اقتصادی

چشم انداز تیره و تار اقتصاد ترکیه

اقتصاددانان پیش بینی می کنند که ترکیه وارد رکود اقتصادی خواهد شد.

همزمان با رونق اقتصادی اقتصاد ترکیه از رکود اقتصادی ، خروج جهانی کوروی ویروس و تعطیلی گسترده تجارت ، بهمراه ایجاد اختلال در زنجیره تجارت جهانی و جهانگردی ، باعث شده است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای حفظ رشد مثبت اقتصادی این کشور سخت تلاش کند.

آتیلا یشیلدا ، کارشناس اقتصادی در مرکز تحقیقات Global Source Partners ، گفت: “با وجود خطراتی مانند بیکاری زیاد ، سقوط آزاد درآمدهای گردشگری و نوسانات ارزی ، اکنون وضعیت اقتصادی بسیار بد است.”

دولت اردوغان تاکنون حدود 15 میلیارد دلار برای کاهش پیامدهای اقتصادی کوروی ویروس اختصاص داده است ، اما بسیاری از کارشناسان آن را کافی نمی دانند. اکنون با کاهش تدریجی مرگ و میر در ترکیه ، دولت تدریجاً محدودیت های ترافیکی را برداشته و مشاغل را مجدداً باز می کند.

اقتصاد 770 میلیارد دلاری ترکیه به شدت به درآمد گردشگری وابسته است و اکنون به دلیل لغو انبوه پروازهای بین المللی ، بخش زیادی از درآمد ارزی خود را محروم کرده است. سال گذشته ، ترکیه بیش از 30 میلیارد دلار درآمد گردشگری ایجاد کرد.

سال گذشته و در نتیجه بحران ارزی ، رشد اقتصادی ترکیه نزدیک به صفر درصد و تورم و بیکاری به اوج خود رسید. گسترش کورونا باعث کاهش تدریجی بیکاری و تورم شده است و اکنون دستیابی به رشد پنج درصدی تعیین شده توسط دولت غیرممکن است. بسیاری از مؤسسات اقتصادی از جمله صندوق بین المللی پول معتقدند که اقتصاد ترکیه در سال جاری پنج درصد کاهش خواهد یافت و احتمالاً نرخ بیکاری از 17 درصد بالا خواهد رفت.

در بازار ارز ، لیر ترکیه 17 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. کاهش ارزش لیره نگرانی های مربوط به افزایش تورم را تشدید کرده است و بسیاری از شرکت های خصوصی به دلیل افزایش نرخ ارز ورشکسته شده اند.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا