اقتصادیبرترینهای کسب و کارعمومی

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

افرادی که کار روزانه با کامپیوتر و یا مطالعه کردن طولانی مدت را تجربه نموده اند ممکن است با درد گردن و احساس ناخوشایند آن آشنا باشند. دردی که ممکن است در هر نوع فعالیتی به خصوص در حالت های طولانی مدت تشکیل شده و مزمن شود. برخی از دردهای ناحیه گردن می‌توانند با انتشار به نواحی مانند سر ، سردرد هایی را ایجاد کنند که به نام معروف می باشند.

فیزیوتراپی شیراز: فیزیوتراپیست متخصص و یا متخصصین امر درد با آشنایی به الگوهای انواع دردهای ناحیه گردن و سر می توانند در تشخیص این عارضه ها کمک شایانی را به بیماران نمایند. آنها با معاینات دقیق عضلات ، مفاصل ناحیه گردن و پشت سر می‌توانند به این دردها و منشاء آنها پی ببرند.

فیزیوتراپی در ناحیه گردن با تشخیص منشاء درد بیمار می تواند مشکلات بیمار را که سال‌ها از آنها رنج برده را مرتفع سازد.

 فیزیوتراپی گردن در چه بیمارانی قابل انجام می باشد؟

فیزیوتراپی گردن در انواع بیماری هایی مانند :

قابل اجرا و انجام می باشد.

 فیزیوتراپی گردن چگونه انجام میشود؟

بهترین فیزیوتراپی شیراز: بسته به شرایط بیمار فیزیوتراپیست متخصص با بررسی عارضه و نوع بیماری و توانمندی بیمار برنامه مدون درمانی را برای بیمار طراحی می نماید.

نکته :

نکته بسیار مهم در درمان انواع اختلالات ای که توسط کلینیک های فیزیوتراپی قابل درمان می باشد این است که درمان یک پروسه طولانی مدت و زمان بر می باشد به عبارت دیگر استمرار در طرح پیشنهادی درمان توسط فیزیوتراپیست متخصص برای بیماران امری ضروری و لازم می باشد. و اگر این طرح پیشنهادی توسط بیمار به صورت منظم و مدون اجرا نشود نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

 مراحل فیزیوتراپی گردن چیست؟

مراحل فیزیوتراپی در ناحیه گردن می تواند از عارضه های آسیب حاد گرفته تا درمان های طولانی مدت و مزمن را شامل شود در آسیب‌های حاد فیزیوتراپیست متخصص برنامه های درمانی بیمار را به نحوی طراحی و آماده می نماید که بتواند کنترل درد و التهاب را در ابتدا به دست گیرد pain dominancy treatment  و پس از آن در فاز تحت حاد و مزمن فیزیوتراپیست متخصص با توجه به شرایط بیمار انواع آموزش ها و تقویت های عضلانی را برای ناحیه گردن و عناصر مرتبط با آن طرح ریزی می نماید Restriction dominancy treatment

 تمرینات طبی در فیزیوتراپی گردن 

بنابر اصل که در مطالب قبلی نیز ذکر گردیده است فاکتور محدودیتهای حرکتی در ابتدا باید شناسایی و رفع گردد ارزیابی های دقیق سیستم اسکلتی عضلانی و یا به عبارت دقیق تر Osteoligament assessment  بررسی می شود. در این بررسی حرکت های تک تک مهره های گردنی به صورت دقیق بررسی شده و در صورت وجود محدودیت های حرکتی در هر سگمان شناسایی و با روش های مختلف سعی در بهبود حرکت کاهش یافته سگمان مورد نظر اقدام می‌شود.

پس از اینکه عارضه مذکور مرتفع گردید سعی در تقویت عضلات مربوطه و به تبع آن بهبود عملکرد ناحیه پرداخته می شود.

نمونه ای از حرکت های موجود در ناحیه گردن را در شکل های زیر ملاحظه می فرمایید.

در حرکت زیر شخص سعی در ایجاد کشش در عضلات سمت دست پشت سر می نماید. این حرکت برای کشش در عضلات اسپلنیوس ، تراپز میانی و رومبوئید ها مناسب است.

مطابق شکل زیر از حوله و یا پارچه برای کشش محل اتصال عضلات تراپز فوقانی و لواتور اسکاپولا استفاده می‌شود  همزمان با انجام کشش شانه در سمت حوله سر به سمت مقابل کشیده می شود با انجام این کار عضله لواتور اسکاپولا و تراپز فوقانی کشش پیدا می کند.

نکته مهم در انجام تمرینات کششی این است که تمامی این تمرینات از اصل کشش با زمان بیشتر پیروی نموده و به عبارت دیگر کشش هایی که در زمان بیشتر با شدت کمتر می باشند نتیجه مطلوب تری را نسبت به کشش ها با زمان کمتر و شدت بیشتر خواهند داشت.

 تمرینات تقویت عضلات گردن

تمرینات تقویت عضلات گردن می‌تواند به صورت ایزومتریک مانند شکل زیر و یا بصورت ایزوتونیک انجام شود.

در شکل زیر در چهار جهت دست خود را قرار داده و به صورت ایزومتریک با انقباض سر به سمت دست انقباض ایزومتریک را ایجاد می نماییم  این حرکت در افرادی که دچار آرتروز های پیشرفته و یا موارد پس از جراحی های گردن می باشد می‌تواند در ابتدا مورد استفاده قرار گیرد.

 حرکت شراگ

مطابق شکل زیر ایستاده و شانه‌ها را ابتدا به سمت بالا آورده و سپس با چرخش به سمت خلف و به آهستگی به سمت پایین می آوریم. می توان حرکت را چندین مرتبه تکرار نمود همچنین برای موارد پیشرفته تر می توان از مقداری وزنه در دست‌ها برای ایجاد اصل اضافه بار در ناحیه استفاده نمود.

انجام تمرینات ایزومتریک گردن همراه با باند الاستیک نیز قابل انجام می باشد.  مطابق شکل زیر باند الاستیک را در دست گرفته و در پشت گردن قرار میدهیم. با انقباض عضلات سر مقاومتی از طریق باند الاستیک اعمال می‌شود که می‌تواند به تقویت عضلات گردن منجر شود حرکت را می‌توان برای چهار جهت تکرار نمود.

  انجام تمرینات مقاومتی گردن از طریق جاذبه

مطابق شکل زیر حالت دمر یا به شکم خوابیده و به آهستگی سر را از روی زمین بلند می کنیم با انقباض عضلات پشت سری و استفاده از وزن سر می توان حرکت تقویت عضلات را در ناحیه گردن انجام داد مطابق شکل ناحیه هاشور خورده و عضلات پشت گردنی می باشد که می تواند تقویت شود.

مانند حرکت قبل می توان در جهت های مختلف از وزن سر برای تقویت عضلات مذکور استفاده نمود و مطابق شکل های زیر.

یکی از عارضه های بسیار مهم و متاسفانه شایع در جوامع کارمندی و نیز افرادی که مطالعه های طولانی مدت می نمایند می باشد در این عارضه که یکی از عوارض آن درگیری مفصل تمپورومندیبولار یا مفصل گیجگاهی فکی میباشد سر به جلو آمده و فشار مضاعفی به مهره های گردنی و به تبع آن عناصر خلفی اعمال می شود به نحوی که باعث ایجاد دردهای مزمن در پشت گردن و شانه ها می شود.

یکی از بهترین حرکت هایی که می‌تواند به رفع این عارضه کمک کند حرکت chin tuck movement می باشد که مطابق شکل زیر انجام می شود. ضرورت انجام این حرکت برای افرادی که پشت کامپیوتر می باشند پس از ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت کار با آن وجود دارد به عبارت دیگر انجام این حرکت می‌تواند به رفع کوتاهی‌های عضلات پشت ناحیه گردن که در حین کار دراز مدت ایجاد می شود کمک کند.

حرکت دیگری که می تواند هنگام کار با کامپیوتر توصیه شود مطابق شکل زیر است با قلاب کردن دستها پشت گردن حرکت کششی را در ناحیه گردن اعمال می نمایم مطابق حرکت قبل از انجام این حرکت نیز پس از ۲۰ دقیقه الان نیم ساعت پس از کار با کامپیوتر ضرورت دارد.

حرکت چرخش شانه ها

مطابق شکل زیر درس ها را پشت گردن قلاب نموده و پس از آن حرکت چرخش شانه ها را انجام می‌دهیم انجام این حرکت‌ها به خصوص هنگام زمان کار با کامپیوتر می تواند کمک موثری را برای رفع گرفتگی ها و یا جلوگیری از ایجاد اسپاسم‌های عضلانی در ناحیه نماید.

در زیر نمونه ای از تمرینات هنگام کار با کامپیوتر را جهت پیشگیری از ایجاد دردهای گردنی ملاحظه می نمایید توصیه متخصصان جهت جلوگیری از ایجاد درد های ناحیه گردن هنگام کار با کامپیوتر و یا مطالعه طولانی مدت ۲۰ دقیقه الان نیم ساعت یکبار انجام حرکت های زیر می باشد.

یکی از سوالات بسیار مهم در حیطه دردهای ناحیه گردن و شانه ها استفاده از بالش ها می باشد. با توجه به شکل زیر بالش مناسب بالشی است که بتواند ناحیه گردن را پوشش داده و پر کند انعطاف آن مناسب بوده و ضرورت دارد که راستای ستون فقرات گردنی با ستون فقرات پشتی و کل آن در یک مسیر باشد.

دکمه بازگشت به بالا