اقتصادی

از اختلافات داخلی اوپک پلاس جنگ ستارگان نسازید!

وزرای اوپک و متحدان آنها پس از عدم توافق در مورد تمدید طولانی مدت محدودیت عرضه ، سرانجام در جلسه رسمی روز پنجشنبه توافق کردند که پس از پنج روز مذاکره بدون اشباع بازار به تدریج تولید را افزایش دهند.

پرنس عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان به اخبار ما گفت: “این بسیار کسل کننده بود.” اگر می خواهید با 23 کشور کار کنید ، باید روحیه انعطاف پذیری داشته باشید.

بر اساس این توافقنامه که روز پنجشنبه اعلام شد ، گروه اوپک پلاس تولید خود را در ماه ژانویه به 500000 بشکه در روز افزایش می دهد ، و پس از آن وزرا هر ماه برای بررسی شرایط بازار و تغییرات احتمالی شرایط توافق طرف عرضه ملاقات می کنند.

الكساندر نوواك ، وزیر انرژی سابق روسیه كه ماه گذشته به عنوان معاون نخست وزیر معرفی شد ، گفت كه تغییر در برنامه تولید ماهانه بیش از 500000 بشكه در روز نخواهد بود. وزیر نفت ایران بیان زنگنه به رسانه ها گفت که این توافقنامه تا زمانی که رشد کل به دو میلیون بشکه در روز نرسد ، همچنان پابرجا خواهد ماند.

جلسات منظم اوپک پلاس می تواند شکنندگی بازار شکننده نفت را با ورود زمستان به نیمکره شمالی افزایش دهد ، اما به نظر می رسد این بهترین معامله بین اعضا مانند عربستان سعودی است که موافقت می کند محدودیت های عرضه را تا ماه مارس تمدید کند و روسیه که موافقت می کند تولید را افزایش دهد. به مدت سه ماه اول سال بعد بود. این پروژه توسط کویت ، الجزایر و جمهوری آذربایجان طراحی شده است.

وزیر انرژی عربستان پس از اعلام نتیجه مذاکرات رسمی وزارت اوپک + به خبرنگاران گفت: “بازار امن درک می کند که ما نمی خواهیم بی پروا باشیم.” بازار باید آگاه باشد که ما با توجه به رفتار بازار ، همه ابزارها را در اختیار داریم و به تدریج عرضه می کنیم. منطقی است که بسیار مراقب باشید.

نواک قرار است اواسط ماه دسامبر برای دیدار با شاهزاده عبدالعزیز به عربستان سعودی سفر کند. افزایش تولید 500000 بشکه در روز به طور مساوی بین اعضای گروه توزیع می شود و عربستان سعودی و روسیه مجاز هستند روزانه 126000 بشکه به تولید خود اضافه کنند.

وی گفت: “با وجود مذاکرات مختلف و بسیاری از عوامل ، ما تصمیم متعادل گرفته ایم که به چالش ها پاسخ می دهد و ما را قادر می سازد تا از ثبات و انعطاف پذیری بازار اطمینان حاصل کنیم.”

به گفته پلاتس ، باید دید آیا این تصمیم اختلافات عربستان سعودی و امارات متحده عربی را که معمولاً متحد بودند حل می کند؟

مذاکرات رسمی بین 13 عضو اوپک در 30 نوامبر متوقف شد و گفتگوهای روز بعد با روسیه و هشت تولیدکننده متحد دیگر به تعویق افتاد. گفتگوها به قدری پرتنش بود که طبق معمول ، گروه تصمیم گرفت سخنان وزرا را در مراسم افتتاحیه منتقل نکند.

به گفته منابع آگاه ، امارات متحده عربی از حمایت عربستان سعودی برای حفظ محدودیت عرضه 7.7 میلیون بشکه در روز برای سه ماه دیگر خودداری کرد و اصرار داشت که کشورهایی مانند روسیه ، عراق و نیجریه که متعهد به کاهش تولید شده بودند ، به طور کامل عمل نکنند. ، پاسخ.

شاهزاده عبدالعزیز اذعان کرد که طرح کاهش تولید جبرانی به همان اندازه که امیدوار بود موفق نبود ، اما قول داد که برای کاهش آن خستگی ناپذیر تلاش کند و اعضا به تعهد خود اطمینان داشتند. وی افزود: افزایش تولید در ژانویه به برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس انعطاف پذیری لازم برای انجام تعهدات کاهش تولید را می دهد.

لیبی ، ایران و ونزوئلا همچنان از شرکت در کاهش تولید معاف خواهند بود و با وجود رشد سریع تولید لیبی پس از آتش بس داخلی ، شاهزاده عبدالعزیز گفت این کشور جنگ زده تا رسیدن به ثبات سیاسی قادر به ادامه تولید خواهد بود. .

وزیر انرژی عربستان سعودی از رسانه ها به دلیل تمرکز بیش از حد بر اختلافات داخلی اوپک پلاس و زیر سوال بردن تعهد این گروه برای تعادل بازار انتقاد کرده است. وی با بیان اینکه آنها کاملاً به توافقنامه تاریخی کاهش 99.5 درصدی تولید پایبند هستند ، از خبرنگاران خواست تا نمایش اوپک پلاس را به عنوان ملودرام بازی تاج و تخت متوقف کنند.

شاهزاده عبدالعزیز گفت که این گروه 1.6 میلیارد بشکه تولید را در مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا از بازار خارج کرد ، که بسیار بالاتر از انتظار تجار است.

در واقع ، قیمت نفت به بالاترین سطح از ماه مارس افزایش یافته است و بازار نسبت به تصمیم اوپک پلاس واکنش مثبت نشان داده و نفت خام برنت را به بشکه ای 50 دلار رسانده است. این قیمت هنوز از قیمت ایده آل برای اعضای اوپک پلاس کمتر است ، اما پرنس عبدالعزیز گفت که این گروه آنچه را که باید انجام شود انجام می دهد.

وی گفت: “ما گروهی از كشورهای مسئول هستیم.” امیدواریم دیگر بازی Star Wars یا بازی تخیلی خیالی را متوقف کنید. بازی تاج و تخت اوپک به پایان رسید.

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا