رایزنی روسیه و چین با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خطرات «آکوس»

یک دیپلمات روس گفت، این کشور و چین اقدامات عملی را جهت تشویق کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مشارکت در گفت‌وگوهای فراگیر پیرامون خطرات ناشی از ائتلاف امنیتی “آکوس” اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش اخبار ما، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رومن اوستینوف که به عنوان معاون نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین فعالیت می‌کند، در حاشیه گفت‌وگوهای مرتبط با “آکوس” که توسط مرکز روسیه برای امنیت و انرژی و انجمن “کنترل تسلیحات و خلع سلاح” چین در وین برگزار شد، گفت: «گام‌های مشخصی از سوی ما به همراه با چین در حال انجام است.»

این دیپلمات روسی ضمن اشاره به خطرات جدی “آکوس” علیه پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: مسکو به همراه چین دائما نگرانی‌های خود را درخصوص ائتلاف امنیتی “آکوس” مطرح کرده‌اند.

وی افزود: به این نگرانی‌ها باید از طریق ایجاد یک سیستم راستی‌آزمایی قوی، قابل فهم و مشخص پاسخ داده شوند تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ گونه انحرافی در موارد هسته‌ای که توسط آمریکا و انگلیس به عنوان بخشی از موتورهای زیردریایی استرالیا تامین می‌شوند، وجود ندارد. اما با این حال، آمریکا، انگلیس و استرالیا هیچ تمایلی و آمادگی برای رسیدگی به این نگرانی‌ها از خود نشان نداده‌اند.

اوستینوف در پایان افزود: بزرگترین خطر این است که این سه کشور درگیر در پروژه “آکوس” در واقع از بحث و گفت‌وگوهایی که ما با دوستان چینی خود و با تعداد زیادی از کشورها داشته‌ایم، کناره‌گیری می‌کنند.

استرالیا، آمریکا و انگلیس در سپتامبر ۲۰۲۱ از یک شراکت دفاعی سه‌جانبه تحت عنوان “آکوس” با هدف پیشرفت فناوری زیردریایی هسته‌ای برای نیروی دریایی استرالیا رونمایی کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا