اقتصادیبرترینهای کسب و کار

قانون جدید مالیات طلا

یکی از انواع مالیات که امروزه، از شهروندان اخذ می گردد و جزو دسته بندی مالیات های غیر مستقیم می باشد، مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات بوده که در یک تعریف ساده، عبارت است از مالیاتی که به طور غیر مستقیم و با افزودن بر قیمت کالا یا خدمات ارائه شده، از مصرف کنندگان آن کالاها و خدمات، دریافت می شود.

مالیات بر ارزش افزوده، به طیف وسیعی از کالاها و خدمات تعلق گرفته که طلا، یکی از انواع آن می باشد. پس از تصویب قانون جدید مالیات طلا یا به عبارت دیگر، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، میزان مالیات طلا، به شدت کاهش یافت و نحوه محاسبه آن، دستخوش تغییرات قابل توجهی شد. به همین جهت، اطلاع از قواعد مربوط به مالیات طلا خصوصا جهت فروش طلا، ضروری است. از این رو، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که مالیات طلا چیست؟ سپس، وضعیت مالیات و قانون جدید آن را، بررسی کرده و در پایان، حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا و نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا را توضیح خواهیم داد.

مالیات طلا چیست؟

 یکی از انواع که در نظام مالیاتی کشور ما تعریف گردیده و از مودیان مالیاتی اخذ می شود، مالیات طلا می باشد. البته مالیات طلا، در واقع، مالیات بر ارزش افزوده طلا بوده و در نتیجه، یکی از اقسام مالیات ارزش افزوده می باشد. بنابراین، پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که مالیات طلا چیست و نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده، چگونه است؟ ابتدا، لازم است تا مالیات بر ارزش افزوده را تعریف نماییم.

مالیات ارزش افزوده، نوعی از مالیات غیر مستقیم است که از مصرف کنندگان کالاها و خدمات، دریافت می شود. با این توضیح که در جریان تولید یک کالا و خدمات و رساندن آن به دست مصرف کننده، به ارزش آن اضافه می شود. این اضافه ارزش کالا یا خدمات، به عنوان بخشی از قیمت آن کالا یا خدمات، توسط تولید کننده از مصرف کننده، دریافت شده و به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز می گردد.

با توجه به تعریف مالیات بر ارزش افزوده در بالا، در تعریف مالیات طلا یا مالیات بر ارزش افزوده طلا​، می توان گفت، این مالیات، مالیات غیر مستقیمی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و بر مبنای ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، در هنگام فروش طلا، از خریداران و مصرف کنندگان آن، اخذ گردیده و توسط فروشنده، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز می گردد که البته، اخیرا دست خوش تغییراتی شده و در حال حاضر، صرفا، به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده آن، تعلق می گیرد، نه اصل طلا.

میزان مالیات طلا

به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده قدیم، میزان نرخ مالیات طلا، 9% تعیین شده بود که می بایست، از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده که از سامانه های مالیاتی، همچون می باشد، پرداخت می گردید. این میزان، شامل ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده طلا می شد و همین امر، اعتراض افراد درگیر در بازار طلا را به همراه داشت.

دلیل اعتراض به میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا، این بود که اصل طلا، اصولا یک کالای سرمایه ای بوده و کالایی مصرفی محسوب نمی گردد، بنابراین، نباید، مشمول مالیات ارزش افزوده که از مصرف کنندگان طلا دریافت شده، گردد. این اعتراض، سبب شد تا مجلس شورای اسلامی، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساند که به موجب آن، اصل طلا از مالیات معاف شده و مالیات طلا، با میزان نرخ 9 %، صرفا به و سود فروشنده تعلق گیرد.

و سکه، با توجه به عوامل مختلفی، همانند تورم، نوسانات ارزی، نرخ بهره سپرده های بانکی و اوراق عرضه و خزانه و همچنین، عرضه و تقاضا این فلز گران بها، در سطح جهانی، تعیین می گردد. نحوه محاسبه آنلاین قیمت طلا نیز با در نظر گرفتن قیمت لحظه ای طلا با عیار 18، مالیات بر ارزش افزوده، اجرت طلا و سود فروشنده آن، قابل انجام می باشد.

به موجب قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات طلا، با نرخ 9%، تنها، به اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا تعلق گرفته و اصل طلا، معاف از مالیات می باشد. به علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقایسه سرمایه گذاری طلا و سکه،  مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

قانون جدید مالیات طلا

در قسمت قبل، میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا را به موجب قانون جدید مالیات طلا، توضیح دادیم. در این قسمت، قصد داریم، درباره این قانون جدید، صحبت کنیم. قانون جدید مالیات طلا یا قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که در تیر ماه سال گذشته، برای اجرا، ابلاغ گردید، در بند (ب) ماده 26 خود، به مالیات طلا و تعیین میزان آن می پردازد. در رابطه با قانون جدید مالیات طلا، لازم است، چند نکته، مورد توجه قرار گیرد:

مطابق این قانون، اصل طلا، از مالیات طلا یا همان مالیات بر ارزش افزوده طلا، معاف می باشد.

نرخ میزان مالیات طلا یا میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا ، نرخ 9% تعیین شده است.

مطابق قانون جدید مالیات طلا، معافیت اصل طلا از مالیات ارزش افزوده، منوط به ثبت نام فروشندگان طلا، در سامانه مخصوصی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی گردیده و همچنین، ثبت اطلاعات مربوط به قرارداد فروش طلا، در این سامانه و تفکیک ارزش اصل طلا، اجرت و سود، در صورت حساب الکترونیکی این سامانه می باشد. البته در صورت عدم ثبت اطلاعات معامله فروش طلا در این سامانه، فروشنده طلا، ملزم به پرداخت جریمه مالیاتی، معادل 9% ارزش اصل طلا می باشد.

به موجب قانون جدید با تصویب دولت در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، از این پس خرید و فروش ملک و خودرو و طلا و همینطور انواع ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شوند. البته در مورد اندوخته طلا بیان شده است که، تا میزان 150 گرم طلا، مستثنی و جدا شده و معاف از مالیات خواهد بود. البته بنابر سخن نمایندگان تصویب کننده این طرح، هدف از این طرح در واقع مالیات بر سوداگری و دلالی های کاذب است و شامل حال 99% مردم نمیشود.

پس از توضیح در خصوص قانون جدید مالیات طلا و میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا، در ادامه، قصد داریم، درباره حذف این مالیات صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سایت سازمان امور مالیاتی، برای پرداخت مالیات طلا و ثبت اظهارنامه آن، مطالعه مقاله ای که در قسمت بیشتر بخوانید آمده است، توصیه می گردید.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا

یکی از بحث هایی که امروزه، در میان عموم افراد جامعه، به ویژه افراد درگیر در بازار طلا دیده می شود، بحث حذف مالیات طلا یا مالیات بر ارزش افزوده طلا می باشد. با این وجود، با توجه به ماده 26 قانون جدید مالیات طلا، در رابطه با حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، باید به دو مساله، توجه نمود:

حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، در حال حاضر، صرفا نسبت به اصل طلای فروخته شده، تعلق گرفته و بنابراین، شامل اجرت و سود فروشنده طلا نمی باشد. در نتیجه، اجرت ساخت و سود فروش طلا، هم چنان، مشمول نرخ 9% مالیات طلا می باشد و لازم است که مخصوص به آن، همچون گذشته، در موعد قانونی، ثبت و به اداره مالیات، ارسال گردد.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، قانون جدید مالیات ارزش افزوده، از دی ماه سال هزار و چهارصد اجرا شد؛ بنابراین، تا پیش از تاریخ مذکور، حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، امکان پذیر نبوده و 9% نرخ مالیات طلا، علاوه بر اجرت ساخت و سود فروش طلا، به اصل طلای فروخته شده نیز تعلق خواهد گرفت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و ویرایش آن، مطالعه مقاله ای که در قسمت بیشتر بخوانید آمده است، پیشنهاد می گردد. در ادامه، قصد داریم، در خصوص نحوه محاسبه مالیات طلا، صحبت کنیم و بگوییم که محاسبه آن، بر اساس قانون جدید، چگونه می باشد.

نحوه محاسبه مالیات طلا

پس از اینکه در مورد مفهوم مالیات طلا و قانون جدید مالیات طلا و نکات مربوط به این قانون توضیح دادیم، در این بخش، قصد داریم، در مورد نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا، صحبت کنیم و در مقاله ای جداگانه نیز را توضیح خواهیم داد. مثال زیر، نحوه محاسبه مالیات طلا را به روشنی توضیح می دهد:

تصور کنید که ارزش یک گرم طلای خالص، 115000 تومان بوده و اجرت ساخت آن نیز 15000 تومان باشد. در این صورت، ارزش یک گرم طلا، با اجرت، 130000 تومان خواهد بود. اگر فروشنده، 7 درصد سود در فروش این طلا داشته باشد، در نهایت، ارزش یک گرم طلای ساخته شده، همراه با اجرت و سود فروشنده، 139000 تومان خواهد شد.

مطابق قانون مالیات ارزش افزوده طلا که تا دی ماه سال گذشته نیز اجرا می گردید، 9% مالیات طلا به مجموع ارزش اصل طلا، اجرت و سود فروشنده، یعنی مبلغ 139000 تومان تعلق گرفته و به این ترتیب، مالیات طلای یک گرم طلای فروخته شده در این مثال، 12500 خواهد شد. در حالی که محاسبه مالیات طلا، بر ماخذ اجرت و سود و معافیت اصل طلا از مالیات، این مبلغ را تا 2160 تومان کاهش خواهد داد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان و محاسبه مالیات طلا در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون میزان و محاسبه مالیات طلا پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- مالیات طلا چیست؟

مالیات طلا مالیاتی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون در هنگام فروش طلا از خریداران آن اخذ گردیده و توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا به چه صورت می باشد؟

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا به این صورت بوده که نرخ 9% صرفا به اجرت و سود تعلق گرفته و اصل طلا معاف از مالیات می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- قانون جدید مالیات طلا از چه زمانی اجرایی می گردد؟

قانون جدید مالیات طلا مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور از دی ماه سال هزار و چهارصد اجرایی شده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا