یادگیری ساعت برای کودکان

خواندن ساعت برای کودکان می‌تواند کمی دشوار باشد. شما به عنوان والدین کودک خود می‌توانید با روش‌های سرگرم کننده و خلاقانه‌ به فرزندان‌تان کمک کنید تا ساعت را به راحتی بخوانند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا چند روش کاربردی جهت آموزش ساعت به کودکان ارائه کنیم. جهت سفارش لباس واقعی دختر کفشدوزکی با شماره های سایت تماس بگیرید.

بهترین و جذابترین روش ها و بازی ها برای آموزش ساعت به کودکان

  • آموزش ساعت به کودکان با ساخت کاردستی
  •  آموزش ساعت به کودکان با تشریح مفهوم زمان
  • آموزش ساعت به کودکان با بازی
  • آموزش ساعت به کودکان با استفاده از انیمیشن
  • آموزش ساعت به کودکان با استفاده از نرم‌افزار
  1. آموزش ساعت به کودکان با ساخت کاردستی

در این روش می‌توانید با ساخت یک کاردستی خلاقانه، به سادگی ساعت را به فرزندتان آموزش دهید. برای تهیه کاردستی انجام مراحل زیر مورد نیاز هستند:

  • ابتدا مانند شکل زیر دو قطعه مقوای دایره‌ای شکل تهیه کنید.
  • روی یکی از آن‌ها اعداد ۱ تا ۱۲ و روی دیگری مضارب عدد ۵ را بنویسید.
  • همچنین لازم است تا دو قطعه کاغذ بزرگ و کوچک به شکل پیکان تهیه کنید.
  • سپس مشابه تصویر زیر، روی دایره سبز رنگ برش‌هایی مابین هر یک از اعداد ایجاد کنید.
  • حال صفحه سبز رنگ را طوری روی صفحه آبی قرار دهید که عدد ۱ روی عدد ۵، عدد ۲ روی عدد ۱۰ و … از صفحه آبی قرار بگیرد.
  •  سپس مانند تصویر زیر با سنجاقی ابتدا نوار پیکان کوچک و سپس روی آن نوار پیکان بزرگ‌تر را به مرکز هر دو دایره نصب کنید.

در این کاردستی صفحه سبز رنگ اعداد ساعت و صفحه آبی نشان دهنده دقیقه‌ها هستند. همچنین نوار بزرگ‌تر عقربه دقیقه شمار و نوار کوچک‌تر عقربه ساعت شمار است.  نوار ساعت شمار را روی یکی از اعداد صفحه سبز رنگ قرار داده و با تا کردن قسمت مورد نظر از صفحه آبی رنگ، نوار بزرگ‌تر را روی دقیقه‌ها قرار دهید. سپس می‌توانید نحوه خواندن زمان روی ساعت را به فرزندتان آموزش دهید.

در واقع، لازم است به کودکتان توضیح دهید که عدد ۱ در دقیقه‌شماری معادل ۵ دقیقه، عدد ۲ معادل ۱۰ دقیقه و الی آخر هستند. برای مثال، عقربه بزرگ را روی عدد ۱ و عقربه کوچک‌تر را روی عدد ۲ قرار دهید. سپس به او بگویید که الان ساعت ۲:۰۵ دقیقه است. سپس این کار را برای ساعات ۲:۱۰ یا ۲:۱۵ و الی آخر انجام دهید.

هنگامی که فرزندتان فاصله ۵ دقیقه‌ای بین اعداد را یاد گرفت، می‌توانید با علامت گذاری کوچک‌تر مابین هر ۵ دقیقه آن را با جزئیات بیشتری شماره‌گذاری کنید. سپس می‌توانید خواندن زمان‌هایی مانند ۸:۲۴ دقیقه و مشابه آن را به فرزندتان آموزش دهید.

  1. آموزش ساعت به کودکان با تشریح مفهوم زمان

یکی دیگر از روش‌های آموزش ساعت به کودکان در سنین پایین آشنا کردن آن‌ها با مفهوم اصلی زمان است. زمان‌های اصلی در طول شبانه روز شامل صبح، ظهر، بعد از ظهر و شب هستند. حال برای درک بهتر مفهوم زمان باید سعی کنید تا کارهایی را برای کودک‌تان نام ببرید که در این زمان‌‌ها انجام می‌دهید.

برای مثال، به فرزندتان بگویید که وقتی صبح شد،‌ ما در کنار هم صبحانه می‌خوریم و در این زمان معمولاً ساعت ۷ صبح است. و زمانی که ظهر شد، با همدیگر نهار می‌خوریم که این کار را معمولاً در ساعت ۲ ظهر انجام می‌دهیم. هنگام بعد از ظهر در ساعت ۳ معمولاً کمی استراحت می‌کنیم. در هنگام شب هم پدر به خانه می‌آید و در کنار هم شام می‌خوریم که در این زمان معمولاً ساعت ۸ شب است.

با آوردن چندین مثال‌های شهودی مشابه آنچه در فوق اشاره کردیم، فرزندتان می‌تواند تا حدودی مفهوم زمان را درک کند. سپس برای تمرین بیشتر می‌توانید از او بپرسید که مثلاً ما در چه ساعتی از شبانه روز صبحانه می‌خوریم؟ در چه زمان یا ساعتی از روز استراحت می‌کنیم؟

همچنین می‌توانید با همدیگر برنامه‌ای برای ساعات مشخصی از روز تنظیم کرده و به او بگویید که مثلاً در ساعت ۵ عصر با هم درس می‌خوانیم یا ساعت ۱۱ شب با هم مسواک می‌زنیم. به این ترتیب کودک‌تان توانایی خواندن برخی زمان‌های محدود را از روی ساعت یاد می‌گیرد. کیفیت جنس و دوخت نیز در لباس گربه سیاه در ایران متفاوت است.

  1. آموزش ساعت به کودکان با بازی

یکی از بهترین روش‌های آموزش به کودکان، آموزش با استفاده از بازی و سرگرمی است. به هیچ عنوان از غافل نشوید. در این زمینه نیز، ابزارهای مناسبی برای آموزش کودکان ارائه شده‌اند که از آن جمله می‌توان به ساعت‌های نشان دهنده اوقات مختلف روز، ساعت‌های طراحی شده با تصاویر حیوانات و … اشاره کرد.

برای مثال، می‌توانید با استفاده از این ابزارها ساعت ۷ صبح به وقت صبحانه، ساعت ۱۲ ظهر به وقت ناهار، ساعت آبی و چند دقیقه مانده به حیوان میمون را در حافظه کودک ثبت کنید. به این ترتیب کودکان را به خواندن درست زمان از روی ساعت تشویق می‌کنید.

در واقع، کودکان به روش بازی و سرگرمی اوقات مختلف شبانه روز را یاد گرفته و می‌توانند زمان را از روی ساعت‌های واقعی متوجه شوند. سپس با انجام تمرین‌های متعدد، نحوه خواندن زمان از روی ساعت را به طور کامل یاد می‌گیرند.

  1. آموزش ساعت به کودکان با استفاده از انیمیشن

برای آموزش ساعت به کودکان خود می‌توانید از انیمیشن‌های کاربردی مختلف نیز  استفاده کنید. در ادامه ویدیویی مفید در این رابطه  آورده‌ایم که کودک با مشاهده آن می‌تواند به‌خ«بیست دقیقه دیگه میریم!» برای شما، این جمله کاملاً واضح است زیرا درک تجربی و انتزاعی از مفهوم زمان دارید. به طور مثال، می‌دانید که این زمان برای پوشیدن لباس و کفش و رسیدن به پایین پله‌ها کفایت می‌کند.

اما حرف زدن از زمان برای کودکان مانند چینی صحبت کردن است! در واقع، آن‌ها از جمله‌ای که گفتیم فقط یک چیز را می‌فهمند: «رفتن». پس سن مناسب آموزش ساعت به کودکان چه زمان فرا می‌رسد؟ آموزش خواندن ساعت و مفهوم عقربه به کودک را چگونه انجام دهیم؟ در این مطلب ضمن توضیحاتی راجع به نحوه یادگیری زمان در کودکی، به سراغ ۵ روش یا بازی سرگرم‌کننده آموزش ساعت به کودکان پیش دبستان هم رفته‌ایم.

شروع درک مفهوم ساعت در کودکان

برای کودکان درک مفهوم زمان نسبت به تجربه، مثل دیدن اشیا در هوای غبارآلود است. اما به هر حال کودکان هم از سن مشخصی و به مرور، درکی از مفهوم زمان پیدا خواهند کرد و با دیدن ساعت روی مچ بزرگترها، به خواندن ساعت علاقه می‌شوند. شاید اولین جرقه‌های علاقه به درک زمان وقتی آغاز شود که کودک می‌پرسد: «کی میرم مدرسه؟» یا «کی بزرگ میشم؟». ویژگی هایی مانند «فردا»، «طی یک هفته» و «سه ماه دیگه»، برای کودک زیر ۳ سال معنی ندارد. آن‌ها فقط می‌دانند که این عبارات در آینده هستند یا به طور خاص بعدا اتفاق می‌افتند.

گفتن عباراتی مثل «بعد از ناهار…»، «وقتی بابا از سر کار برمی‌گردد…» و «قبل از خواب…» برای کودکان زیر ۳ سال، معنی‌دارتر از روزهای هفته و تاریخ‌ها است. اما بچه‌ها از همین سن به مرور متوجه مفهوم زمان و گذر آن می‌شوند. می‌توانید از نکاتی که در مطلب گفته شده نیز برای آموزش زمان استفاده کنید.

وقتی کودک به ۵ سال رسید، زمان آن است که کم کم با مفهوم اعداد و خواندن ساعت آشنا شود. به این ترتیب درک بهتری از اینکه چقدر باید در مهدکودک بماند، چند ساعت پیش مادربزرگ است، چقدر وقت بازی دارد یا کی از سر کار برمی‌گردید، پیدا می‌کند.

احساس امنیت ذهنی کودک با توانایی ساعت خواندن و درک فواصل زمانی بیشتر می‌شود. چون دقیقا می‌فهمد که چقدر لازم است تحمل کند، استمرار داشته باشد یا منتظر بماند. از طرفی این مفاهیم برای داشتن یک ذهن آرام و هدفمند در آینده ضروری هستند.

مراحل آموزش ساعت به کودکان در ۷ گام

قبل از هرچی باید بدانیم که تا وقتی کودک مفهوم زمان را یاد نگرفته و شمردن بلد نیست، درکی از ساعت خواندن پیدا نمی‌کند. شاید برخی از کودکان در سن کم بتوانند اعداد ساعت را به تقلید از بزرگترها تکرار کنند. اما ساعت همچنان برایشان معنایی ندارد. در ادامه نحوه صحیح آموزش ساعت به کودکان را توضیح داده‌ایم که باید مرحله به مرحله باشد.

شمارش اعداد

بهتر است از شمردن اعداد شروع کنیم. با کودک شمردن اعداد از ۰ تا ۶۰ را تمرین کنید. شمارش اعداد را می‌توانید به کمک شعرهای کودکانه آموزش بدهید. مفهوم کمتر یا بیشتر بودن اعداد را با اشیا و میوه‌ها به او یاد دهید. در این مرحله کودک باید نوشتن اعداد را هم یاد بگیرد و به نوعی با شکل هر عدد آشنا باشد.

آشنایی با شبانه روز

در مرحله بعد کودک باید به صورت کلی مفهوم کلی بخش‌های مختلف شبانه روز (صبح، ظهر، عصر و شب) را یاد بگیرد. برای او کارهایی را تعریف کنید که مختص یکی از این زمان‌ها است. مثلا بپرسید «کی میخوابیم؟»، «کی صبحانه می‌خوریم؟»، «بابا و مامان کی به خونه برمی‌گردن؟». این مدل سوالات بعدها، در درک بهتر ساعت و معنای آن به کودک کم می‌کنند.

پیوستگی بین ساعت و کارها

ساعات مشخصی که کودک در آن‌ها فعالیت خاصی دارد، مثلا ساعتی که به مهدکودک می‌رود، ساعتی که باید بخوابد یا بیدار شود را به او بگویید. به این ترتیب گوش کودک با شنیدن ساعت و وصل شدن ساعت به یک اتفاق، درک بهتری از پیدا می‌کند.آموزش به کودکانی با شرایط خاص مسیر متفاوتی دارد،

شناخت بخش های مختلف ساعت

احتمالا تا اینجا فرزندتان به اندازه کافی به ساعت و خواندن آن علاقه‌مند شده و بارها از شما پرسیده است که «ساعت الان چنده». پس وقتش رسیده که به سراغ یک ساعت جذاب برای کودک بروید یا یک ساعت کاغذش درست کنید و اجزای ساعت شامل ساعت‌شمار (عقربه کوچک) و عقربه‌شمار (عقربه بزرگ) را به کودک یاد بدهید. لباس بچه گانه هالک برای رده سنی 4 تا 6 سال مناسب است و می تواند هدیه ای فوق العاده برای پسربچه ها باشد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا