بین الملل

گردهمایی رهبران جهان از چه شکاف‌های جدیدی پرده برداشت؟

مهسا مژدهی: نشست امسال G20 این فرصت را داشت که علیرغم تاجگذاری، شخصاً برگزار شود و به همین منظور ایتالیا میزبان برخی از قدرت های اقتصادی جهان بود تا برای مشورت جمع شوند. این اولین بار بود که پس از شیوع ویروس کرونا، جلسه حضوری برگزار شد. با این حال، روسیه و چین همچنان ترجیح دادند به صورت مجازی در این نشست شرکت کنند.

گروه بیست اقتصاد بزرگ این گروه متشکل از وزرای اقتصاد (دارایی) و مقامات بانک های مرکزی 20 اقتصاد بزرگ جهان است. G20 متشکل از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است که در مجموع 85 درصد از کل اقتصاد جهان را تشکیل می دهند و دو سوم جمعیت جهان را در خود جای داده اند. هر پاییز یکی از کشورهای عضو این گروه میزبان ۱۹ کشور دیگر است که این ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا در واقع گروه را تشکیل می دهند. اولین نشست این گروه در سال 1999 یعنی بیست و دو سال پیش و پس از بحران مالی آسیایی در سال 1997 در آلمان و شهر برلین برگزار شد. اما پس از بحران مالی بین سال‌های 2007 و 2008 که به کشورهای بیشتری به‌ویژه در اروپا ضربه زد، رهبران کشورها اضافه شدند. سیزده سال است که گروه 20 با روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای عضو ملاقات می کند.

محیط زیست محور اصلی اجلاس G20 در ایتالیا است

اجلاس G20 معمولاً به اقتصاد می پردازد. اما بسته به شرایط می توان در مورد مسائل دیگری مانند جنگ یا بحران زیست محیطی بحث کرد. امسال در این اجلاس پیرامون محیط زیست و اختلافات کشورها و البته ایران بحث شد.

در پایان نشست اخیر در روز یکشنبه، رهبران 20 کشور ثروتمند جهان توافق کردند که به تلاش ها برای مهار گرمایش جهانی از طریق “اقدامات معنی دار و موثر” ادامه دهند. علاوه بر این توافق کلی، عدم تعهدات مشخص این کشورها در توافق نهایی، برخی فعالان محیط زیست را ناامید کرده است. به ویژه محیط بانان در روزهای اخیر تلاش زیادی برای جلب توجه مقامات کشور انجام داده اند و امیدوارند در اجلاس G20 بیش از هر زمان دیگری به این موضوع پرداخته شود، زیرا جهان اخیراً بدترین بحران زیست محیطی خود را تجربه کرده است و رهبران جهان وعده دیدار دارند. .

ایتالیا، میزبان اجلاس سران گروه 20، امیدوار است که اعضای آن قبل از نشست سران سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی، خود را وقف دستیابی به اهداف مشخص تر کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که میزبان نشست سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی در گلاسکو است، گفت: «بیهودگی وعده های محقق نشده برخی از رهبران جهان در حال آشکارتر شدن است».

گردهمایی رهبران جهان چه شکاف های جدیدی را آشکار کرد؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که در این اجلاس چندین نشست سازنده داشته و امیدوار است در نشست تغییرات آب و هوایی گلاسکو پیشرفت هایی حاصل شود. آنها نیامدند و این مایوس کننده است.

حامیان پرونده او تلاش کردند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند، در حالی که طرفداران پرونده او تلاش کردند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. “کربن خنثی” به معنای کاهش گازهای گلخانه ای و آلاینده ها تا حد امکان است، تا جایی که یک کشور تنها به اندازه ای که می تواند آلاینده کربن تولید کند. کشورها می خواهند این اتفاق تا سال 2050 رخ دهد، اما روسیه و چین با آن مخالف هستند و ده سال بعد آن را در نظر می گیرند.

از سوی دیگر استرالیا و فرانسه تفاوت های خود را در G20 مطرح کرده اند. نخست وزیر استرالیا در حاشیه این نشست از تصمیم کشورش مبنی بر لغو قرارداد خرید زیردریایی با فرانسه به عنوان «تصمیم درست» دفاع کرد. استرالیا قبلاً از قرارداد چند میلیارد دلاری یک زیردریایی فرانسوی صرف نظر کرده بود که خشم کلان و تیرگی روابط با استرالیا را برانگیخت و جوبیدن آشکارا از فرانسه حمایت کرد.

رئیس جمهور در صحبت با تلویزیون به ماکرون گفت که معتقد است فرانسه قصد دارد قرارداد 90 میلیارد دلاری زیردریایی با گروه دریایی فرانسه را “بسیار قبل از موضوع توافق “آگوس” با موضوع تحویل نیروگاه های هسته ای لغو کند. او رئیس جمهور جوان فرانسه را با تنها کسی که در اجلاس G20 ملاقات نکرد، نخست وزیر استرالیا، موریسون، گذاشت.

توافقنامه مالیاتی 15 درصد

از سوی دیگر، رهبران اقتصادهای بزرگ G20 توافقنامه ای را برای مالیات حداقل 15 درصدی بر سود شرکت ها تصویب کرده اند. این موضوع در ماه های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته و در نهایت در ایتالیا این گره حل شده است. با این حال، انتظار می‌رود که این توافق تغییرات چشمگیری را در میان شرکت‌های بزرگ چندملیتی ایجاد کند، زیرا می‌خواهند به کشورهایی بروند که قوانین مالیاتی را رعایت نمی‌کنند.

موضوع بعدی درخواست طالبان از این کشورها برای انجام تعهدات مادی خود در قبال افغانستان بود. تعهداتی که در قبال دولت قبلی و گروه 20 داده شده، به نظر نمی‌رسد که علاقه‌ای به واگذاری این پول به طالبان که از آن برای اهداف نامعلومی استفاده می‌کنند، ندارند. با این حال، این کشورها حتی قبل از برگزاری اجلاس قول داده بودند که از یک فاجعه اقتصادی در افغانستان جلوگیری کنند.

در حاشیه اجلاس سران گروه 20 نیز نشست هایی درباره فعالیت های هسته ای ایران برگزار شد. تروئیکای اروپایی با صدور بیانیه ای از ایران خواست به توافق پایبند باشد و از گسترش فعالیت های هسته ای خود دست بردارد و در عین حال خواستار بازگشت سریع تهران به میز مذاکره شد. همچنین فرصتی فراهم شد تا مقامات آمریکایی و اروپایی در مورد موضوع احیای مجدد و مسائل هسته ای رایزنی کنند. اما به نظر می رسد موضوع توافق هسته ای تنها در حاشیه این اجلاس مطرح شده است.

به نظر می رسد اجلاس G20 در ایتالیا چندان موفق نبوده است. مسائلی که این کشورها را در سال جاری به هم نزدیک کرد نامشخص باقی ماند و تنها دستاورد آنها افزایش مالیات شرکت ها بود. محیط زیست، کرونا، افغانستان و ایران، اما مسائلی نبودند که این کشورها بتوانند در مورد آن به توافق یا نتایج قابل توجهی دست یابند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در توئیتی پس از اجلاس سران گروه 20 اعلام کرد: در حالی که از تعهد مجدد گروه 20 به راه حل های جهانی استقبال می کنم، بدون تحقق آرزوهای خود رم را ترک خواهم کرد.

بیشتر بخوانید:

بایدن: من از حمایت بین المللی بزرگی برخوردارم
در دیدار اردوغان و بایدن چه گذشت؟
اولین موضع بایدن در مورد اعلام تصمیم ایران

312 310

دکمه بازگشت به بالا