معرفی دستکش های رایج دندانپزشکی

معرفی دستکش های رایج دندانپزشکی

دستکش دندانپزشکی یکی از مهمترین لوازم کار دندانپزشکان به شمار می رود که در حین اجرای فرایندهای طبی و ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این تجهیزات در حین اجرای خدمات دندانپزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برای حفظ سلامت بیماران ضرورت دارد. به علاوه این محصولات ایمنی پزشک را نیز در حین انجام کار افزایش می دهند. به کار بردن آن ها سبب جلوگیری از ورود ویروس به دهان بیمار شده و از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند.

انواع دستکش های دندانپزشکی

دستکش دندانپزشکی مدل های متنوعی دارد که هر یک از آن ها کارایی خاص خود را دارند. توجه به جنس و خصوصیات هر یک از این محصولات در عرصه های طبی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از متداول ترین دسته بندی های این محصولات به شرح زیر هستند:

  • انواع دستکش های وینیل
  • دستکش لاتکس
  • دستکش نیتریل

در ادامه ویژگی های ساختاری هر یک از این محصولات را به صورت خلاصه بررسی می کنیم.

آشنایی با دستکش وینیل دندانپزشکی

انواع دستکش های وینیل یکی از محبوب ترین دسته بندی های تجهیزات دندانپزشکی به شمار می روند که کارایی قابل توجهی در این حوزه دارند. جنس پلاستیکی آن ها با مقاومت قابل توجهی شناخته می شود. انواع آن ها در برابر مواد اسیدی و بازی، الکل ها و مواد ضد عفونی کننده بسیار مقاوم بوده و بافت آن ها تغییر نمی کند. به همین خاطر نیز بهترین انتخاب برای استفاده در عرصه های طبی به شمار می روند. خاصیت ضد آلرژی این محصولات نیز سبب برتری آن ها به نسبت سایر محصولات مشابه شده است.

با این وجود برخی محدودیت ها در ساختار این دستکش ها استفاده از آن ها را در این حوزه کاهش

داده است. از میان آن ها می توان به کشسانی ضعیف این اقلام طبی و درمانی اشاره کرد. این دستکش ها به دست نمی چسبند و همین مسئله اجرای برخی خدمات طبی را با محدودیت هایی رو به رو می کند. انواع آن ها برای مصارف عمومی بهترین انتخاب خواهند بود. استفاده طولانی مدت از هر یک از این دستکش ها میسر بوده و این ویژگی سبب استفاده به صرفه از دستکش خواهد شد. این محصول بسیار مقرون به صرفه بوده و در برخی امور اولیه دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با دستکش لاتکس دندانپزشکی

یکی دیگر از مهمترین دسته بندی های دستکش دندانپزشکی به نام دستکش لاتکس شهرت دارد که با استفاده از مواد مرغوبی تولید و آماده سازی می شود. این دستکش ها بسیار نازک بوده و اغلب با رنگ شیری تولید شده اند. انواع آن ها را به عنوان دستکش های معاینه نیز می شناند. در ساختار این محصولات کاربردی از مواد طبیعی استفاده شده است که مرغوبیت این محصولات را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. این دستکش ها بسیار انعطاف پذیر بوده و دندانپزشکان با پوشیدن آن ها احساس راحتی خواهند داشت.

اغلب مصرف کنندگان دستکش دندانپزشکی را مشابه با پوست دوم بدن انسان می دانند. چسبیدن آن ها به دست دندان پزشک در حین اجرای معاینه مزایای بی شماری به همراه می آورد و این فرایند را با سهولت بیشتری همراه می کند. با استفاده از آن ها اجرای فرایندهای طبی با دقت و حساسیت بالا نیز میسر خواهد بود. این محصولات نیز اغلب با هزینه و قیمت به صرفه ای در دسترس مشتریان قرار می گیرند.

انواع دستکش لاتکس

دستکش دندانپزشکی لاتکس دسته بندی های متعددی دارد که هر یک از آن ها برای مصارف به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. مدل های پودری و غیر پودری این محصولات از مهمترین انواع آن ها به شمار می روند که کارایی بالایی در این حوزه دارند. در ساخت و آماده سازی بافت اولیه هر یک از این دستکش ها از مواد یکسانی استفاده شده است و تفاوت آن ها تنها در وجود یا عدم وجود پودر خلاصه می شود. همچنین تفاوت دستکش وینیل و لاتکس را هم همین مورد می توان بیان کرد  استفاده از پودر در ساخت و آماده سازی برخی از این دستکش ها، پوشیدن آن ها را برای دندانپزشکان ساده تر می کند و در زمان آن ها صرفه جویی خواهد کرد.

با این وجود بروز حساسیت و آلرژی در برابر پودر به کار رفته در این دستکش ها محدودیت هایی برای برخی افراد به وجود آورده است. این مسئله باعث شده که بسیاری از پزشکان برای رعایت حال بیماران خود از مدل های بدون پودر این محصولات استفاده کنند.

آشنایی با دستکش نیتریل دندانپزشکی

از دسته بندی های مهم دستکش های دندانپزشکی می توان به مدل های نیتریل اشاره کرد که از نوع پلاستیک مصنوعی ساخته شده و مزایای قابل توجهی در این حوزه دارد. بافت محکم این دستکش ها در برابر هر گونه آسیب مقاومت خود را حفظ کرده و دوام بسیار بالایی دارد. انواع آن ها در برابر سایش، پارگی، تغییرات دمایی و… مقاومت قابل توجهی دارند و تغییر کیفیت نمی دهند. این ویژگی ها میزان استفاده از آن ها را در حوزه های طبی افزایش می دهد.

انواع مواد شیمیایی نیز به سادگی به ساختار این دستکش ها آسیب نمی رسانند. در ساخت و آماده سازی آن ها از مواد پلی استر استفاده شده که سبب ضد حساسیت شدن ساختار آن ها می شود. مواد کتان نیز در فرمولاسیون ساخت برخی از مدل های آن ها مورد استفاده بوده است. با وجود این مواد، دوام این دستکش ها به حد ایده آل می رسد و به یک محصول فوق کاربردی تبدیل می شوند. این روزها رنگ بندی متنوعی از این محصولات وارد بازارهای فروش شده است. رنگ های بنفش، آبی، صورتی و… این دستکش ها در بازارهای فروش ارائه می شوند که هر یک برای برخی از حوزه های طبی و درمانی کارایی دارند. دستکش های روشن نیتریل اغلب برای دندانپزشکان مورد استفاده قرار می گیرند.

نکات انتخاب بهترین دستکش دندانپزشکی

برای انتخاب یک دستکش دندانپزشکی مناسب در میان مدل های موجود باید به برخی از فاکتورها و ویژگی های کمی و کیفی هر یک از محصولات ارائه شده دقت داشته باشید. تا به این جا شما را با سه مدل پرکاربرد از انواع دسته بندی های دستکش آشنا کردیم که هر یک از آن ها در عرصه های طبی با کاربری فوق العاده ای شناخته می شوند. با این وجود در زمان خرید یک دستکش مناسب باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • راحتی دستکش در وهله اول مورد بررسی قرار می گیرد.
  • سپس نوبت به دوام و مقاومت آن در برابر آسیب های رایج می رسد.
  • در بخش بعدی باید جنس مواد اولیه و ضد حساسیت بودن آن ها ارزیابی شود.
  • سپس کیفیت کلی دستکش مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در نهایت برند سازنده و قیمت نهایی محصول بررسی می شود.

جمع بندی

در این بخش با انواع دستکش دندانپزشکی آشنا شدیم که هر یک از آن ها با ویژگی های به خصوصی در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. برای خرید یک دستکش استاندارد باید به نیازهای خود در مطب ها و کلینیک ها دقت داشته باشیم. هر یک از دستکش های معرفی شده از نظر ویژگی های ساختاری، برتری هایی دارند که در نظر گرفتن آن ها برای خریدی مناسب تر در میان این اقلام اهمیت دارد. شما می توانید دستکش دندانپزشکی را در میان انواع محصولات وینیل، نیتریل و لاتکس انتخاب کرده و بهترین استفاده را از آن ها در حین اجرای فرایندهای طبی و درمانی به عمل آورید.

دکمه بازگشت به بالا