اقتصادی

کدام کالای ایرانی بیشترین مشتری اروپایی را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 پرداخته است.

بر اساس آمار منتشر شده، اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری با تجارت خارجی 1266 میلیارد یورویی قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است. در این مدت صادرات منطقه حدود 592 میلیارد یورو و واردات 674 میلیارد یورو بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات از اتحادیه اروپا 16 درصد و واردات 46 درصد افزایش یافته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، صادرات و واردات اتحادیه اروپا افزایش یافت و تنها در ماه مارس امسال واردات ۱۹ درصد و صادرات ۱۵ درصد افزایش یافت.

از سال 2019 و با تشدید تحریم ها، حجم تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. مجموع مبادلات تجاری ایران با اروپا در سال 2019 بالغ بر 4.87 میلیارد یورو بوده که تقریباً یک چهارم سال قبل است.

در سه ماهه اول سال 2022، تجارت ایران با اروپا به 1.33 میلیارد یورو رسید که حدود 20 درصد آن مربوط به صادرات ایران و حدود 80 درصد به واردات است. در این دوره تجارت مشترک ترکیه با اتحادیه اروپا تقریباً دو برابر شد. ترکیه در حال حاضر حدود 23 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادر می کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، تجارت آن با اتحادیه اروپا تغییر کرد. بر اساس آمارهای رسمی، در اسفندماه امسال واردات اروپا از روسیه 12 درصد افزایش داشته اما صادرات به این کشور حدود 49 درصد کاهش داشته است. بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه به صادرات محصولات نفتی روسیه به اتحادیه اروپا اختصاص دارد.

در این سال ها تراز تجاری ایران در روابط با اتحادیه اروپا همواره منفی بوده است. در سه ماهه اول سال 2022، این کشور به 779 میلیون یورو رسید.

بیشترین کالاهایی که از اروپا به ایران صادر می شود ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، محصولات صنعتی، نوشیدنی ها و تنباکو بوده و بر خلاف مواد غذایی و حیوانات زنده، محصولات شیمیایی، مواد اولیه غیر خوراکی، روغن های گیاهی و حیوانی عمده کالاهای صادراتی از ایران هستند. به اروپا.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا