عمومی

آشنایی با اسباب بازی لگو یا LEGO

لگو چیست و بازی با آن چه فوایدی دارد؟

لگو (به دانمارکی: LEGO) نام تجاری یک اسباب بازی است که توسط گروه لگو در بیلوند دانمارک تولید می شود. کلمه لگو از کلمه leg godt به معنی خوب بازی گرفته شده است. لگو یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین اسباب بازی های جهان است و نام این اسباب بازی تقریبا برای همه افراد و گروه های سنی آشنا است.

آیا می دانید چرا لگو اینقدر محبوب است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، می تواند خلاصه شده در هیجان و ایجاد فرم قطعات بی معنی باشد. قطعاتی که باعث سرزنده شدن فرد و ایجاد شی جدید می شود، بازی لگو بیش از 80 سال پیش در کارگاه نجاری دانمارکی ساخته شده و به مدت 80 سال میهمان سرگرم کننده بسیاری از خانه های سراسر جهان بوده است.

محصولات لگو از قطعات کوچک و رنگارنگ (به اصطلاح آجرهای لگو)، معمولاً لاستیکی یا پلاستیکی تشکیل شده اند که می توانند به هم متصل شده و اشیا متنوعی را ایجاد کنند. اینها شامل مدل های ساده ای مانند خانه ها، قطارها و کشتی ها یا مدل های پیچیده تر مانند گیربکس، موتور و سیستم های پنوماتیک است. آجرهای لگو را می توان پس از اتصال به راحتی جدا کرد. برخی از محصولات لگو با موضوعاتی مانند بتمن، جنگ ستارگان و ایندیانا جونز نیز در بازار موجود است.

لگوهای امروزی در طرح ها و نقش های مختلف و در بسته بندی های براق وجود دارد، شخصیت های لگو با الهام از شخصیت ها و انیمیشن های محبوب فیلم یکی از محبوب ترین ها هستند. ایستگاه های پلیس و آتش نشانی، ماکت های خانه ها، اتومبیل ها و اکثر وسایلی که روزانه با آنها ارتباط برقرار می کنیم در قالب اسباب بازی های ساختمانی لگو یا اصطلاحاً بازی های ساختاری به بازار عرضه می شوند. شیارهایی برای اتصال بهتر این قطعات وجود دارد.

اندازه این لگو های ساختنی به طور کلی یک اندازه است تا بتوانید با خرید بسته های اضافی این اسباب بازی اشیا بزرگتر و متنوع تری ایجاد کنید. اکنون در دنیا، نه تنها مارک Lego این نوع بازی ها را تولید می کند، بلکه مارک های دیگری مانند دکول، کوبی و اپین نیز که مارک های چینی هستند نمونه های مشابه این بازی ساختاری را تولید می کنند.

تاریخچه لگو و ساخت آن

کارخانه لگو قبل از اینکه کارخانه اسباب بازی باشد، یک کارگاه نجاری کوچک بود که فعالیت خود را از سال 1916 با تولید مبلمان و لوازم خانگی آغاز کرد. با آغاز جنگ و بحران اقتصادی در دهه 1920، صاحب کارگاه، اولک کرک کریستینسن، برای حفظ تجارت خود مجبور به تولید نسخه مینیاتوری محصولات خود شد.

تا دهه 1950 بود که لگو جدیدترین محصول خود را با نام آجرهای خانگی روانه بازار کرد. وجه تمایز آجرهای لگو از اسباب بازی های مشابه در آن زمان برجستگی برجسته آجرها بود که باعث می شد آجرها به هم قفل شوند و به راحتی نیز از هم باز شوند. از آنجا که این دهه به دلیل پایان جنگ دوره ساخت و ساز بود، این برند به دلیل حجم زیاد واردات پلاستیک به کشور توانست توسعه خوبی پیدا کند.

اسباب بازی لگو چه ویژگی دارد؟

این اسباب بازی بسیار حرفه ای و با پیشرفته ترین تکنولوژی روز ساخته شده است. به طوری که اگر دو قطعه از آجرهای ساختمانی خانه را که از فاصله ده سال ساخته شده اند وصل کنید، آنها به راحتی قفل شده و از هم جدا می شوند. نوآوری های مختلف، استفاده از رنگ های زنده، آزادی عمل و رشد خلاقیت عواملی هستند که باعث شده اند لگو به کمد اسباب بازی هر کودک راه پیدا کند.

محبوبیت این برند تا حدی افزایش یافته است که امروزه هنرمندان نیز با استفاده از این ساختارهای کوچک، آثار هنری خلق می کنند. علاوه بر سازه های لگو این برند پارک های انیمیشن و تفریحی، لباس های کودک، کتاب و مجله نیز تولید کرده است. برای بازی با لگو محدودیت سنی وجود ندارد و انواع مختلفی برای گروه سنی یک تا بالای 12 سال تولید می شود.

تاثیر بازی لگو بر هوش کودک و رشد مهارت ها

ذهن کودکان منبع بی پایان ایده های ذهنی است و بازی لگو می تواند برای آنها بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد، زیرا کودک می تواند هر آنچه را که در ذهن خود تصور می کند در این بازی پیاده کند. کودکان عادت دارند ابتدا سناریویی را برای بازی های خود تعریف کنند. اگر اسباب بازی آنها لگو باشد، بسته به داستان بازی آنها می توانند با استفاده از اجزای آن اشیا، آدمک ها و هر آنچه برای بازی خود نیاز دارند ایجاد كنند.

این ویژگی باعث می شود LEGO مزایایی در مقایسه با سایر اسباب بازی ها داشته باشد. در واقع لگو یک بازی جامع و کامل برای کودک است. برای گروه سنی زیر 5 سال، لگوهای ساختنی که به آنها امکان کشف و بیان خود را می دهد، معمولاً مناسب است. این لگو ها از رنگ های جذاب و متنوعی تشکیل شده اند و اجزای نسبتاً بزرگی دارند. اندازه این قطعات به دلیل توجه به سلامتی کودک و حفظ ایمنی وی است و در نتیجه سهولت استفاده دلیل دیگر این امر خواهد بود.

اسباب بازی های سازه ای و اسباب بازی های ساختنی، مانند لگو، برای این گروه سنی بیشتر شامل قطعات پیچیده ای است که عناصر زندگی بزرگسالان را نشان می دهد. خانه های لوکس، شخصیت های کارتونی کمتر، اتومبیل ها و خدماتی مانند اطفا حریق برخی از نمونه هایی است که برای گروه نوجوان جذاب و مطلوب خواهد بود.

مزایای بازی کردن کودک با اسباب بازی لگو

  • عضلات انگشت و مچ دست کودک را تقویت میکند
  • پرورش خلاقیت و تخیل کودک و همچنین عملی ساختن انها
  • با ایجاد ساختارهای مختلف مانند قطار، کامیون، هواپیما یا مفاهیمی مانند رنگهای مختلف، واژگان و اطلاعات عمومی کودک را گسترش میدهد.
  • مهارت های داستان نویسی و بیان کودک را با ایجاد سناریوهایی برای بازی پرورش میدهد (کودکان عادت دارند هنگام بازی با خود صحبت کنند)
  • کودک از بازی با آن خسته و کسل نمی شود
  • دقت و هماهنگی بین چشم و دست را افزایش میدهد
  • افکار کودک را سازماندهی می کند و او را به حفظ نظم در همه امور عادت می دهد
  • این بازی در برابر شکستگی و آسیب دیدگی مقاوم است
  • ایمن بودن قطعات لگومزیت بازی با Lego

منبع مقاله:

https://118work.ir/subcategory/سرگرمی-و-فراغت/اسباب-بازی

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا