بین الملل

گوترش:‌ وضعیت جهان بدتر شده است

آنتونیو گوترش دومین دوره خود را به عنوان دبیرکل سازمان ملل آغاز کرد و در مصاحبه ای گفت که وضعیت جهان از بسیاری جهات بدتر از اپیدمی کووید-19، بحران آب و هوا و تنش های ژئوپلیتیکی است که باعث درگیری در همه جا شده است. این پنج سال پیش بود، اما او همچنین بر خلاف رئیس جمهور ایالات متحده، فکر می کند روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد.

به گزارش اخبار ما، آنتونیو گوترش در گفت وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که درخواست صلح خود را که در اولین روز مسئولیت خود به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد در اول ژانویه 2017 مطرح کرد و اولویت های خود را در دوره اول ریاست جمهوری خود به عنوان یکی از اولویت های خود در این دوره اعلام کرد. دبیر کل، دبیر پیشگیری از درگیری و مبارزه با نابرابری جهانی بحران کووید-19 و گرمایش جهانی تغییر نکرده است.

گوترش گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ قدرتی ندارد. ما می توانیم تاثیر بگذاریم. من می توانم متقاعد کنم. من می توانم واسطه باشم، اما قدرت ندارم.

گوترش گفت شورای امنیت سازمان ملل که قدرت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی از جمله اعمال تحریم‌ها و دستور اقدام نظامی را دارد، به ویژه در میان پنج عضو دائمی که دارای حق وتو هستند، پراکنده است. روسیه و چین اغلب در مورد مسائل کلیدی با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، از جمله روز پنجشنبه بر سر تحریم های جدید علیه کره شمالی، اختلاف نظر دارند.

گوترش در مورد سوال مهم روز یعنی اینکه آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد، گفت: فکر نمی کنم روسیه به اوکراین حمله کند و امیدوارم حق با من باشد.

وی گفت: علیرغم آنچه بایدن و دیگران درباره اعزام نیروهای پوتین روسیه به اوکراین معتقدند، به دنبال راه حل نظامی برای مشکلات موجود هستم. من معتقد نیستم و فکر می کنم منطقی ترین راه برای حل این مشکلات از طریق دیپلماسی و گفت و گوی جدی است و حمله به آنها «عواقب وحشتناکی» خواهد داشت.

وی گفت: البته ما با مقامات بلندپایه روسیه در تماس بوده ایم، هرچند سازمان ملل مستقیماً در بحران اوکراین دخالتی ندارد.

گوترش قرار است روز جمعه در مورد اولویت های خود برای سال 2022 با 193 کشور عضو سخنرانی کند.

گوتیرز تاکید کرد که نمی توان مردم افغانستان را به دلیل “بی عدالتی های طالبان” به طور دسته جمعی مجازات کرد، بنابراین “افزایش کمک های بشردوستانه برای این امر کاملا ضروری است” زیرا افغان ها مستاصل و در خطر هستند. “مرگ بر اثر گرسنگی” و همچنین خطر. بیماری در زمستان سرد با وجود ویروس کووید-19.

وی خاطرنشان کرد که بیش از نیمی از جمعیت کشور نیاز مبرمی به کمک های بشردوستانه دارند و باید پول به اقتصاد افغانستان تزریق شود تا اطمینان حاصل شود که بانک های افغانستان به فعالیت خود ادامه می دهند و پزشکان، معلمان، مهندسان و سایر کارگران حقوق دریافت می کنند تا از فروپاشی اقتصادی کشور جلوگیری شود. . .

گوتیرز گفت که موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان به خود کشورهای عضو بستگی دارد، اما سازمان ملل بر طالبان فشار وارد کرده است که در اوت گذشته پس از خروج نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده از افغانستان 20 سال بعد، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. حقوق، به ویژه حقوق زنان، از جمله حقوق دختران برای کار و تحصیل، و فراگیرتر کردن دولت و منعکس کننده دیدگاه های جمعیت متنوع افغانستان.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که او در المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه “به عنوان یک اقدام سیاسی” شرکت خواهد کرد، اما همچنین به عنوان “شرکت در شرایطی که تمام جهان برای خیر جمع شده و پیامی صلح آمیز را منتقل می کند”.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا