وازلین برای پوست صورت چه عوارض و مزایایی دارد؟

مضرات وازلین برای پوست صورت

یکی از مضرات وازلین برای پوست صورت، تحریک پوست و افزایش جوش و آکنه است. به همین دلیل اگر پوستی حساس، چرب و مستعد آکنه دارید توصیه می‌کنیم از وازلین استفاده نکنید؛ چرا که این ماده با به دام انداختن آلودگی و چربی در منافذ پوست موجب افزایش جوش و آکنه خواهد شد.

آیا وازلین صورت را سیاه میکند؟

در پاسخ به این سوال که آیا وازلین صورت را سیاه میکند؟ باید بگوییم از آنجا که جذب این ماده در پوست به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است در این بازه زمانی عوامل محیطی اثراتی بر آن بگذارند که در نهایت منجر به تیرگی و سیاه شدن پوست صورت بشود. برای جلوگیری از بروز این مساله لازم است قبل از مصرف وازلین، صورت را کاملاً شسته و خشک کنید. در برخی افراد نیز استفاده از وازلین موجب ایجاد حساسیت، قرمزی، خارش، تورم و التهاب پوست می‌شود. علاوه بر آن پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان برای درمان آفتاب سوختگی شدید از وازلین استفاده نکنید؛ چرا که این فرآورده بر پایه روغن بوده و استفاده از آن روی پوست گرم یا در معرض گرما باعث تشدید عوارض آفتاب سوختگی خواهد شد.

فواید وازلین برای پوست صورت باعث شده تا افراد زیادی به صورت روزانه از این محصول استفاده کنند. به طور کلی وازلین ماده‌ای نیمه جامد بوده که از روغن‌های معدنی و وکس تشکیل شده است و در سال ۱۸۵۹ توسط رابرت آگوستوس چیسبو کشف شد. در این مطلب می‌خواهیم توضیحات کاملی را در خصوص فواید و مضرات وازلین برای پوست صورت در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتهای آن با ما همراه باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید این ماده برای شما مناسب است یا خیر؟ در ابتدا لازم است بدانید خلوص وازلین بسته به روند تولید آن متفاوت بوده و وازلین‌های پالایش نشده ممکن است حاوی مواد مضر باشند .

خواص وازلین برای لک صورت

این ماده باکتری‌ها و سلول‌های مرده را از بین می‌برد و در برخی موارد باعث از بین لک‌های ناشی از مصرف لوازم آرایشی خواهد شد. جهت استفاده از وازلین برای لک صورت کافیست مقداری از آن را روی پوست تمیز زده و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه بشویید. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا وازلین پوست را سفید میکند ؟ باید بگوییم این ماده بیشتر برای پیشگیری از بروز لکه‌های تیره، جای زخم و … کاربرد دارد و برای این منظور نیز باید به صورت مرتب از آن استفاده نمایید. در نتیجه برای سفید شدن پوست سبزه استفاده از وازلین اثر چندانی نخواهد داشت.

جالب است بدانید وازلین هیچ گونه خاصیت آبرسانی ندارد؛ اما در صورت استفاده از آن روی پوست مرطوب یا بلافاصله بعد از آبرسان می‌توانید رطوبت را در پوست خود محبوس کنید. در نتیجه رطوبت پوست با سرعت کمتری تبخیر شده و لطافت و نرمی خود را باز می‌یابد. به این منظور بهتر است زدن وازلین قبل از خواب به صورت را امتحان کنید؛ چرا که این ماده در طول شب از کاهش رطوبت پوست پیشگیری خواهد کرد. گاهی به دلیل خشکی بیش از حد، پوست زودتر از موعد دچار چین و چروک می‌شود؛ اما وازلین با افزایش پپتیدها در سطح پوست پوست از بروز این مشکل پیشگیری خواهد کرد. البته باید بدانید که این ماده کمکی به رفع چروک‌های به وجود آمده نمی‌کند.

وازلین یا Vaseline نام تجاری پترولیوم ژله Petroleum jelly یا پترولاتوم Petrolatum یک ماده معدنی است. این ماده ژله ای از تقطیر نفت در دمای ۳۶۰ درجه سانتی گراد به دست می آید. پترولاتوم یک محصول فرعی محسوب می شود و مخلوطی از موم و روغن های معدنی است. فرمول مولکولی وازلین متشکل از کربن و هیدروژن به صورت C25H52 می باشد که یک هیدروکربن سنگین محسوب می شود. این ماده سفید رنگ و تقریباً بدون بو و طعم است. وازلین ضد آب است و انواع مختلف آن در صنایعی نظیر داروسازی، ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی و … مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت این ماده برای پوست در این است که مانند لایه عایق عمل کرده و رطوبت پوست را حفظ می کند. در ادامه به مزایا و مضرات وازلین بر پوست پرداخته میشود.

فواید و عوارض وازلین برای پوست صورت

وازلین یکی از انواع فرآورده‌های نفتی است که در بسیاری از کشورها به عنوان مرطوب کننده موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وازلین سفید که به ژله نفتی معروف است از ترکیب مواد نفتی مانند اسید استئاریک، گلیسیرین، ایزوپروپیل پالمیتات، ستیل پارابن الکل و … به دست می‌آید. هر چند این فرآورده به عنوان مرطوب کننده پوست شناخته می‌شود اما نباید از عوارض وازلین برای پوست صورت غافل بود. وازلین با ایجاد پوشش بر روی خارجی‌ترین لایه پوست، از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و موجب حبس شدن آب در لایه‌های زیرین پوست و حفظ رطوبت آن می‌گردد.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده از وازلین برای بهبود بریدگی‌ها، سوختگی‌های جدی و سوراخ‌های عمیق پوست توصیه نمی‌گردد و مصرف آن در این مناطق می‌تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند. اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این محصول هستید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید. وازلین که یکی از مشتقات نفت و ترکیبی از موم و روغن‌های معدنی به شمار می‌رود، دارای مزایای فراوانی برای سلامت و زیبایی است. این ماده به ایجاد نرمی و طراوت در پوست‌های خشک و ترمیم خراش‌های سطحی آن کمک فراوانی می‌کند. این فرآیند با ایجاد یک لایه محافظ بر سطح پوست و جلوگیری از تبخیر آب در لایه‌های زیرین پوست اتفاق می‌افتد.

ژله‌ی پترولیوم (Petroleum jelly) که اکثر افراد آن را با نام تجاری «وازلین» می‌شناسند، ماده‌ی غلیظ و مومی شکلی است که اگر به داخل کابینت یا جعبه‌ی داروهای تمام خانواده‌ها نگاهی بیندازید، حتماً یک نمونه از آن را پیدا خواهید کرد. ژله‌ی پترولیوم یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که مردم از آن برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌کنند. با این حال، استفاده از ژله‌ی پترولیوم ممکن است عوارضی هم به همراه داشته باشد که همه باید از آن‌ها آگاه باشند. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ درباره‌ی فواید و عوارض وازلین و همچنین روش صحیح استفاده از آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ژله‌ی پترولیوم یا وازلین چیست؟

شیمیدان‌ها ژله‌ی پترولیوم را از نفت می‌گیرند. این محصول از زمانی که رابرت آگوستوس چزبرو (Robert Augustus Chesebrough) آن را در سال ۱۸۵۹ میلادی کشف کرد، تغییر چندانی نکرده است. چزبرو متوجه شد که کارگران شرکت نفت از یک ماده‌ی مومی شکل برای التیام زخم‌ها و سوختگی‌های خود استفاده می‌کنند. او در نهایت این ماده را به‌صورت وازلین روانه‌ی بازار کرد. تفاوت بین ژله‌ی پترولیوم تصفیه‌شده و تصفیه‌نشده در فرآیند تولید این دو محصول نهفته است. استفاده از ژله‌ی پترولیوم تصفیه‌شده که نتیجه‌ی فرآیندهای تقطیر است، بی‌خطر تلقی می‌شود. اما ژله‌ی پترولیوم تصفیه‌نشده حاوی هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای (PAHs) است که با انواع مختلفی از سرطان‌ها مرتبط هستند.

همچنین به نظر می‌رسد که این ترکیبات عملکرد غدد درون‌ریز و هورمون‌ها را مختل می‌کنند که این امر می‌تواند به بیماری‌های مرتبط با باروری و بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی، کلیه‌ها، خون، طحال، ریه‌ها، کبد، رشد جنین و… منجر شود. علاوه بر PAHs، روغن‌های معدنی تصفیه‌نشده برای سلامت انسان مضر هستند و در فهرست مواد سرطان‌زا قرار می‌گیرند. بنابراین، هرگز نباید از وازلین به‌شکل تصفیه‌نشده استفاده کنید. در وازلینی که به‌درستی تصفیه شده باشد کوچک‌ترین اثری از PAHs و سایر مواد سرطان‌زا وجود ندارد. با این حال، بهتر است برای کاهش خطرات احتمالی فقط محصولات تولیدشده توسط برندهای معتبر را خریداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا