برای صنعت ماهیگیری اعمال میشود
کمپینها از اتحادیه اروپا میخواهند که از صنعت ماهیگیری برای تامین بودجه کربنزدایی مالیات بگیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج منتشر شده از یک گزارش میگوید، درآمدهای حاصل از مالیات بر سوخت به صورت تدریجی میتواند برای انتقال به شیلات کم کربن استفاده شود.
اتحادیه اروپا در دهه گذشته بالغ بر ۱۵.۷ میلیارد یورو یارانه سوخت فسیلی به صنعت ماهیگیری خود اختصاص داده است، اما مبارزان این کمپین خواستار این هستند که این بودجه به سمت کربن زدایی هدایت شود.
بر اساس یک تحلیل، معافیتهای مالیاتی سوخت برای صنعت ماهیگیری به قدری موجب صرفهجویی در پول میشوند که میتوانند حقوق ۲۰ هزار ماهیگیر را هر سال بپردازند یا برای ۶ هزار پروژه کاهش انرژی و کربن زدایی صرف شوند.
براساس دادههای منتشر شده از سوی روزنامه گاردین، ناوگان ماهیگیری اروپا بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حداقل ۵۶ میلیون تن CO۲ منتشر کرده است که بیش از دو برابر بیشتر از مالتا در مدت مشابه است، اما رقم واقعی بسیار بالاتر خواهد بود، با مطالعاتی که نشان میدهد شیوههایی مانند صید ترال پایین به اندازه کل صنعت هوانوردی CO۲ آزاد میکنند.
با این حال، کشتیهای ماهیگیری اروپا مانند هواپیماهایش در حال حاضر هیچ مالیات بر سوختی پرداخت نمیکنند.
لورا السلر، یکی از نویسندگان این گزارش گفت: «مقدار هنگفتی از مالیات میتواند برای عملکرد خوب شیلات استفاده شود. دادهها به وضوح نشان میدهد که با حمایت از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای، یارانه سوخت مانع از انتقال به شیلات کم کربن میشود.
این مطالعه میگوید اتحادیه اروپا در صورتی که ناوگان ماهیگیری آن ۳۳ سنت در لیتر مالیات دریافت کند، میتواند ۶۸۱ میلیون یورو در سال و در صورت پرداخت ۶۷ سنت برای هر لیتر نرخ متوسطی که از کاربران حملونقل جادهای دریافت میکند، ۱.۴ میلیارد یورو درآمد داشته باشد.
ماارتجه اوستدیک، محقق دانشگاه ایسلند و از دیگر نویسندگان این گزارش اضافه کرد: تغییر جریان مالیاتی برای تأمین مالیاتی برای کربن زدایی به اتحادیه اروپا کمک میکند تا «از ماهیگیری ناپایدار و بیسود به سمت استفاده از درآمد عمومی و از نظر زیستمحیطی صحیح استفاده کند».
اتحادیه اروپا میگوید متعهد به حذف تدریجی یارانههای سوخت فسیلی است، اما بررسی مالیات بر انرژی تحت قرارداد سبز آن تنها نرخ مالیات صنعتی بسیار پایین ۳.۶ سنت در لیتر را برای کشتیهای ماهیگیری پیشنهاد کرده است؛ حتی میزان مالیات پیشنهادی که در این مطالعه “به طرز عجیبی پایین” توصیف شده است با مخالفت کشورهای فعال در صنعت ماهیگیری از جمله فرانسه، اسپانیا و قبرس روبرو شده است که میخواهند این بخش به روند قبلی خود ادامه دهد.
دانیل ووس اونایندی، مدیر انجمن صنعت ماهیگیری اروپا گفت: ماهیگیران اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۰ انتشار گازهای گلخانهای خود را به نصف کاهش دادهاند. ضمن اینکه ما منتظر نیستیم که سازمانهای غیردولتی این مسیر را آغاز کنند. با این حال، با توجه به فقدان فنآوریهای پیشران جایگزین یا سوختهایی با کربن صفر خالص، مالیات بر نفت کوره هیچ انتقالی به کربنزدایی را انجام نمیدهد. این اقدام تنها بخشی را جریمه خواهد کرد و عواقبی نظیر افزایش مجدد نرخ سوخت را دنبال خواهد داشت.
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵ تصویب کرد که مالیات بر سوخت را کاهش ندهد و با وجود اعتصابهای گسترده علیه مالیات بالای سوخت در اروپا تصمیمی برای کاهش نرخ مالیات بر سوخت اتخاذ نشده است.
انتهای پیام/