مدارک لازم برای بارنامه های حمل جاده ای

مدارک مورد نیاز برای ارسال بار در روشهای گوناگون

ارسال بار در حجم بیشتر در اکثر موارد از طریق حمل  انواع کامیون امکان پذیر نیست و یا هزینه‌ی آن بسیار زیاد است. از این رو می‌توان از طریق سایر روش‌ها مانند اعلام بار اینترنتی حمل و نقل دریایی یا هوایی این کار را انجام داد. در حمل و نقل هوایی میزان بار کمتری را می‌توان ارسال نمود اما امنیت و سرعت ارسال در این روش بالا است. اما اگر حجم و میزان بار شما زیاد است و عجله‌ای برای ارسال آن‌ ندارید حمل و نقل دریایی بهترین گزینه برای انجام این کار می‌باشد. همچنین هزینه‌ی ارسال کالا در این روش برای حجم زیادی از بار بسیار کمتر از روش حمل و نقل هوایی و پست می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای ارسال بار در هر یک از روش‌ها با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

ارسال کالا از طریق حمل و نقل زمینی

ارسال بار از طریق حمل و نقل زمینی به دو دسته‌ی بین المللی و داخلی تقسیم می‌شود. حمل و نقل بین‌المللی معمولا با کشورهای همسایه و نزدیک صورت می‌گیرد. برخی از کالاهای حمل و نقل بین‌المللی عبارتند از چای، قهوه، گوشت، میوه، سبزیجات و تخم مرغ.

جهت ترخیص کالا در حمل و نقل زمینی اسناد و مدارکی لازم است. بیمه، فاکتور، بارنامه، کارت بازرگانی و کارت ملی صاحب کالا و ترخیصیه از جمله‌ی این مدارک هستند.

ارسال کالا از طریق حمل و نقل هوایی

در صورت ارسال بار به خارج از کشور از طریق حمل و نقل هوایی، مدارک مورد نیاز برای ارسال بار از قرار زیر است:

صادرکنندگان می‌توانند با ارائه کارت بازرگانی شرکت خود مجوز صادرات کالا را اخذ کنند. کارت بازرگانی توسط اداره بازرگانی و صنایع معادن صادر شده و وزارت بازرگانی آن را تایید می‌کند.

اصل و کپی کارت بازرگانی برای صادرات کالا لازم می‌باشد.

از جمله اسناد و مدارک دیگر جهت ارسال هوایی بار می‌توان به قبض انبار، گواهی بهداشت، گواهی استاندارد و غیره اشاره کرد. بسته به کالای صادراتی مدارک مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد.

اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص کالا در گمرک

بسیاری از افرادی که با کار واردات کالا به ایران آشنایی ندارند و یا به تازگی در جریان این شغل قرار گرفته‌اند در ترخیص کالاهای خود از گمرگ دچار مشکلاتی می‌شوند. حل این مشکلات ممکن است مدت زمان کوتاه و یا زیادی طول بکشد که در هر دو صورت به زیان واردکنندگان است.

از این رو بهتر است در ابتدا در مورد مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک بیشتر بدانیم:

اظهارنامه

در این برگه کلیه‌ی ویژگی‌های بار اعم از حجم، وزن، تعرفه‌ی گمرکی و اطلاعات فنی آن درج شده است.

بارنامه

اپلیکیشن حمل بار:  این مدرک یا سند توسط شرکت حمل کننده‌ی بار صادر می‌شود و در آن نام خریدار، فروشنده، مبدا و مقصد درج شده است. بارنامه در واقع یک نوع اوراق بهادار محسوب می‌شود که خریداری که در این سند ثبت شده است در صورت ارائه اصل بارنامه صاحب بار یا محموله تلقی می‌شود.

ثبت سفارش

این سند یکی از مدارک مهم و الزامی در ترخیص کالا است که جهت ورودیه بار از سازمان توسعه‌ی تجارت وزرات صنعت و معدن گرفته می‌شود.

مدارک مورد نیاز دیگری نیز جهت ترخیص کالا از گمرک  وجود دارد. مدارکی مانند قبض انبار، گواهی مبدا، فاکتور، فهرست بندی و غیره.ارائه این اسناد هم الزامی می‌باشد

خشکی، آبی و یا هوایی باشد . قرارداد حمل اعم از حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی ، حمل و نقل هوایی، دریایی و … با افرادی که شغل خود را حمل و نقل کالا (باربری) قراردادند جنبه تجاری پیدا میکند در غیر اینصورت فاقد جنبه تجاری است.

منظور از باربری جابجا کردن کالا از مکانی به مکان دیگر است و فرقی نمیکند که از راه خشکی، آبی و یا هوایی باشد . قرارداد حمل اعم از ، ، حمل و نقل هوایی، و … با افرادی که شغل خود را حمل و نقل کالا (باربری) قراردادند جنبه تجاری پیدا میکند در غیر اینصورت فاقد جنبه تجاری است.

مجوز ثبت شرکت باربری:

برای ثبت شرکت های باربری و حمل و نقل کالا، مستلزم اخد مجوز از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور میباشد.

 شرایط مدیرعامل شرکت باربری

  • حداقل سن باید 25 سال تمام باشد
  • تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشد
  • داشتن گواهی پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم پزشکی
  • ارائه مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • پیرو دین اسلام و یا یکی از ادیان تصریح در قانون اساسی کشور
  • ارائه سابقه کار مفید اجرایی در زمینه حمل و نقل

نکته: افرادی که دارای مدرک دانشگاهی در زمینه حمل و نقل می باشند دو سال از سابقه تهیین شده در رده مدرک تحصیلی وی کسر میشود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت باربری

  • دریافت چندین عکس 4*3 از مدیر عامل و اعضای هییت مدیر
  • صدور گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و گواهی عدم سوء پیشینه
  • تنظیم اساسنامه و تقاضانامه در صورت امکان صورت جلسه اعضای هییت مدیره باربری
  • ارائه سند مالکیت و یا اجاره نامه محل شرکت باربری به همراه کپی برابر اصل
  • ارائه مدارک شخصی از جمله مدرک تحصیلی، مدارک پایانه خدمت و یا معافیت و شناسامه
  • ارائه کپی برابر اصل کلیه مدارک مربوط به خودروها و ماشین های باربری اعم از وانت بار، کامیون و یا تریلی شامل سند یا کارت مالکیت خودرو (اعم از استیجاری یا ملکی)، کارت هوشمند خودرو و یا کارت ماشین

شرایط ماشین های باربری:

مهمترین عمل تاثیر گذار در شرکت های باربری، ماشین های بکار رفته جهت حمل  و نقل بار است.

  • کامیون های استفاده شده در باربری باید بغل نویسی شده باشند(برروی اتاقک بغل خوردو نام شرکت نوشته شده باشد)
  • دارای مدارک لازم از جمله بیمه نامه شخص ثالث، کارت معاینه فنی و کارت شرکت مربوطه
  • حداقل ظرفیت حمل بار هر یک از خودرو های باربری باید 5 تن باشد و ظرفیت حمل بار ناوگان این خودرو ها 8 تن به بالا باشد.
  • خودروهای باربری از نوع ملکی( یعنی شرکت کرخه ترابر سپاهان مالک آن باشد) باید دارای سند رسمی به نام شخص حقوقی خود شرکت باشد.
  • برای خودروهای استیجاری باید حتما بین مالک آن و مدیر قرارداد کاملا رسمی تنظیم شده باشد.

تصویر شماره 2 – شرایط ماشین های باربری

شرایط دفتر و محل شرکت

  • محل توقف خودروهای باربری باید بصورت آسفالت یا بتن باشد.
  • دفتر مرکزی باید شامل کلیه امکانات رفاهی از جمله آب، برق، تلفن، سرویس بهداشتی، وسایل سرمایشی و گرمایشی و تجهیزات اطفاء حریق باشد.
  • فضای محل توقفگاه خودروهای شرکت و همچنین دفتر مرکزی، باید بصورت مالکیت و دارای سند رسمی تمام باشد.

جمع بندی مراحل ثبت باربری جهت تاسیس شرکت باربری:

  • در خواست کتبی مدیرعامل و فرد متقاضی برای اداره حمل و نقل کالا همراه با مدارک اولیه
  • ارائه تمامی مدارک مندرج در مورد خودروها و محیط کاری به همراه استعلام های مورد نیاز
  • ارسال پرونده به اداره ی حمل و نقل مرکز استان و در خواست کد فعالیت
  • بررسی و تکمیل پرونده در اداره حمل و نقل و صدور مجوز فعالبت شرکت باربری

دکمه بازگشت به بالا