اقتصادیبرترینهای کسب و کار

نحوه انتخاب بهترین جفت ارز برای معامله

از مهم‌ترین دغدغه معامله‌گران بعد از آموزش و یادگیری ترید برای فعالیت در بازار این است که بهترین جفت ارزها برای ترید کدامند؟ کدام بروکر حساب سنتی دارد؟ و سوالاتی از این قبیل. اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به هر یک از ویژگی‌های یک جفت ارز مناسب برای ترید بیندازیم و آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. سپس در ادامه مطلب به معرفی ۹ جفت ارز می‌پردازیم که طبق تحقیقات بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS) جزو بهترین جفت ارزها برای ترید در سال ۲۰۲۳ شناخته شده‌اند.

نقدینگی

یکی از دلایلی که باعث شهرت بازار فارکس شده است، نقدینگی بالای آن است که امکان اجرای سریع معاملات را فراهم می‌سازد. بااین‌وجود، مهم است که بدانیم همه جفت ارزها دارای سطح یکسانی از نقدینگی نیستند.

حدود ۷۵ درصد از کل حجم معاملات در بازار فارکس مربوط به جفت ارزهای اصلی است. باتوجه به بزرگی و اهمیت اقتصاد ایالات متحده، همه جفت ارزهای اصلی شامل دلار آمریکا می‌شوند. به‌طور کلی، جفت ارزهای اصلی نسبت به جفت ارزهای فرعی و جفت ارزهای Exotic، گزینه بهتری برای معاملات هستند زیرا جفت ارزهای اصلی تعداد بیشتری از خریداران و فروشندگان در بازار را جذب می‌کنند و درنتیجه با افزایش نقدینگی، معاملات آن‌ها برای افراد راحت‌تر می‌شود.

هرچه نقدینگی جفت ارزها بیشتر باشد، اسپردها نیز محدودتر می‌شود. این بدان معناست که برای سود بردن از یک معامله، قیمت بازار نیازی به تغییرات چشمگیر ندارد. درنتیجه مهم است که در انتخاب جفت ارز برای معاملات خود، حتما میزان نقدینگی آن‌ها را بررسی کنید.

نوسانات جفت ارزها

نوسان یا همان تغییرات در نرخ‌های مبادله، در جفت ارزهای مختلف متفاوت است. برای معامله‌گران فارکس بسیار مهم است که در معاملات خود نوسانات را در نظر بگیرند زیرا مستقیما بر سطح ریسک و تصمیمات آن‌ها در حین معامله اثرگذار است.

معامله‌گرانی که چشم‌انداز بلندمدت‌تری برای معاملات خود دارند، اغلب جفت ارزهایی را که نوسان کمتری دارند ترجیح می‌دهند زیرا هدف آن‌ها سود بردن از روندهای پایدار در طولانی مدت (برای معاملات سویینگ) است. در مقابل معامله‌گرانی هم وجود دارند که تنها به دنبال فرصت‌هایی برای سود بردن از نوسانات قیمتی مداوم در بازار هستند و به همین دلیل به سراغ جفت ارزهایی با نوسان بالا می‌روند.

در بازار فارکس، تغییرات مربوط به حرکات قیمت برحسب اندازه‌گیری می‌شود، بنابراین معامله‌گرانی که بر بازه‌های زمانی کوتاه‌تری تمرکز می‌کنند، معمولا جفت ارزهایی را که حرکات پیپ قابل‌توجه‌تری دارند را برای معاملات خود انتخاب می‌کنند.

حجم معاملات روزانه جفت ارزها در سشن های معاملاتی متفاوت

انتخاب بهترین جفت ارزهای برای ترید، به زمانی که در روز برای معامله در نظر گرفته‌اید بستگی دارد زیرا زمان‌های مختلف در طول روز، تاثیرات متفاوتی بر نقدینگی بازار و حرکت قیمت دارند.

جدول زیر، میانگین حرکت پیپ جفت ارزهای اصلی را در سشن‌های مختلف معاملاتی فارکس نشان می‌دهد.

جفت ارزها سشن سیدنی سشن توکیو سشن لندن سشن نیویورک
AUD/USD ۴۱ ۳۵ ۵۵ ۲۹
AUD/JPY ۶۱ ۴۱ ۵۳ ۲۹
EUR/CHF ۲۴ ۱۹ ۳۹ ۲۵
EUR/GBP ۲۰ ۱۸ ۳۰ ۲۰
EUR/JPY ۷۹ ۶۰ ۶۸ ۴۶
EUR/USD ۳۲ ۲۸ ۵۶ ۳۴
GBP/JPY ۹۹ ۶۳ ۹۱ ۵۲
GBP/USD ۴۹ ۴۴ ۸۱ ۴۳
NZD/USD ۴۱ ۳۳ ۵۲ ۲۷
USD/CAD ۳۵ ۳۳ ۶۶ ۳۲
USD/CHF ۳۶ ۳۱ ۵۸ ۳۸
USD/JPY ۹۰ ۶۸ ۸۷ ۵۵
میانگین کل ۵۱ ۳۹ ۶۱ ۳۶

تجزیه و تحلیل میانگین حرکت پیپ‌ها نشان می‌دهد که سشن معاملاتی لندن (که از ساعت ۸ تا ۱۶ (ساعت جهانی GMT) فعالیت می‌کند) معمولا بالاترین سطح نوسان قیمتی را دارد.

یک قانون کلی به‌دست‌آمده از سشن‌های معاملاتی این است که جفت‌ ارزها در زمان تداخل دو سشن معاملاتی، بیشترین نوسان قیمت و نقدینگی را از خود نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال اگر تمایل به معامله روی جفت ارز EUR/JPY دارید، توصیه می‌شود روی زمانی تمرکز کنید که هر دو سشن معاملاتی نیویورک و سیدنی فعال هستند یعنی از ساعت ۸ تا ۹ (GMT).

بهترین جفت ارزها برای ترید در فارکس کدامند؟

همان‌طور که قبل‌تر نیز به آن اشاره شد، بهترین جفت ارزها برای ترید، جفت ارزهایی هستند که بیشترین حجم معاملات را داشته باشند که نشان‌دهنده نقدینگی بالای آن‌هاست.

براساس جدیدترین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تحقیقات سه‌ساله بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS)، جفت ارزهای ذکر شده در زیر، بیشترین میزان نقدینگی را دارند که باعث محبوبیت آن‌ها در میان معامله‌گران بروکر فارکس شده است:

  • EUR/USD
  • USD/JPY
  • GBP/USD
  • USD/CNY
  • AUD/USD
  • USD/CHF
  • USD/HKD
  • USD/SGD
  • EUR/GBP

EUR/USD یورو دلار

EUR/USD، یکی از بهترین جفت ارزها برای ترید در فارکس و شاید بتوان گفت محبوب‌ترین آن‌هاست زیرا حجم معاملات بسیار بالا و اسپردهای کمی دارد.

این جفت ارز اغلب مورد علاقه معامله‌گران مبتدی قرار می‌گیرد زیرا اطلاعات فراوانی درمورد این جفت ارز در اینترنت و فضای آنلاین در دسترس است.

نام جفت ارز کمترین میزان مارجین حجم معاملات روزانه
EUR/USD ۰.۰۰۰۰۵۱۴ ۱٪ ۲۳٪

USD/JPY

در مقایسه با سایر جفت ارزها، USD/JPY اسپرد کمتری دارد و تغییرات قیمتی آن نسبتا قابل‌پیش‌بینی‌تر است.

ین ژاپن معمولا نوسانات قابل‌توجهی را در قیمت‌های روزانه خود نشان می‌دهد و این بدان معناست که در کوتاه‌مدت تغییرات قیمتی زیادی را تجربه می‌کند اما با‌این‌حال، بانک مرکزی ژاپن به‌طور مداوم در بازار، اقداماتی را برای مدیریت نرخ مبادله ین ژاپن با سایر ارزها و حمایت از اقتصاد صادرات‌محور خود انجام می‌دهد تا قیمت آن را مدیریت کند. درنتیجه، ین ژاپن تحت سیستم “نرخ ارز شناور مدیریت‌شده” کار می‌کند. منظور از این سیستم این است که نرخ مبادله یک ارز در بازار شناور است اما نرخ آن با مداخله بانک مرکزی تغییر می‌یابد.

وجود این سیستم در تعیین نرخ ین ژاپن، باعث ایجاد نوسانات در جفت ارز USD/JPY می‌شود که به معامله‌گران امکان می‌دهد فرصت‌های معاملاتی بیشتری را در بازار بیابند و از نوسانات منظم بازار استفاده کنند.

نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین درصد حجم معاملات روزانه
USD/JPY ۰.۰۰۵ ۱٪ ۱۳.۵٪

GBP/USD

این جفت ارز در بازار فارکس همیشه از محبوبیت قابل‌توجهی در میان معامله‌گران برخوردار بوده است اما اخیرا محبوبیت این جفت ارز تحت‌تاثیر رویدادهای سیاسی و اقتصادی بریتانیا قرار گرفته است. به‌عنوان مثال برخی از وقایع مانند بحران مالی ۲۰۰۸ و تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و منجر به افزایش تعداد معامله‌گرانی شده که مایلند عملکرد اقتصاد بریتانیا در رابطه با دلار تحلیل و یا پیش‌بینی کنند.

در سپتامبر ۲۰۲۲، این جفت ارز به دلیل کاهش قیمتی توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرد. در آن زمان دولت بریتانیا و بانک مرکزی انگلیس با کنترل تورم دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند که در نهایت منجر به کاهش شدید ارزش پوند شد و به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۸۵ رسید.

GBP/USD در دسته جفت ارزهای نوسانی قرار می‌گیرد و این نوسانات قیمتی بر جذابیت آن می‌افزاید. به‌هرحال به عنوان یک معامله‌گر فارکس مهم است به یاد داشته باشید که نوسانات بالا، ریسک‌های بیشتری را نیز به همراه دارند. اگر جفت ارزهایی را که نوسانات بالایی دارند معامله می‌کنید، سعی کنید از حدضرر برای محافظت از معاملات و سرمایه خود استفاده کنید.

نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین درصد حجم معاملات روزانه
GBP/USD ۰.۰۰۰۸ ۱٪ ۹.۵٪

USD/CNY

جفت ارز USD/CNY نرخ مبادله میان دلار آمریکا و یوان چین را نشان می‌دهد که منعکس‌کننده رابطه بین دو اقتصاد و صادرکننده بزرگ در جهان است.

ارزش یوان در مقایسه با دلار آمریکا کمتر است. البته چین با مداخله در بازار ارز و به عمد، ارزش پول خود را پایین‌تر نگه‌می‌دارد تا ارزش آن را کمتر از چیزی که هست نگه‌دارد؛ زیرا هدف چین این است که صادرات چین را در بازارهای بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه‌تر و رقابتی‌تر کند.

یکی از مواردی که باید در معامله با جفت ارز USD/CNY به آن توجه کرد، تنش‌های مداوم میان ایالات متحده و چین است که که به دلیل عوامل مختلف در طول سال‌های اخیر به‌وجود آمده است. به‌عنوان مثال در آگوست ۲۰۲۲، چین با به تعویق انداختن برخی از مذاکرات و پایان دادن به کانال‌های ارتباطی نظامی مهم با ایالات متحده، به‌شدت به سفر نانسی پلوسی به تایوان واکنش نشان داد.

برای ترید یوان چین در پلتفرم‌های معاملاتی، علاوه بر جفت ارز USD/CNY، یوان چین با نماد دیگری به شکل USD/CNH نیز فهرست می‌شود. دلیل آن این است که چین به دلایل خاصی از جمله کنترل سرمایه و منع خروج پول از کشور، دو نرخ متفاوت را برای پول خود در نظر می‌گیرد.

درواقع CNH و CNY هردو یک واحد پول هستند اما تفاوت اصلی آن‌ها در محل معامله و سطح کنترل دولت بر ارزش آن‌ها نهفته است.

CNY در مبادلات داخلی چین (که اصطلاح اقتصادی آن تجارت خشکی است) استفاده می‌شود و تحت کنترل شدید دولت قرار دارد اما CNH مختص معاملات فراساحلی (که خارج از مرزهای چین معامله می‌شود) است و ارزش آن تحت‌تاثیر عواملی از جمله تغییرات بازار بین‌المللی است. به‌طورکلی، CNH در مقایسه با CNY نوسانات بالاتری از خود نشان می‌دهد زیرا تحت کنترل کمتری توسط دولت چین قرار گرفته است.

نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین درصد حجم معاملات روزانه
USD/CNY ۰.۰۰۰۷ ۱۰٪ ۶.۶٪
نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین درصد حجم ترید روزانه
AUD/USD ۰.۰۰۰۲۳ ۲٪ ۹.۶٪

USD/CHF

CHF واحد پول رسمی کشور سوئیس و جفت ارز USD/CHF نشان‌دهنده نرخ مبادله میان دلار آمریکا و فرانک سوئیس است.

معمولا در زمان نوسانات شدید بازار و رکودهای اقتصادی، معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از سرمایه خود محافظت کنند به این جفت ارز روی می‌آورند و به همین دلیل USD/CHF یکی از بهترین جفت ارزها برای ترید در دوره‌های بی‌ثباتی بازار است.

فرانک سوئیس (CHF)، به‌دلیل ثبات سیستم مالی این کشور، به‌عنوان “پناهگاه امن” در میان ارزها شناخته می‌شود. درنتیجه، زمانی که ارزهای دیگر ارزش خود را از دست می‌دهند، به دلیل پتانسیل آن، حتی ممکن است ارزش آن افزایش یابد.

اما برعکس در زمان ثبات اقتصادی، در مقایسه با سایر ارزهایی که ارزش آن‌ها در حال افزایش است، ارزش فرانک سوئیس (CHF) کم می‌شود.

نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین درصد حجم معاملات روزانه
USD/CHF ۰.۰۰۰۱ ۱٪ ۳.۹٪

USD/HKD

ارزش هر دلار آمریکا معمولا حدود ۷.۷۵ تا ۷.۸۵ دلار هنگ‌کنگ است. حرکت قیمت در این محدوده، مشخص‌شده است یعنی اگر ارزش دلار آمریکا از این محدوده فراتر رود و یا خیلی کمتر شود، مقامات کشور وارد عمل می‌شوند تا مطمئن شوند که قیمت آن در همین محدوده باقی بماند. این تنظیم قیمت باعث کاهش نوسانات در USD/HKD در مقایسه با سایر جفت‌ارزها می‌شود و آن را به یک گزینه مناسب و جذاب برای سویینگ تریدرها تبدیل می‌کند.

نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین درصد حجم معاملات روزانه
USD/HKD ۰.۰۰۱ ۱٪ ۲.۴٪

USD/SGD

این جفت ارز، نرخ مبادله میان دلار آمریکا و دلار سنگاپور است که به آن Sing نیز گفته می‌شود و تعداد دلار سنگاپور مورد نیاز برای خرید یک دلار آمریکا را نشان می‌دهد.

سنگاپور به دلیل اقتصاد قوی و نقش آن به عنوان یک مکان مرکزی برای فعالیت‌های مالی و تجاری در منطقه، موقعیت بسیار خوبی دارد. بنابراین اگر به دنبال راهی برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی این کشور هستید، می‌توانید جفت ارز USD/SGD را معامله کنید.

این جفت ارز تحت‌تاثیر اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال اختلافات تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین در سال ۲۰۱۹، تاثیر زیادی بر قیمت این جفت ارز در بازار داشت. علاوه‌براین، تصمیمات سیاسی اتخاذ‌شده توسط بانک‌های مرکزی هردو کشور نیز بر حرکت قیمت این جفت ارز تاثیرگذار است.

نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین حجم معاملات روزانه
USD/SGD ۰.۰۰۰۲۵ ۵٪ ۲.۳٪

EUR/GBP

جفت ارز EUR/GBP نرخ مبادله میان دو اقتصاد مهم دنیا یعنی منطقه یورو و بریتانیا است؛ با‌این‌وجود از آن‌جایی که این جفت ارز شامل دلار نمی‌شود، در دسته جفت ارزهای فرعی قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی اینکه نرخ این جفت ارز، چگونه در طول زمان تغییر خواهد کرد کمی دشوار است زیر اقتصادهای منطقه یورو و بریتانیا روابط پیچیده‌ای دارند. در طول دوره برگزیت “Brexit” که بریتانیا در حال خروج از اتحادیه اروپا بود، نوسانات جفت ارز EUR/GBP افزایش پیدا کرد.

درحال‌حاضر، احتمال بیشتری وجود دارد که بریتانیا در مقایسه با منطقه یورو، شدیدتری را تجربه کند که می‌تواند منجر به کاهش ارزش پوند انگلیس دربرابر یورو شود. به‌عبارت ساده‌تر، به دلیل این عوامل اقتصادی، احتمالا قدرت ۱ یورو از ۱ پوند انگلیس بیشتر خواهد شد.

برای معاملات موفقیت‌آمیز جفت ارز EUR/GBP باید به چند نکته مهم مانند تحولات سیاسی و اقتصادی جاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا دقت کرد. علاوه‌براین، آگاهی از نرخ‌های بهره که توسط بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا تعیین می‌شود، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی شما بسیار ارزشمند و کاربردی باشد.

نام جفت ارز کمترین میزان اسپرد مارجین حجم معاملات روزانه
 EUR/GBP ۰.۰۰۰۰۷ ۱٪ ۲٪

خلاصه مطلب ـ بهترین جفت ارزها برای ترید در ۲۰۲۳

از آن‌جایی که یکی از دغدغه‌های معامله‌گران فارکس، انتخاب جفت ارز مناسب برای ترید و روش استفاده از اندیکاتور استوکاستیک است، در این مقاله طبق نظرسنجی و تحقیقات انجام‌شده از سوی بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS) به معرفی بهترین جفت ارزها برای ترید پرداختیم. جفت ارزهای مناسب برای ترید دارای ویژگی‌هایی مانند نوسان بالا، نقدینگی زیاد و حجم بالای معاملات روزانه هستند.

برخی از این جفت ارزها که می‌توانید برای معاملات خود آن‌ها را در نظر بگیرید عبارتند از:

  • EUR/USD
  • USD/JPY
  • GBP/USD
  • USD/CNY
  • AUD/USD
  • USD/CHF
  • USD/HKD
  • USD/SGD
  • EUR/GBP
دکمه بازگشت به بالا