سلامت

۲۵ هزار بیمار در لیست انتظار پیوند عضو / روش‌های دریافت کارت اهدای عضو

پروژه جدید “ایران ، سرزمین ارواح” جدیدترین پروژه انجمن اهدای اعضا به منظور نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه است که هدف آن نشان دادن فرشتگان دائمی است که اهدا کننده اعضا هستند و از خانواده نوع دوست خود قدردانی می کنند ، جامعه را پرورش می دهند تیم های آگاهی و قدردانی. اعانه و پیوند اعضا کشور با مشارکت م institutionsسساتی مانند انجمن اهدای اعضای بدن ایران ، مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ، رادیو و تلویزیون ، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و سازمان های مرتبط در تهران و سایر شهرهای ایران.

به گزارش اخبار ما ، در پزشکی دو نوع مرگ وجود دارد. مرگ قلبی (مرگ مشترک) ، که 99٪ مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد ، و مرگ مغزی ، که 1٪ از مرگ و میرها را تشکیل می دهد ، فرصتی عالی برای یک خانواده است تا از جاودانگی ، پاداش و کمک های خیرخواهانه فوری به یکی از عزیزان در درست ساختن کمک کند. تصمیم گیری برای خلق بهتر.

مرگ مغزی ، مانند مرگ معمولی ، نوعی مرگ و غیرقابل بازگشت است. اما به دلیل اکسیژن رسانی مصنوعی به دستگاه ، حرکات قفسه سینه مشابه تنفس و ضربان قلب وجود دارد که حداکثر تا 14 روز به این دستگاه پاسخ می دهند و فرصتی برای خانواده است که تصمیم سرنوشت سازی برای اهدای اعضای بدن بگیرند. کما تفاوت این است که در کما سلول های مغز سالم هستند و مشکل در عملکرد آنها است ، اما در مرگ مغزی سلول ها کاملاً از بین رفته و غیرقابل برگشت هستند.

در مورد مرگ مغزی ، خانواده چاره دیگری ندارد. یا دفن 8 عضو (2 کلیه ، 2 ریه ، کبد ، قلب ، روده ، لوزالمعده) یا اهدای اعضا و نجات جان 8 نفر ؛ از آنجا که اندام های مغز از بین رفته اند ، تنها راه نجات بیماران نیاز به اتصالات در لیست انتظار است. هر فرد با مرگ مغزی همچنین می تواند با اهدای 1 تا 53 بافت (مانند قرنیه ، دریچه قلب ، تاندون و غیره) 1 تا 53 نفر را از معلولیت نجات دهد.

در ایران سالانه حدود 5000 تا 8000 نفر بر اثر مرگ مغزی می میرند كه نیمی از آنها (حدود 3000 نفر) پیوند اعضا دارند. متأسفانه در پایان ، 1000 خانواده (یک سوم) از اهدای عضو راضی هستند و دو سوم خانواده ها با نارضایتی خود ، بیش از 7000 عضو پیوندی در سال را دفن می کنند. همچنین بیش از 25000 بیمار در ایران وجود دارد که در لیست انتظار اعضای مختلف نیاز به پیوند دارند ، اما متأسفانه 7 تا 10 نفر از آنها (هر دو تا سه ساعت یک بار) به دلیل کمبود اعضای پیوند (حداکثر 3000 نفر در سال) می میرند) سالانه 7000 گیرنده پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده دفن می شوند و 3000 بیمار نیازمند می میرند. این بدان معنی است که اگر فقط نیمی از اعضای دفن شده به این بیماران برسد ، هیچ بیماری در لیست انتظار نمی میرد.

مهمترین دلیل عدم رضایت خانواده از اهدای عضو ، عدم اعتقاد به برگشت ناپذیری مرگ مغزی و عدم شناخت به عنوان مرگ قطعی و نبود فرهنگ نهادینه شده برای اهدای عضو در جامعه است. حدود بیست دلیل برای عدم رضایت از اهدای عضو در جهان وجود دارد که مهمترین آنها ایمان نیاوردن و قبول مرگ مغزی به عنوان مرگ (به دلیل حرکات قفسه سینه و ضربان قلب) و انتظار برای معجزه و بازگشت و عدم آگاهی دیگر از نظر و تمایل مرحوم از اهدای عضو.

بنابراین ، فرهنگ سازی در دو دسته “مرگ مغزی = مرگ” و “انگیزه برای دریافت کارت اهدای عضو” یکی از مهمترین معیارهای موفقیت در این دسته از سیستم بهداشت و نجات جان بیماران است. در ایران ، مانند بسیاری دیگر از کشورها ، کارت اهدای عضو جنبه قانونی ندارد و فقط نظر هر فرد در مورد تمایل وی برای اهدای عضو پس از مرگ را برای اطرافیان منتشر می کند. و حتی با داشتن کارت اهدای عضو ، خانواده هنوز هم باید در صورت مرگ مغزی توافق کنند.

کارت اهدای عضو اگرچه وضعیت قانونی ندارد ، اما در تصمیم گیری یک خانواده برای اهدای عضو محبوب خود در این مواقع حساس بسیار م effectiveثر است. به نوعی ، خانواده هایی که مرگ را پذیرفته اند ، در صورت مشاهده کارت محبوب خود ، حداکثر 95٪ با اهدا اعضای بدن موافقت می کنند و در صورت نداشتن کارت ، کمتر از 50٪.

از روش دریافت کارت اهدای عضو ، می توانید کد ملی را به سامانه پیامکی 3432 ارسال کنید ، به سامانه ملی دریافت کارت اهدای عضو به نشانی www.ehdacenter.ir بروید ، به شعب انجمن اهدای اعضای بدن ایران مراجعه کنید ، شخصاً از واحدهای اهدای عضو بازدید می کند و غرفه هایی برای صدور کارت اهدای عضو است که در موارد مختلف راه اندازی می شود.

انجمن اهدای عضو ایران تنها ارگان اختصاص یافته به اهدا به عضوی از سیستم بهداشتی ایران است که مسئول ایجاد فرهنگ اهدای عضو است ، یکی از پنج موضوع (فرهنگ ، کمک به خانواده اهدا کننده ، آموزش تیم های تخصصی ، تحقیق و کمک در زمینه طراحی و این مجموعه توسط وزارت بهداشت منتقل شده است. با کمک و پشتیبانی نیروی داوطلب مردمی (سفیر اهدای عضو) ، به منظور نهادینه سازی فرهنگ معنوی اهدای عضو ، این انجمن چندین پروژه از جمله راه اندازی برنامه های دریافت بلیط اهدای عضو در کشور را از طریق سیستم الکترونیکی اجرا کرده است. طراحی و پیامک همچنین تشریفات نهادینه سازی افتخار و احترام به خانواده های نجیب و وفادار اهدای اعضا ، در قالب مراسمی مانند جشن نفس ، ضیافت نفس ، هفته نفس و غیره را ذکر کرد.

پروژه جدید “ایران ، سرزمین روح” جدیدترین پروژه این انجمن به منظور نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه است که هدف آن نشانه گذاری فرشتگان دائمی است که اعضای بدن اهدا می کنند و از خانواده نوع دوست خود قدردانی می کنند ، آگاهی جامعه را افزایش داده و تشکر می کنند تیم های اهدا کننده تخصصی پیوند اعضا کشور با مشارکت م institutionsسساتی مانند انجمن اهدای اعضای بدن ایران ، مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ، صدا و سیما ، دستورالعمل های معاونت مطبوعاتی و سازمان های مرتبط با شهرداری ها و کلانشهرهای ایران انجام می شود.

نام این پروژه توسط پروفسور Dr. ایرج فاضل که پس از دریافت اولین فتوای مذهبی که اعضای بدن افراد متوفی را از امام خمینی (ره) اهدا و تحریم شرعی را مطرح کرد ، در تاریخ 20 مه 1989 به پدر اهدای اعضای بدن ملقب شد. دلیل نامگذاری 31 اردیبهشت به عنوان روز اهدای عضو در تقویم ایران نیز به همین مناسبت است.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا