رویدادها

ارائه ۴۶ هزار خدمت درمانی به حجاج

ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ با صدور اطلاعیه‌ای، از ارائه بیش از ۴۶ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی در عربستان تا امروز خبر داد.

به گزارش اخبار ما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات بهداشت و درمان به زائران ایرانی در مراسم حج تمتع، ارائه خدمات به زائران را همزمان با ورود اولین کاروان‌های حجاج به عربستان آغاز کرده که جزئیات این خدمات به شرح زیر است:

۱- از شروع عملیات درمانی و بهداشتی هلال‌احمر در حج تمتع سال جاری، ۴۶ هزار و ۱۶۰ خدمت به زائران ارائه شده که شامل ۱۱۰۸ ویزیت تخصصی، ۱۴۱ مورد بستری، ۱۵۳۸ مورد خدمات پاراکلینیک، ۱۲ هزار ۳۳۷ مورد خدمات پرستاری، ۹۲۹۰ مورد خدمات داروخانه، ۱۱۱۰ مورد خدمات مددکاری و انتقال، ۲۰ هزار و ۶۱۴ مورد خدمات ویزیت در مطب‌ها بوده است. در حال حاضر ۱۸ زائر در بیمارستان هلال‌احمر و ۸ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

۲- بیمارستان هلال احمر در شهر مکه تمام خدمات درمان عمومی و تخصصی را به زائران ارائه می‌دهد. در حال حاضر این بیمارستان گنجایش بستری کردن ۶۰ نفر را دارد و درمان‌های تخصصی قلب، مغز و اعصاب، رادیولوژی، موارد آزماشگاهی و سایر خدمات در این بیمارستان به زائران ارائه می‌شود. علاوه بر این پزشکان در محل استقرار حجاج در هتل ها حضور دارند تا پوشش درمانی سراسری برای مراسم حج ایجاد شود.

۳- یکی از علل شایع مراجعه زائران ایرانی به مراکز درمانی هلال‌احمر در عربستان، شکستگی ناشی از سقوط از پله برقی، آسانسور و توالت فرنگی است. بنابراین توصیه می‌شود که زائرانی که با استفاده از این وسایل ناآشنا هستند حتما از یک همراه کمک بگیرند.

۴- گرمازدگی زائران، همچنان دغدغه اصلی کادر درمانی هلال‌احمر در عربستان است. توصیه می‌شود که زائران لباس‌های نخی با رنگ روشن بپوشند و ساعات خنک‌تر روز را برای انجام زیارت مد نظر داشته باشند. همچنین مصرف فراوان مایعات را فراموش نکنند.

۵- زائران داروهای مصرفی و نسخه انگلیسی پزشک را همراه داشته باشند. امسال بیش از ۱۸ هزار نفر از زائران ما دچار بیماری‌های قلبی یا دیابت هستند. زائران مصرف داروهای خود را به طور طبیعی طبق روال قبلی در حج ادامه دهند و قبل از سفر با پزشک متخصصی که درمان خود را نزد وی دنبال می‌کنند، مشورت کنند چراکه به دلیل تغییر شرایط زندگی و تغذیه‌ای در حج ممکن است پزشک، پیشنهادی در خصوص تغییر دز یا نحوه مصرف داروها و یا تعداد مصرف در روز داشته باشد.

۶- زائرانی که به صورت روزانه دارو مصرف می‌کنند به مقدار مدت حضورشان در عربستان (میانگین ۴۵ روز) داروهای خود را همراه داشته باشند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، ۳۸۰ نفر کادر بهداشتی و درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران کشورمان عازم عربستان می‌شوند. (به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.) این کادر شامل پزشکان، پرستاران، امداگران و … هلال احمر با فعالیت ۲۴ ساعته در مراکز متعدد، آماده خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی هستند.

انتهای پیام

تیم خبری مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در ارائه دیدگاه‌های متنوع هستم. از طریق بررسی مختلف زوایای رویدادها، برای خوانندگان دیدگاه جدیدی را به ارمغان می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا