اقتصادی

از فعالیت هندی‌ها در چابهار تا وعده کاهش عمر ناوگان هوایی به ۲۰ سال

از سر گرفتن فعالیت هندی‌ها در چابهار که برای مدتی تجهیزاتشان در این منطقه راکد مانده بود و وعده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای کاهش عمر ناوگان هوایی به زیر ۲۰ سال، مهم‌ترین اتفاقات حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش اخبار ما، هفته‌ای که گذشت به‌ واسطه قرار گرفتن در هفته دولت با مرور مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته، از شهریورماه ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ همراه بود.

در این راستا شکستن رکورد جابه‌جایی ریلی مسافر و افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن،  زیرسازی بخشی‌ از راه‌آهن بوشهر – شیراز و رشت – کاسپین و راه‌اندازی باند رفت فاز دوم تهران – شمال از جمله اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته اعلام شد.

پیش‌فروش هفته: مرحله سوم قطارهای اربعین

یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار هفته، آغاز پیش‌فروش مرحله سوم بلیت‌های قطار ترکیبی تهران – کربلا مختص اربعین در روز یک‌شنبه ۵ شهریورماه بود.

در این راستا سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- با بیان اینکه امسال قطارهای ریل باس در مسیر رفت‌وبرگشت خرمشهر – شلمچه به‌ طور رایگان زائران اربعین را جابه جا خواهند کرد، گفت: دو دستگاه ریل باس با ظرفیت ۸۰۰ نفر نشسته و ۷۰۰ نفر ایستاده به‌ طور شبانه‌روزی، زائران را، اعم از کسانی که با قطار یا خودروی شخصی یا عمومی به خرمشهر آمده باشند، در مسیر شلمچه به خرمشهر و بر عکس جابه‌جا می‌کنند.

وعده هفته: کاهش عمر ناوگان هوایی به ۲۰ سال

به‌ دنبال ارائه دستاورهای دولت در دو سال گذشته، محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- با بیان اینکه تعداد ناوگان هوایی کشور تا پایان سال به ۲۵۰ فروند هواپیما افزایش می‌یابد، گفت: متوسط عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸.۵ سال در ابتدای دولت سیزدهم امروز به ۲۶ سال رسیده است و عمر ناوگان نه تنها دو سال جوان‌تر شده بلکه دو سال از پیری ناوگان جلوگیری شده است و در نظر داریم متوسط عمر ناوگان را به زیر ۲۰ سال کاهش دهیم.

همچنین سعید چلندری – مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی- درباره قیمت بلیت پروازهای اربعین بیان کرد: حدود دو هفته پیش همه مسئولان حوزه هوایی کشور از وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به عراق رفتیم و تقاضا کردیم برای تخفیف‌های فرودگاه نجف؛ برخی از گران بودن بلیت ‌پروازهای اربعین گلایه دارند، در حالی که حدود پنج میلیون تومان از این پول بلیت را فقط فرودگاه نجف می‌گیرد و ما هر چه از آنها درخواست کاهش این قیمت را داشتیم، موافقت نکردند.

سرمایه‌گذاری هفته: هندی‌ها در چابهار

علی‌اکبر صفایی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- نیز با ارائه عملکرد دولت در بخش بنادر، با بیان اینکه هندی‌ها تاکنون ۲۵ میلیون‌دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کردند، گفت: در حالی‌که جرثقیل‌های ساحلی هندی‌ها در این سال‌ها راکد مانده بود، اخیرا با رفع مشکلات، باز هم شروع به فعالیت کردند.

همچنین محمدرضا مدرس خیابانی – مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران- درباره عملکرد این سازمان گفت که دولت سیزدهم توانسته علاوه بر ثبت رکوردهای تاریخی حمل بار، نسبت به راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی به مقاصد ونزوئلا، آفریقا و سوریه اقدام کند و پس از سال‌ها با نقش‌آفرینی راهبردی گروه کشتیرانی در کریدور شمال- جنوب، این پروژه عظیم ملی برای رونق تجارت با همسایگان شمالی و حاشیه دریای خزر عملیاتی شد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا