۰۶، تهدیدی امنیتی سراسر منطقه را در بر گرفت و آمریکا به دنبال شکست این گروه شبه نظامی از طریق حملات هوایی، آموزش نیروهای محلی و انجام عملیات نیروهای ویژه بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته میلادی دستور دولت ترامپ را در خروج نیروهای آمریکایی از سومالی متوقف کرد و بار دیگر دستور داده تا گروهی کوچک از نیروهای آمریکایی همچنان در سومالی بمانند و علتش را هم افزایش فعالیت‌های الشباب اعلام کرده است.

مخالفان پیشنهاد گائتز می‌گویند، نگرانند اگر نیروهای آمریکایی از سومالی خارج شوند، یک خلأ ایجاد شود که به نفع چین و روسیه است.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا