سلامتبرترینهای کسب و کار

چه زمانی بادام زمینی را برداشت کنیم؟

عناوین این صفحه محو کردن

کشت و برداشت بادام زمینی

زمان کاشت بادام زمینی آستانه اشرفیه نیمه اول اردیبهشت و همزمان با احداث خزانه برنج است. و در ماه مهر برداشت می‌شود. بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه‌ای راست که ارتفاع آن در حدود ۳۰ سانتی‌متر می‌باشد. برگ‌های مرکب از دو زوج برگچه است گل‌های آن به رنگ زرد می‌باشد که پس از تلقیح، دم گل خم شده و به سطح خاک می‌رسد و سپس به تدریج در خاک فرورفته و میوه در داخل خاک تشکیل می‌شود.

دانه‌های بادام‌زمینی به رنگ سفید مایل به زرد بوده و تخم‌مرغی شکل است. مغز بادام زمینی در پوسته‌ای به آن پیله قرار دارد.بادام زمینی نیاز فراوان به آب دارد و به خصوص از هنگام گرده افشانی تا دو هفته قبل از رسیدگی به کمبود رطوبت خاک حساس می‌گردد. بادام زمینی گیاهی است گرمادوست که به هوای گرم و آفتاب فراوان و یک فصل رشد بدون یخبندان ۲۰۰ روزه محتاج است.

شهرستان آستانه اشرفیه با تولید سالانه ۱۰ هزار تن پیله‌ تر بادام زمینی ۷۰ درصد بادام زمینی کشور را تولید می‌کند. بادام زمینی به عنوان مهمترین محصول زراعی بعد از برنج در اقتصاد کشاورزان منطقه نقش موثری دارد. در زمان برداشت این محصول، مغز بادام زمینی کاملا به پیله چسبیده است و به قدری تر است که اگر کمی آن را فشار دهید آب موجود در آن خارج می‌شود، به همین دلیل در مرحله اول فرآوری بادام، ابتدا باید تری آن گرفته شود که بتوان بادام را به دو صورت بدون پیله و پیله‌دار برشته کرد. بادام زمینی به دو روش سنتی و صنعتی خشک می‌شود، تا قبل از خشک و فرآوری بسیار تلخ است.

در روش سنتی بادام را در فضای باز و مقابل آفتاب می‌گذارند تا رطوبت اولیه خود را از دست بدهد.نوع مرغوب بادام زمینی به روش سنتی خشک شده و هرچه بیشتر آفتاب خورده باشد، تیره‌تر و خوشمزه‌تر است. در روش صنعتی، این کار از طریق دستگاه‌های صنعتی انجام می‌شود. در این نوع بادام زمینی دارای رنگ روشن‌تری است. وقتی بادام خشک شد، به دو روش پیله‌دار و بدون پیله نمکی می‌شود.

پیله‌هایی که شکل مناسب‌تری دارند از پیله‌های نامرغوب جدا می‌شوند و در دستگاه بزرگی به نام “گردان” می‌ریزند و با شن فراوان می‌چرخانند. کار “گردان” که جایگزین “پاتیل” شده، این است که با چرخش مداوم، بادام‌ها را برشته کرده و آماده نمکی کردن می‌کند.  وجود شن در دستگاه “گردان” به این دلیل است که بادام‌ها به طور مستقیم با بدنه فلزی و داغ “گردان” در تماس نبوده و به طور غیر مستقیم برشته شوند ، زیرا حرارت مستقیم باعث کنده شدن پوسته بادام‌های بدون پیله شده و شکل ظاهری آن را نامطلوب می‌کند.

برای نمکی کردن بادام‌ها، نمک و آرد را به نسبت سه به یک باهم مخلوط کرده و با وسیله‌ای شبیه جاروهای سنتی این مخلوط را به صورت لایه لایه روی بادام‌های داغ می‌پاشند تا با حرارت موجود در بادام‌ها خشک شده و بادام‌ها نمکی شوند. بادام زمینی آستانه اشرفیه به دلیل مرغوبیت و کیفیت و درصد بالای روغن موجود در آن از طعم و مزه خوبی برخوردار بوده و بادام زمینی صادراتی به دلیل صادرات به بسیاری از کشورهای اروپایی، محصول مهمی در اقتصاد گیلان به شمار می‌رود.

نحوه رشد بادام زمینی

رشد بادام زمینی در خانه بسیار شگفت ­انگیز است. اکثر باغبان­ ها توانسته ­اند گیاهان را در اوایل فصل بهار در خانه کشت داده و گیاهچه ­ها را پس از گرم شدن خاک به باغ منتقل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهکار مناسب برای رشد بادام زمینی، ادامه مطلب را بخوانید.

کاشت‌‌ بادام زمینی

در بخش اول مقاله به چگونگی کاشت بادام زمینی در فضای بسته می پردازیم.

1. مزایای کاشت بادام زمینی در فضای بسته:

بادام زمینی دارای فصل رشد طولانی بوده و برای بلوغ به 100 تا 130 روز فاقد یخبندان نیاز دارد. اگر شما در مناطق خنک و شمالی زندگی می­ کنید، بایستی یک ماه قبل از آخرین یخبندان گیاه خود را کشت نمایید. اگر در مناطق گرمتر و جنوبی زندگی می­ کنید، می ­توانید بادام زمینی را به طور مستقیم در خارج از فضای بسته پس از آخرین یخبندان و یا چند هفته قبل از آخرین یخبندان در فضای بسته کشت کنید.

2. بذر بادام زمینی:

شما می ­توانید بذر بادام زمینی را از فروشگاه­ اینترنتی ما خریداری نماید و با استفاده از آن می ­توانید به راحتی گیاه بادام زمینی پارس آباد خود را رشد دهید. توجه داشته باشید که بادام زمینی به عنوان دانه استفاده می­ شود و بایستی تا قبل از کاشت در پوسته خود نگهداری شود. در غیر اینصورت، خیلی سریع خشک شده و گیاه تولید نخواهد کرد. هرگز از بادام زمینی بو داده استفاده نکنید، آن ­ها جوانه نمی­ زنند.

3. پر کردن گلدان با خاک:

یک گلدان را با خاک گلدان پر کنید. از یک کاسه یا گلدان با عمق 10 سانتیمتر استفاده کنید و حدود 2.3 آن را با خاک گلدان پر کنید.

  • اگر خاک مرطوب نیست، قبل از قرار دادن بادام زمینی، آن را آبیاری کنید.
  • بهترین ظرف برای بکارگیری گلدان کاغذی یا گلدان پیت می­ باشد، زیرا می­ توانید کل گیاهچه، گلدان و تمام گیاه را به زمین منتقل کنید. همچنین، می ­توانید از کاسه یا گلدان پلاستیکی نیز استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که قبل از کشت بادام زمینی ظروف تمیز هستند، به خصوص زمانی که از ظروف پلاستیکی استفاده می ­کنید آن را با آب گرم و صابون شسته و با حوله کاغذی تمیز خشک کنید.

4. کاشت بذر بادام زمینی:

چند بذر بادام زمینی را در سطح خاک قرار داده و آن را بپوشانید. چهار بادام زمینی را تمیز کرده و پوسته آن را حذف کنید و به صورت یکنواخت در سطح خاک قرار داده و به آرامی به درون خاک فشار دهید. به آنها یک لایه 2.5 سانتیمتر از خاک مرطوب اضافه کنید.

  • هنگام شستشوی بادام زمینی اطمینان حاصل کنید که پوشش قهوه ­ای اطراف هر دانه حفظ می ­شود. اگر این پوشش را حذف کنید یا به آن آسیب برسانید، بادام زمینی ممکن است جوانه نزند.
  • اگر هنگام قرار دادن بادام زمینی روی خاک، خاک مرطوب نباشد، آن را مقداری آبیاری کنید، به طوری که دانه روی آن غوطه ­ور نشود.
  • اگر بذر ها را مستقیما در بیرون کشت می­ کنید، آن­ها را در عمق 5 سانتیمتر و فاصله 20 سانتیمتری قرار دهید.

انتقال گیاهان بادام زمینی

در بخش دوم مقاله به چگونگی انتقال گیاهان بادام زمینی می پردازیم.

1. مکان آفتابی را انتخاب کنید:

گیاهان بادام زمینی برای رشد مناسب به آفتاب کامل نیاز دارند. برای انجام فتوسنتز آفتاب بسیار مهم است؛ بنابراین آفتاب کامل توصیه می ­شود، زیرا مناطقی که آفتاب کامل را دریافت می ­کنند گرمترین نقاط باغ شما هستند. گیاه بادام زمینی در خاک گرم رشد می­ کند.

2. صبر کنید تا آخرین یخبندان سپری شود:

بادام زمینی به نظر می­رسد که مقاومت نسبی به سرما دارد، بنابراین حداقل دو تا سه هفته پس از آخرین یخبندان اولین گیاهچه ­ها را در فضای باز کشت کنید. دستورالعمل مشابه در صورتی اعمال می ­شود که بذر بادام زمینی را به صورت مستقیم در فضای باز کشت کنید. برای این منظور منتظر بمانید تا چند هفته از آخرین یخبندان سپری شود. در غیر اینصورت، بذر های بادام زمینی جوانه نخواهد زد. دمای خاک بایستی حداقل 18 درجه سانتیگراد باشد.

3. در صورت لزوم کیفیت خاک را بهبود دهید:

بستر گیاه بایستی متشکل از خاک خشک و زهکشی مناسب باشد. اگر خاک شما بیش از حد سنگین باشد، باید مقداری ماسه را به خاک اضافه کنید تا کیفیت آن بهبود یابد. حفاری و مخلوط کردن ماسه با ماله صورت می­گیرد.

  • از خاک ­های رسی اجتناب کنید، زیرا بهبود آن­ها بسیار مشکل است.
  • شما می ­توانید از کمپوست سالم استفاده کنید، اما بایستی مصرف آن را محدود کنید، زیرا می­ تواند نیتروژن تولید کند. این برای بسیاری از گیاهان سودمند است اما بادام زمینی نیتروژن مورد نیاز خود را تولید می ­کند و افزودن بیش از حد آن باعث کاهش رشد و از بین رفتن گیاه می ­شود.
  • اگر خاک بیش از حد اسیدی باشد، لازم است که pH آن را متعادل کنید. این کار را با اضافه کردن مقدار کمی آهک کشاورزی به خاک و مخلوط کردن آن انجام دهید.

4. حفر گودال عمیق در خاک:

حفر گودال با عمق حداقل 24 سانتیمتر در خاک مناسب است. ریشه ­ها برای گسترش به فضای کافی نیاز دارند. حفاری خاک باعث شکستگی مناطق فشرده می ­شود و در نهایت منجر به آزاد شدن آن و دسترسی ریشه به فضای کافی می­گردد. پس از حفاری خاک، انتهای هر سوراخ را با 5 سانتیمتر خاک سست پر کنید. در غیر این صورت، شما می ­توانید گیاه را به طور تصادفی در عمق زیاد قرار دهید.

5. فاصله بین گیاهچه های بادام زمینی:

گیاهچه­ ها را در فاصله 25 سانتیمتری قرار دهید. بخش ساقه و برگ باید در بالای زمین باشد، اما سیستم ریشه بایستی کاملا در زیر زمین قرار گیرد.

  • بقیه گودال ها را به آرامی با خاک سست پر کنید.
  • در صورت استفاده از ماشین کشت، همه چیز را در زمین قرار دهید. به آرامی ظرف را در دو طرف آن فشار دهید. به طوری که گیاه، ریشه و خاک را بتوانید با دستان خود بیرون بیاورید. کل گیاه را به فضای باز انتقال دهید.
  • از قرار دادن در معرض ریشه­ های حساس اجتناب کنید.
  • اگر بذر بادام زمینی را به طور مستقیم در فضای باز کشت کنید، ممکن است در هر نقطه 2 تا 3 بذر را بگذارید. با این حال، شما بایستی گیاهان اضافی را از بین ببرید و تنها گیاه قوی را در یک نقطه حفظ کنید.

6. خاک را به خوبی آبیاری کنید:

با استفاده از شلنگ یا آبیاری ملایم می توانید خاک را خیس کنید تا با لمس خاک آن را حس کنید. توجه داشته باشید، خاک نباید زیاد مرطوب باشد. اگر در سطح خاک گل تشکیل شود، این بدان معنی است که آب زیادی را اضافه کرده اید.

مراقبت روزانه

در بخش سوم مقاله به چگونگی مراقبت از گیاه بادام زمینی می پردازیم.

1. خاک را پس از چند هفته نرم کنید:

هنگامی که ارتفاع گیاهان به 24 سانتیمتر رسید، باید به آرامی و با دقت خاک اطراف پایه هر گیاه را نرم کنید.

  • با ادامه رشد گیاهان اندام­ های رونده را تولید می­ کنند که هر یک از این رونده ­ها نیز منجر به توسعه شکوفه ­ها می ­شوند. گل­ ها پژمرده شده و خم می­ شوند، و شما نباید آن­ها را انتخاب کنید.
  • این ساقه­ های پایینی به نام “قلاب” نامیده می ­شوند. بادام زمینی از این قلاب­ها رشد کرده و ساقه ­ها مسیر زمینی خود را پیدا می­ کنند تا بتوانند بادام زمینی را رشد دهند.
  • با نرم کردن خاک، نفوذ قلاب­ ها به زمین را تسهیل می ­کنید.

2. در اطراف گیاه تپه خاکی ایجاد کنید:

پس از اینکه قلاب­ ها به زمین نفوذ کرده و ارتفاع گیاه حدود 30 سانتیمتر بود، خاک را به آرامی در اطراف پایه گیاه جمع کرده و تپه کوچکی را ایجاد کنید تا پنجه­ های خالی اطراف گیاه پوشیده شوند. انجام این کار باعث گرم شدن بیشتر و حفاظت از بادام زمینی می ­شود و انتهای قلاب ­ها نیز رشد می ­کند.

3. از مالچ استفاده کنید:

بلافاصله پس از ایجاد تپه ­ها، 5 سانتیمتر مالچ، کاه یا چمن بریده شده را در این منطقه پخش کنید.

  • مالچ از رشد علف ­های هرز جلوگیری می ­کند.
  • علاوه بر این، خاک نیز گرم بوده و رطوبت و نرمی آن حفظ می­ شود.
  • از سنگ و تراشه­ های چوب استفاده نکنید. در برخی موارد نیاز است که شکستگی­ هایی در خاک صورت گیرد که در این صورت امکان­ پذیر نخواهد بود.

4. آبیاری مرتب گیاه:

برای آبیاری گیاهان از شلنگ یا اسپری استفاده می­شود و معمولا 2.5 سانتیمتر آبیاری در هر هفته صورت می ­گیرد. در حالت ایده ­آل، بایستی مقدار کمی آب در یک زمان به گیاه داده شود. بهترین زمان برای آبیاری هنگامی است که سطح خاک اندکی خشک بوده و 2.5 سانتیمتر پایین­تر از آن مرطوب است. این را می­ توان با کشیدن انگشت به خاک و تعیین احساس وجود رطوبت مشخص کرد.

5. اجتناب از کود های دارای نیتروژن بالا:

هنگامی که بادام زمینی در حال رشد است، اغلب کود مورد نیاز نیست، اما اگر از کود استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که آن کود مقدار زیادی نیتروژن ندارد. بادام زمینی نیتروژن مورد نیاز خود را تامین می کند. افزودن نیتروژن باعث انبوه شدن گیاه و ضخیم شدن برگ ها و کاهش عملکرد میوه می شود. هنگامی که گیاه شروع به تولید گل می کند، می توانید آن ها را با کود غنی از کلسیم کوددهی کنید. انجام این کار ممکن است به حداکثر رسید میوه کمک کند.

6. محافظت از گیاه بادام زمینی:

با استفاده از حصار مشبک از گیاهان بادام زمینی خود محافظت کنید. بزرگترین تهدید برای بادام زمینی سنجاب ها و سایر جانوران کوچک هستند. قرار دادن حصار مشبک در اطراف گیاه یک راهکار ساده و مطمئن برای نگهداری این مهمان های ناخوانده است. حصار را در عمق 5 تا 8 سانتیمتری در زیر زمین فشار دهید تا از بادام زمینی محافظت کند، زیرا بسیاری از موش ها و سنجاب ها سعی می کنند خاک را حفر کرده و از زیر زمین به گیاه دسترسی داشته باشند، در این صورت موفق نخواهند بود.

7. آفت کش را در صورت نیاز استفاده کنید:

گیاهان بادام زمینی معمولا در معرض آفات قرار ندارند. برخی از آفات، نظیر کرم­برنده، سوسک خیار و شته­ ها مزاحم شده و به گیاه حمله می­ کنند. برای رسیدن به بهترین نتایج، برگ­ ها را با یک آفت­کش بر پایه پریترین اسپری کنید. اگر می­ خواهید به چیز آلی برسید، به جای آن فلفل قرمز را روی برگ­ها بمالید.

برداشت و نگهداری

در بخش چهارم مقاله به برداشت و نگهداری بادام زمینی می پردازیم.

1. گیاه کامل را با استفاده از چنگک خارج کنید:

قبل از اولین یخبندان پاییز بایستی بادام زمینی را برداشت کنید، زیرا بادام زمینی در این مرحله هنوز به یخبندان حساس است.

  • هنگام آماده شدن برای برداشت، گیاه زرد شده و خم می ­شود.
  • کل گیاه را به آرامی با چنگگ باغبانی به بیرون بکشید و آن را از زیر ریشه بلند کنید، خاک­ های روی ریشه را تکان دهید.
  • گیاه سالم معمول حدود 30 تا 50 بادام زمینی تولید می ­کند.

2. خشک کردن گیاه:

گیاه را در یک محل خشک به مدت یک ماه آویزان کنید. برای یک تا دو هفته اول، اجازه دهید که گیاه بادام زمینی در نقطه گرم و خشک قرار گیرد. برای دو هفته باقی مانده یا بیشتر، میوه­ ها را کنده و آن­ها را در همان نقطه گرم و خشک قرار دهید.

3. گیاهان را مطابق دلخواه برشته یا ذخیره کنید:

شما می ­توانید از بادام زمینی به صورت خام یا بو داده لذت ببرید و یا می ­توانید آن را ذخیره کنید.

  • برای بوداده کردن بادام زمینی، آن را در یک آون با دمای 177 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید.
  • برای ذخیره بادام زمینی، آن­ها را در پوسته خود حفظ کرده و در یخچال تا 6 ماه نگه دارید.
  • اگر نمی­توانید آن را در یخچال نگهدای کنید، می­توانید آن را به مدت 3 ماه در مکان خشک و تاریک نگهداری کنید.
  • بادام زمینی می­تواند برای یک سال یا بیشتر به صورت منجمد نگهداری شود.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا