برترینهای کسب و کارسلامت

چگونه بی اختیاری ادرار را درمان کنیم؟

درمان بی اختیاری ادرار که بسیار سخت است برای افراد مختلف متفاوت است. انتخاب روش درمانی به نوع بی اختیاری ادرار، شدت بی اختیاری، سن و جنسیت بیمار و قدرت بدنی بیمار بستگی دارد. درمان معمولا پس از معاینه کامل بیمار توسط متخصص اورولوژیست در این زمینه انجام می شود.

برای اطلاع از نحوه درمان بی اختیاری ادرار، مهم است که ابتدا با انواع بی اختیاری ادرار آشنا شوید. در ادامه مقاله ای که توسط دکتر. منصور منصوری متخصص اورولوژی و زنان با انواع بی اختیاری ادرار و روش های درمان آن آشنا می شوید.

انواع بی اختیاری ادرار:

بی اختیاری فوری ادرار:

گفته می شود که بی اختیاری ادرار با فوریت همراه است. معمولاً در این حالت فرد برای رسیدن به دستشویی ادرار می کند. این نوع بی توجهی می تواند در هر سنی از کودکی تا پیری رخ دهد.

بی اختیاری ادرار:

به وضعیتی گفته می شود که در آن مقداری ادرار هنگام عطسه، سرفه یا زور زدن نشت می کند. این نوع بی اختیاری معمولاً زنان میانسال و چاق با سابقه چند قلوزایی را درگیر می کند.

بی اختیاری ادرار پیچیده:

می گویند دو نوع کمال گرایی و عدم حساسیت به استرس در یک فرد وجود دارد. برای درمان بی اختیاری در ادرار به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

بی اختیاری ادرار مداوم:

بی اختیاری ادرار مداوم زمانی است که هنگام خواب یا بیداری، ایستاده یا نشسته در شکم خود فشار یا فوریت احساس نمی کنید. این نوع بی اختیاری ادرار نادر است و معمولاً در نتیجه جراحی قبلی لگن مانند سزارین یا هیسترکتومی رخ می دهد و به دلیل ایجاد فیستول بین مثانه و واژن ایجاد می شود.

روش های غیر جراحی درمان بی اختیاری ادرار:

درمان غیر جراحی بی اختیاری ادرار اغلب در مواردی که بی اختیاری خفیف تا متوسط ​​باشد توصیه می شود. این درمان ها عبارتند از:

تغییرات سبک زندگی:

/ مصرف مایعات –

بهتر است حجم مایع مصرفی در حد متوسط ​​باشد. این حد حدود یک و نیم لیتر در روز یا 30 سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. آب باید به طور مساوی توزیع شود. در طول روز و برای بیمارانی که در شب ادرار می کنند، نباید بعد از ساعت 20:00 شب بنوشید. همچنین باید از نوشیدن بیش از حد کافئین مانند چای و قهوه و همچنین الکل خودداری کنید.

/ کنترل چاقی و کاهش وزن –

با توجه به ارتباط مستقیم بین بی اختیاری ادرار و چاقی، توصیه می شود اولین قدم برای افراد چاق مبتلا به بی اختیاری ادرار، رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن باشد.

/ کنترل عملکرد روده –

یبوست باید درمان شود و فرد حداقل سه بار در هفته مدفوع شل داشته باشد. برای رسیدن به این هدف باید مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر را افزایش داد.

ورزش مثانه:

/- فرونشاندن میل به ادرار کردن

برای انجام این روش، بیمار باید عضلات اطراف مجرای ادرار را برای مدت طولانی منقبض کند و در ابتدای میل به دفع ادرار بنشیند. در واقع با این کار از دویدن به سمت توالت پرهیز می شود و پس از چند نفس عمیق و رفع میل، آرام آرام به توالت می رود. این روش در کاهش احساس اضطرار موثر است.

/- تأخیر در ادرار

با این روش هدف این است که فرد مبتلا به بی اختیاری ادرار بتواند به تدریج فاصله بین مراجعه به توالت را افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف به بیمار توصیه می شود حتی اگر احساس نمی کند مثانه پر شده است به مدت یک ساعت به توالت برود. سپس هر هفته فاصله را به پانزده دقیقه کاهش دهید، به طوری که به تدریج فواصل زمانی به سه ساعت برسد. در واقع به این ترتیب به تدریج از مثانه برای نگهداری بیشتر ادرار و مدفوع استفاده می شود.

ورزش و تقویت عضلات کف لگن یا تمرینات کگل انجام دهید

هدف از این روش تقویت واقعی عضلات کف لگن و افزایش قدرت کلیه ها است. در نتیجه این تمرینات، مدیریت ادرار موثرتر است.

در واقع فرد مبتلا به بی اختیاری ادرار در این تمرینات فقط باید عضلات اطراف مجرای ادرار را منقبض کند. درست مانند زمانی که گاز روده در موقعیت نامناسبی می خواهد فرار کند و بیمار با انقباض عضلات اطراف مقعد و کف لگن از آن جلوگیری می کند. عضلات اطراف مقعد با عضلات اسفنکتر مثانه هماهنگ هستند و البته همزمان با انقباض این عضلات، عضلات اسفنکتر مثانه نیز منقبض می شوند.

انقباض این عضلات باید به گونه ای انجام شود که زنان واژن را به سمت بالا و در مردان ریشه آلت تناسلی را به سمت بالا بکشند.

دکمه بازگشت به بالا