اقتصادی

مسیرهای صادرات نفت قزاقستان متنوع می‌شود

قزاقستان با هدف ایجاد مسیرهای جایگزین صادرات نفت خود از طریق روسیه، در حال خرید نفتکش هایی برای ارسال نفت خود از طریق دریای خزر و دریای سیاه است.

به گزارش اخبار ما، یرلان آکنژنوف، معاون وزیر انرژی قزاقستان اظهار کرد: یک واحد از شرکت دولتی «کازمونای گاز»، دو نفتکش با تناژ خشک ۸۰۰۰ تن برای انتقال نفت از طریق دریای خزر خریداری کرده است. همچنین قصد دارد دو کشتی دیگر با تناژ وزنی ۸۰ هزار تن را برای فعالیت در دریای سیاه خریداری کند.

به گفته معاون وزیر انرژی قزاقستان، هر چند خط لوله «کنسرسیوم خط لوله خزر» (سی پی سی) که از روسیه می‌گذرد، سودآورترین مسیر برای صادرات نفت این کشور باقی مانده است، اما قزاقستان در حال بررسی گزینه‌های جایگزین است. وی خاطرنشان کرد: رقابت سایر روشهای حمل نفت صادراتی قزاقستان با سی پی سی، دشوار است.

خط لوله سی پی سی، حدود ۸۰ درصد از نفت صادراتی قزاقستان را در سال میلادی گذشته منتقل کرد و نفت قزاقستان از طریق یک خط لوله در خشکی از میادین اصلی این کشور، به پایانه نفتکش های دریای سیاه در نزدیکی بندر نووروسیسک روسیه ارسال شد.

ارسال نفت از این پایانه از زمان آغاز جنگ در اوکراین، به عنوان جایگزینی برای نفت روسیه، برای اروپا، اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. با این حال، وقفه هایی که در بهار و تابستان سال ۲۰۲۲، در فعالیت این پایانه پیش آمد، قزاقستان را مجبور کرد تولید نفت خود را به طور موقت محدود کند. همچنین جنگ، خطر کشتیرانی در منطقه را افزایش داده است.

به گفته آکنژنوف، قزاقستان در سال میلادی جاری، ۳۰۰ هزار تن نفت از طریق دریای خزر و از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان که از آذربایجان به ترکیه می‌رود، صادر کرده است و قصد دارد امسال، مجموعا حدود ۱.۵ میلیون تن نفت ارسال کند. این رقم معادل بخش اندکی از صادرات کنسرسیوم خط لوله خزر است. طبق اطلاعات وب سایت کنسرسیوم، صادرات سی پی سی در سال میلادی جاری تا ۱۸ اوت، در مجموع ۴۰.۵ میلیون تن نفت بوده که بخش عمده آن نفت قزاقستان بوده است.

قزاقستان همچنین افزایش صادرات نفت به چین از یک میلیون تن در سال جاری، به ۶.۵ میلیون تن را مد نظر دارد. آکنژنوف گفت: این به منافع اقتصادی تولیدکنندگان بستگی دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آکنژنوف گفت که قطعی برق، تولید نفت برنامه ریزی شده قزاقستان را در سال میلادی جاری، به ۸۹ میلیون تن در مقایسه با برنامه اولیه ۹۰.۵ میلیون تن، کاهش داده است. این کشور قصد دارد ۱۰ میلیون تن نفت روسیه را در سال جاری و میزان مشابه را در سال ۲۰۲۴، به چین ترانزیت کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا